Berlinale 18: "Black 47" - Κριτική

Δημοσίευση: 17 Φεβ. 2018, 05:38
Συντάκτης:

Σύνοψη: To 1847, δυο χρόνια μετά την έναρξη του Μεγάλου Λιμού της Ιρλανδίας, ο λιποτάκτης Μάρτιν Φίνι (ο Τζέιμς Φρέσβιλ του «Animal Kingdom») γυρίζει στην πατρίδα του, η οποία βρίσκεται κάτω από τον αγγλικό ζυγό,  για να μάθει ότι η μητέρα και ο αδερφός του είναι νεκροί και οι συμπατριώτες του πεθαίνουν από την πείνα και διώχνονται από τα σπίτια τους. Μετά από ένα τραυματικό συμβάν, ο Φίνι αποφασίζει να εκδικηθεί τους Βρετανούς που θεωρεί ότι ευθύνονται για την απώλεια τόσων ζωών. Στον δρόμο του, θα συναντηθεί με έναν αστυνομικό επιθεωρητή (ο Χιούγκο Γουίβινγκ του «The Matrix Trilogy»), με τον οποίο είχαν πολεμήσει μαζί στον πόλεμο της Αγγλίας στο Αφγανιστάν.

Άποψη: Ο Μεγάλος Λιμός της Ιρλανδίας διήρκησε 8 χρόνια (1845-1853), στέρησε τη ζωή σε 1 εκατομμύριο ανθρώπους, ενώ 2 εκατομμύρια εγκατέλειψαν τη χώρα και δεν επέστρεψαν ποτέ. Θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιρλανδικής ιστορίας, αλλά δεν είχε αποτελέσει ποτέ πριν βάση για κινηματογραφική ταινία, μέχρι σήμερα.

Ο Ιρλανδός Λανς Ντέιλι («The good doctor», «Last Days in Dublin») πήρε την απόφαση να γυρίσει ένα ιστορικό γουέστερν που έχει στον πυρήνα του μια κλασική ιστορία εκδίκησης.  Το «Black 47», που είναι υποψήφιο για τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, αναβιώνει την πιο σκοτεινή περίοδο της Ιρλανδίας, για να αποδώσει – έστω και καθυστερημένα – δικαιοσύνη στους ανθρώπους που έχασαν άδικα τη ζωή τους. Βέβαια, από τις πρώτες σκηνές της ταινίας είναι φανερό ότι, την εποχή εκείνη η ανθρώπινη ζωή δεν είχε καμία αξία, εκτός κι αν επρόκειτο γι’ αυτή των Βρετανών Λόρδων, δικαστών, Προτεσταντών ιερέων και λοιπών που ζούσαν στην Ιρλανδία εις βάρος των ντόπιων.

Η απόγνωση και η εξαθλίωση του ιρλανδικού πληθυσμού σε συνδυασμό με την απόλυτη αδιαφορία των βρετανικών αρχών είναι το κλίμα στο οποίο επιστρέφει ο Μάρτιν Φίνι, ο οποίος είναι μια πολεμική μηχανή, εκπαιδευμένη στη βία. Το όνειρό του είναι να φύγει στην Αμερική μαζί με την οικογένειά του, την οποία βρίσκει αποδεκατισμένη. Η οργή του για τον άδικο θάνατο των συγγενών του, τους παράλογους νόμους που επιβάλλουν οι βρετανικές αρχές και η εκμετάλλευση της πείνας των Καθολικών Ιρλανδών από την Προτεσταντική εκκλησία σε μια προσπάθεια «αγγλοποίησης» των ντόπιων, τον οδηγούν μαθηματικά σε μια εκδικητική πορεία.

Στον αντίποδα του Φίνι βρίσκεται ο Βρετανός επιθεωρητής Χάνα, ο οποίος είναι καταδικασμένος σε εκτέλεση για τον φόνο ενός κρατούμενου κατά τη διάρκεια ανάκρισης. Ο Χάνα είχε επίσης υπηρετήσει στον Αγγλο-Αφγανικό πόλεμο και δείχνει να έχει απολέσει κάθε ανθρώπινο συναίσθημα. Καλείται να βρει και να σταματήσει τον Φίνι, με αντάλλαγμα την ελευθερία του. Έτσι, ξεκινάει ένα διαφορετικό κυνήγι «γάτας-ποντικού», μόνο που οι δυο υποτιθέμενοι εχθροί μοιάζουν πολύ περισσότερο μεταξύ τους απ’ όσο έχει υπολογίσει ο περίγυρός τους.

Ο Ντέιλι πήρε ένα μεγάλο ρίσκο με το «Black 47», καθώς δεν είχε κάποιο κινηματογραφικό σημείο αναφοράς για την απεικόνιση της εποχής ούτε υπάρχουν φωτογραφίες από τη συγκεκριμένη περίοδο, μόνο ιστορικές καταγραφές. Η σκηνοθεσία του όμως δεν είναι όσο παθιασμένη χρειάζεται για να απογειώσει την ταινία, ενώ το σενάριο δεν ξεφεύγει από τις προβλέψιμες συμβάσεις του δράματος εκδίκησης, παρά το δυνατό ιστορικό υπόβαθρο.

Ο Χιούγκο Γουίβινγκ είναι μεν σιωπηλά απειλητικός στον ρόλο του Χάνα, αλλά το αντίπαλο δέος του, ο νεαρός Τζέιμς Φρέσβιλ, μπορεί να διαθέτει μια ικανοποιητική φυσικότητα, αλλά δεν καταφέρνει να επικοινωνήσει επιτυχώς τα ακραία συναισθήματα που βιώνει ο ήρωας του.

Δυστυχώς, και οι περιφερειακοί χαρακτήρες είναι κατά κύριο λόγο δισδιάστατοι, με αποκορύφωμα τη σπατάλη ενός ηθοποιού του επιπέδου του Τζιμ Μπρόντμπεντ στο κλισέ του άκαρδου Λόρδου.

To «Black 47» είναι μια φιλόδοξη ταινία που λειτουργεί περισσότερο ως μάθημα ιστορίας και λιγότερο ως φρέσκια προσθήκη στο γουέστερν εκδίκησης. Είναι τραχιά και βίαιη, αλλά της λείπει ένας συναισθηματικός πυρήνας που θα την έκανε πραγματικά αξιομνημόνευτη.

2,5  /  5

Το MOVE IT βρίσκεται για 8η συνεχόμενη χρονιά στην γερμανική πόλη και θα καλύψει το πιο ανήσυχο A-Class κινηματογραφικό φεστιβάλ της Ευρώπης (15-25/2/18), με τον δικό του, ξεχωριστό τρόπο. Όλα όσα συμβαίνουν, θα τα βρίσκετε στο ειδικά διαμορφωμένο section μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos