Αλεξάντερ Πέιν: "Θέλω να κάνω ελληνική ταινία!"

Δημοσίευση: 7 Νοε. 2011, 04:51

Την επιθυμία του να γυρίσει ταινία στην Ελλάδα αποκάλυψε ο μέγας Αλεξάντερ Πέιν, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης με αφορμή τη νέα του ταινία «The descendants» (ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ Θεσσαλονίκης), αλλά και ο επίσης ελληνικής καταγωγής συνεργάτης του δημιουργού, Φαίδωνας Παπαμιχαήλ.

Εξηγώντας για ποιο λόγο έκανε τόσο καιρό να γυρίσει μια νέα ταινία, ο Αλεξάντερ Πέιν δήλωσε: «Αυτό είναι κάτι που με βασανίζει, καθώς δεν ήθελα να μου πάρει τόσο καιρό. Επί τρία χρόνια δούλευα το σενάριο μιας άλλης ταινίας, την οποία προφανώς δεν έχω κάνει ακόμη. Όταν όμως είδα ότι δε μπορούσα να βρω χρηματοδότηση, αποφάσισα να κάνω τους Απόγονους». Ο Φαίδων Παπαμιχαήλ, διευθυντής φωτογραφίας στην ταινία, αναφερόμενος σε αυτή τη δεύτερη συνεργασία του με τον Πέιν (μετά το «Πλαγίως»), αστειεύτηκε λέγοντας ότι ακόμα αναρρώνουν από εκείνη την εμπειρία, ενώ έπειτα αποκάλυψε το πώς γνωρίστηκαν στο 1996 στο Λος Άντζελες. Αναφορικά με τα κριτήρια βάσει των οποίων αναζητά διευθυντή φωτογραφίας στις ταινίες του, ο Αλεξάντερ Πέιν είπε: «Προφανώς ψάχνω ταλέντο στη φωτογραφία! Από εκεί και πέρα φυσικά, αναζητώ έναν καλό συνεργάτη και φίλο, δηλαδή κάτι που σε εμάς πηγαίνει καλά».

Μιλώντας για την επόμενη συνεργασία τους, ο δημιουργός αποκάλυψε ότι θα ξεκινήσουν γυρίσματα τον ερχόμενο Μάιο. «Πρόκειται για μια μικρή κωμωδία, η οποία θα είναι ασπρόμαυρη, πράγμα που ήθελα εδώ και καιρό», σημείωσε ο Πέιν. Στη συνέχεια της συνέντευξης Τύπου, ο δημιουργός αναφέρθηκε στην συμμετοχή του Τζορτζ Κλούνι στην ταινία Οι απόγονοι. Ο Πέιν παρατήρησε ότι δεν τον θεωρούσε κατάλληλο για το Πλαγίως, ενώ τον βρίσκει ιδανικό για το Οι απόγονοι, ενώ αρνήθηκε ότι είναι κλισέ να παίζει ένας όμορφος ηθοποιός σαν αυτόν στο φιλμ, λέγοντας πως «στη Χαβάη οι άνθρωποι μοιάζουν πράγματι όμορφοι», ενώ δεν πρόσθεσε κάτι περισσότερο σχετικά με το μήνυμα της ταινίας του, υπογραμμίζοντας: «Οι άνθρωποι αφηγούνται ιστορίες για δυσλειτουργικές οικογένειες εδώ και αιώνες. Επομένως, πρέπει να δείτε την ταινία για να καταλάβετε το νόημα».

Όσον αφορά στις διαφορές ανάμεσα στον ανθρωποκεντρικό κινηματογράφο και το σινεμά της βιομηχανίας των στούντιο, ο κ. Πέιν δήλωσε: «Αισθάνομαι τυχερός που μπορώ να κάνω αυτό το σινεμά, αλλά παράλληλα καταλαβαίνω πόσο σπάνιο είναι αυτό, βλέποντας πλέον όλο και λιγότερους Αμερικανούς σκηνοθέτες να το επιχειρούν. Μέρος του μυστικού μου για να τα καταφέρνω, είναι να κρατώ το κόστος όσο πιο χαμηλά γίνεται, προκειμένου να συνεχίσω να το κάνω». Με τη σειρά του, παίρνοντας το λόγο, ο κ. Παπαμιχαήλ εστίασε στην πολιτική των μεγάλων στούντιο, τα οποία βασίζουν το εμπορικό τους κέρδος στα μεγάλα projects, με αποτέλεσμα να γυρίζονται ταινίες για ενήλικο κοινό με κόστος κάτω από 10 εκ. δολάρια. «Το ανεξάρτητο σινεμά συνεχίζει να υπάρχει κυρίως λόγω της ψηφιακής τεχνολογίας, αλλά και των ανεξάρτητων κινηματογραφιστών», παρατήρησε ο κ. Παπαμιχαήλ, και πρόσθεσε: «Γι’ αυτό μπορούν και εξακολουθούν να κάνουν ταινίες ακόμη και με 50 ή 100 χιλιάδες δολάρια προϋπολογισμό. Πράγματι, πιστεύω πως εταιρίες θυγατρικές των μεγάλων, όπως η Fox Searchlight, βασίζονται στην επιτυχία των μεγάλων στούντιο, ώστε να γυρίζουν ταινίες για το πρεστίζ, έτσι ώστε μετά τα blockbusters και τους Transformers να μας δίνουν τη δυνατότητα να κάνουμε καλές ταινίες με νόημα».

Σύμφωνα με τον δημιουργό, αυτό που λείπει στο σύγχρονο σινεμά είναι ο ρεαλισμός, οι χαρακτήρες, η εγγύτητα και, στην πραγματικότητα, η ίδια η ιστορία. Ο ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης, μάλιστα, έδωσε ένα παράδειγμα μιας ταινίας η οποία σύμφωνα με την άποψή του διαθέτει όλα αυτά τα στοιχεία που τόσο του λείπουν: «Μου άρεσε πολύ τη ταινία Ένας χωρισμός του Ιρανού σκηνοθέτη Ασγκάρ Φαραντί Φαραντί, φιλμ το οποίο βρίσκω σχεδόν τέλειο».

Ο Πέιν αποκάλυψε ακόμα πως θέλει να κάνει μια ελληνική ταινία, με την προϋπόθεση αφού προηγουμένως έρθει στην Ελλάδα και μάθει καλά ελληνικά. Δεν παρέλειψε επίσης να αναφερθεί και στην οικονομική κρίση που μαστίζει την Ελλάδα: «Είναι τρομακτικό και απογοητευτικό αυτό που συμβαίνει. Είμαι συγκινημένος που βρίσκομαι εδώ, είναι πολύ σημαντικό για μένα να μιλάω με τον κόσμο. Σε στιγμές σαν κι αυτές παρότι είμαι αμερικανός και έχω μια εντελώς διαφορετική ζωή από εσάς εδώ, νιώθω το ελληνικό DNA μου να ενεργοποιείται».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο κ. Παπαμιχαήλ, παραθέτοντας ωστόσο τη διαφορά νοοτροπίας ανάμεσα στην αμερικανική και την ελληνική κοινωνία: «Νιώθω παρόμοια με τον Αλεξάντερ. Έχω φίλους που δουλεύουν εδώ και προσπαθώ να εμψυχώσω τους ανθρώπους που γνωρίζω. Μιλάμε πολύ για το τι συμβαίνει και για τις θυσίες που κάνει ο κόσμος. Πρέπει όμως να μην απογοητευόμαστε. Στην Αμερική υπάρχουν ισχυρά σωματεία, οι άνθρωποι δουλεύουν σκληρά και έχουν συντάξεις, καλές αμοιβές, σιγουριά, υπάρχει όμως και μια τάση εχθρική απέναντι στους Έλληνες, χωρίς όμως να γνωρίζουν ακριβώς τι πραγματικά συμβαίνει εδώ».

Η συζήτηση επανήλθε στον Τζορτζ Κλούνι, με τον κ. Πέιν να χαρακτηρίζει τη συνεργασία τους ως μια υπέροχη εμπειρία, πλέκοντας το εγκώμιο για τον αμερικανό ηθοποιό: «Είναι ένας πολύ καλός σταρ, πολύ καλός επαγγελματίας ενώ είναι ταυτόχρονα και εξαιρετικά συνεργάσιμος. Αυτή είναι η δεύτερη εμπειρία μου με ηθοποιό - σταρ μετά τον Τζακ Νίκολσον». Επικεντρώνοντας στο προσωπικό όφελος που έχει από ανάλογες συνεργασίες, ο δημιουργός πρόσθεσε: «Το θετικό του να δουλεύεις με ηθοποιούς που έχουν ιδέες, καθώς έχουν κάνει τόσο περισσότερες ταινίες από μένα, είναι ότι μου δίνει ώθηση να γίνομαι καλύτερος σκηνοθέτης. Δουλεύοντας με έναν σταρ είναι σα να οδηγώ Μαζεράτι, ενώ προηγουμένως καθόμουν πίσω από το τιμόνι ενός Φίατ!

Και φυσικά, είναι πάντα καλύτερο να σκηνοθετείς έναν ηθοποιό σαν τον Κλούνι, ο οποίος προηγουμένως έχει σκηνοθετήσει ο ίδιος τις δικές του ταινίες». Μιλώντας για τις ελληνικές παραγωγές που έχουν διακριθεί ήδη στο εξωτερικό, ο Αλεξάντερ Πέιν ανέφερε τον Κυνόδοντα και το Attenberg, ταινίες οι οποίες έχουν βρει ανταπόκριση και διανομή στο εξωτερικό. Ο δημιουργός συνέδεσε την οικονομική κρίση με την επιτυχία των σύγχρονων ελληνικών ταινιών, υπογραμμίζοντας ότι η κρίση αποδεικνύεται συχνά πολύ ευεργετική για την τέχνη, είτε έμμεσα είτε άμεσα, γεγονός που μπορεί να γίνει μια εξαιρετική ευκαιρία για τους έλληνες κινηματογραφιστές, προκειμένου να βγουν έξω από τα σύνορα της χώρας τους.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

To «Oταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες» είναι η ελληνική πρόταση για το Οσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ

Το ντοκιμαντέρ «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» της Μαριάννας Οικονόμου είναι η ελληνική...
17 ώρες

"Elite" season 2: Τραβηγμένο από τα μαλλιά

Σύνοψη: Μετά τον θάνατο μιας συμμαθήτριας, ένας μαθητής εξαφανίζεται, συμμαχίες αλλάζουν, νέοι φίλοι συμμετέχουν...
18 ώρες

"Bad education": Είναι αυτή η κορυφαία ερμηνεία του Χιού Τζάκμαν;

Αν και δε θα λέγαμε πως το “Bad Education” έκανε μεγάλο ντόρο στο φετινό...
18 ώρες