Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: "Στο σινεμά, ένα και ένα δεν κάνει δύο"

Δημοσίευση: 14 Νοε. 2021, 04:15

Ο μοντέρ Λάμπης Χαραλαμπίδης, που έχει στο ενεργητικό του συνεργασίες με σπουδαίους έλληνες σκηνοθέτες, όπως ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος, ο Κώστας Γαβράς και ο Άγγελος Φραντζής, παρέδωσε masterclass με τίτλο «Εστιάζοντας στον χαρακτήρα», στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του 62oυ Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης «Κόψε κάτι: Το μοντάζ και τα μυστικά του».

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Ξεκίνησε την ανάλυσή του για τον τρόπο με τον οποίο δομούνται οι κινηματογραφικοί χαρακτήρες μέσω της διαδικασίας του μοντάζ. «Πολλές φορές, τα πράγματα στο μοντάζ δεν λειτουργούν. Γενικά, όσο καλό μοντάζ και να κάνει κάποιος, αν ο ήρωας δεν είναι πιστευτός στην ερμηνεία του, τότε δεν υπάρχει μοντάζ», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Λάμπης Χαραλαμπίδης στην εναρκτήρια τοποθέτησή του. «Ποτέ δεν παίρνουμε αυθαίρετες αποφάσεις στο μοντάζ, αλλά ακολουθούμε τη γραμμή του σεναρίου και, κατόπιν, των γυρισμάτων. Το μόνο που μας ενδιαφέρει στο σινεμά είναι η αλήθεια του ήρωα. Μας ενδιαφέρει ένα μοντάζ που ακολουθεί τον ήρωα. Θέλουμε να εκμαιεύσουμε την ένταση και τα συναισθήματά του. Σημασία έχει να ταυτιστούμε. Στο μοντάζ, δεν μας ενδιαφέρουν τόσο οι πράξεις των ηρώων όσο το πώς αποδέχονται οι ήρωες το αποτέλεσμα της πράξης αυτής, και την επιρροή που έχει πάνω τους», ανέφερε σχετικά.

«Στο σινεμά, ένα κι ένα δεν κάνει δύο. Μπορεί να κάνει πέντε, δέκα ή σαράντα. Δείτε τα πλάνα απ’ όλες τις απόψεις και οπτικές. Βάλτε μέσα όσα assets έχετε: ομορφιά, ασχήμια, σκληράδα, και μετά αποφασίστε πώς θα τα μοιράσετε στον θεατή», σχολίασε. Αναφέρθηκε επίσης στη λεγόμενη «σύμβαση του γυρίσματος», στην αλλαγή δηλαδή του μοντάζ ανάλογα με τα πλάνα που έχεις (ή δεν έχεις). «Αυτό που θέλει το σινεμά», σχολίασε, «δεν είναι φιοριτούρες και κορδέλες. Θέλει απλότητα και ωμότητα. Δε μπορούμε να αλλάξουμε αν δεν πάθουμε ένα σοκ και το σινεμά πρέπει να προκαλέσει ένα σοκ». Τόνισε επίσης την ανάγκη να γίνονται προβολές των ταινιών πριν την ολοκλήρωσή τους «για να ξέρουν οι συντελεστές πού βαδίζουν και να μπορούν να υποστηρίξουν την ταινία τους».

Σε ερώτηση του κοινού σχετικά με τη συμμετοχή του σεναριογράφου στο μοντάζ και για το αν πρέπει να συναινέσει σε όποια πιθανή αλλαγή, ο κύριος Χαραλαμπίδης απάντησε πως κάθε ταινία συγκροτείται από μια ομάδα ανθρώπων που πράττουν συνδυαστικά: «Κάποιες φορές, οι σεναριογράφοι γράφουν λίγο παραπάνω. Είμαστε καλλιτέχνες, όχι λογιστές», δήλωσε χαρακτηριστικά. Κατόπιν, σχολίασε πως, σε μια πιθανή διαφωνία μεταξύ του μοντέρ και του σκηνοθέτη, έχει μεγάλη σημασία το timing που θα προτείνεις την αλλαγή στον σκηνοθέτη. «Σημασία έχει επίσης ο σκηνοθέτης να σε ακούει πραγματικά, και όχι να το κάνει αναγκαστικά», ανέφερε σχετικά.

Στη συνέχεια, σε ερώτηση σχετικά με το αν ο ηθοποιός γνωρίζει τι χρειάζεται ο μοντέρ, ο κ. Χαραλαμπίδης απάντησε πως, πέρα από την ερμηνεία του ηθοποιού, σημασία έχει να μπορείς να αναπροσαρμόσεις τα πλάνα, ακόμη κι αν δεν έρθουν όπως τα περιμένεις. «Αναζητούμε assets μέσα στο υλικό που έχουμε και προσπαθούμε να πείσουμε τον θεατή πως κάτι συμβαίνει. Κάνουμε το λάθος μας ατού, κοιτάμε τα πάντα μέσα από άλλο leitmotif. Δημιουργούμε σασπένς, το οποίο ο θεατής χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει νόημα», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Αναφέρθηκε, επίσης, στη νέα γλώσσα και στις νέες ιδέες που προκύπτουν συνεχώς στον κινηματογράφο. Πλέον, ταινίες με στοιχεία πορνό και τρόμου, οι οποίες στα 80s θα απορρίπτονταν αυτοστιγμεί, πηγαίνουν σε μεγάλα Φεστιβάλ και κερδίζουν βραβεία.

Κλείνοντας, υπογράμμισε τη σημασία του να αντιμετωπίζεις δημιουργικά τα προβλήματα στο μοντάζ: «Αφού δούμε το πρώτο cut, αφήνουμε τον εαυτό μας ελεύθερο να αφουγκραστούμε γιατί δεν δουλεύει. Μπορούμε να μασκαρέψουμε το πρόβλημα και να το μετατρέψουμε σε άποψη. Εγώ, το μοντάζ το κουβαλάω πάντα μαζί μου: δεν έχει ωράριο», κατέληξε, ολοκληρώνοντας την ομιλία του.

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos