«Η Ιστορία είναι ένας εφιάλτης»: Το Marathon Man στον θερινό Παναθήναια

Δημοσίευση: 24 Ιουνίου 2025, 13:49
Συντάκτης:

Την Τετάρτη 25 Ιουνίου, ο θερινός κινηματογράφος Παναθήναια φιλοξενεί την προβολή της ταινίας "Marathon Man" (1976) σε σκηνοθεσία Τζον Σλέσιντζερ. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον κινηματογραφικό κριτικό Αλέξανδρο Παπαγεωργίου.

«Η ιστορία είναι ένας εφιάλτης από τον οποίο προσπαθώ να ξυπνήσω». Αυτό λέει ο Στίβεν Ντένταλους στον Οδυσσέα του Τζέιμς Τζόυς. Ο Ιρλανδός συγγραφέας ξεκίνησε να γράφει το magnum opus του το 1914, στην αυγή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, και ο εφιάλτης για τον οποίο μιλούσε ωχριά μπροστά σε ό,τι επρόκειτο να φέρει πολύ σύντομα ο 20ός αιώνας: άνοδος του φασισμού και του ναζισμού, Ολοκαύτωμα, ατομική βόμβα.

Κι αν σύντομη μεταπολεμική “ευδαιμονία” και έκρηξη ελπίδας των 60s φάνηκε να υπόσχεται ένα πιο φωτεινό μέλλον, η δεκαετία του ‘70 οδήγησε στην απελπισία και την απαισιοδοξία με την κορύφωση του πολέμου στο Βιετνάμ, τον φόβο του πυρηνικού ολέθρου, την εδραίωση αμερικανοκίνητων δικτατοριών ανά τον κόσμο, το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ, την πετρελαϊκή κρίση, την άνοδο του νεοφιλελευθερισμού και την γενικότερη αίσθηση ότι το “ευτυχισμένο μέλλον” είναι κάτι που ανήκει πια στο παρελθόν.

Μέσα σ’ αυτό το κοινωνικο-ιστορικό περιβάλλον, το ριζοσπαστικό κύμα του New Hollywood, προϊόν της αμφισβήτησης και της αντικουλτούρας των αμερικανικών 60s, άρχισε να γίνεται όλο και πιο σκοτεινό, επιχειρώντας πλέον να συλλάβει κινηματογραφικά το αίσθημα παράνοιας και ανασφάλειας που γινόταν κυρίαρχο στην ατμόσφαιρα. Απ’ όλους τους δημιουργούς του αμερικάνικου σινεμά εκείνης της περιόδου, κανένας δεν αποτύπωσε αυτό το σκοτάδι της εποχής περισσότερο από τον σεναριογράφο William Goldman, ο οποίος έχοντας κερδίσει ήδη το Όσκαρ Σεναρίου για το Butch Cassidy and the Sundance Kid του 1969, ένα ρεβιζιονιστικό γουέστερν για την γενιά των λουλουδιών, βούτηξε έπειτα στα άγχη και τους εφιάλτες του 20ού αιώνα.

Μέσα σε δύο χρόνια, από το 1975 μέχρι το 1977, ο Goldman υπέγραψε 4 σενάρια. Στο The Stepford Wives βλέπουμε μια σατιρική μεταφορά για την συντηρητική αντίδραση απέναντι στον φεμινισμό που κυριάρχησε τα προηγούμενα χρόνια. Στο All the President’s Men βλέπουμε το χάος και την απόγνωση του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ και της κυβέρνησης Νίξον. Στο A Bridge Too Far βλέπουμε μια επική ταινία για ένα αντι-ηρωικό γεγονός, μια αποτυχημένη συμμαχική επιχείρηση κατά των Ναζί στον Β’ΠΠ. Και στο Marathon Man, το αριστούργημα κινηματογραφικού σασπένς και ιστορικού τρόμου του Goldman, με την σκηνοθετική υπογραφή του σπουδαίου Βρετανού John Schlesinger που μόλις είχε αποδημήσει στο Hollywood, βλέπουμε την επιβίωση και αναπαραγωγή της ναζιστικής βίας με νέους τρόπους, με άλλα μέσα, μέσα στην καρδιά της “δημοκρατικής” Δύσης.

Το κυνήγι γάτας-ποντικιού ανάμεσα σε Laurence Olivier και Dustin Hoffman είναι βεβαίως εμβληματικό, μια αναμέτρηση ανάμεσα στον Ναζί εγκληματία-γιατρό και τον Εβραίο φοιτητή-δρομέα, ανάμεσα στον θύτη της Ιστορίας και τον μελετητή της Ιστορίας, αυτόν που θέλει να σβήσει την μνήμη και αυτόν που πασχίζει να την διασώσει. Το Marathon Man είναι μια ταινία συναρπαστική, ένα ατόφιο μαζικολαϊκό χολιγουντιανό θρίλερ από αυτά που δεν τα φτιάχνουν πια έτσι, αλλά και μια ταινία-σοκ που προκαλεί και ενεργοποιεί την σκέψη - πόσο μάλλον σήμερα, στον σκοτεινό καιρό της γενοκτονίας στην Γάζα και των μαζικών απελάσεων στις ΗΠΑ, με την ακροδεξιά αντίδραση να ανεβαίνει ξανά αιματοβαμμένη στο θέατρο της Ιστορίας.

H ταινία του John Schlesinger θα προβληθεί στον θερινό κινηματογράφο Παναθήναια (Μαυρομιχάλη 165) την Τετάρτη 25 Ιουνίου στις 21.00. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον κριτικό Αλέξανδρο Παπαγεωργίου, μέχρι όσο πάει.

Γενική είσοδος: 7 ευρώ

Κλείστε το εισιτήριο σας: https://www.more.com/

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

The Vourdalak

The Vourdalak

Θα το βρείτε: Cosmote TV

Χαμένος σε ένα εχθρικό δάσος, ο Μαρκήσιος ντ'Ουρφέ, ένας ευγενής απεσταλμένος του βασιλιά της...
4 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Feelgood
13814
Feelgood
13599
Feelgood
9334
undercover, από την Spentzos undercoverαπό την Spentzos