Silent Hour, από την Spentzos
Silent Hour, από την Spentzos

25ο ΦΝΘ: Πως ο "Μάγος του Οζ" καθόρισε το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Δημοσίευση: 14 Μαρτίου 2023, 02:10
Συντάκτης:

“Ο Μάγος του Οζ”, το πρωτότυπο και πολυσχιδές μιούζικαλ φαντασίας του 1939, σε σκηνοθεσία Victor Fleming, υπήρξε μια από τις επιδραστικότερες ταινίες όλων των εποχών. Ιδιαίτερα στην Αμερική, όπου ένας εκ των μικρών θεατών τους οποίους μάγεψε, καθόρισε και στιγμάτισε ήταν μάλλον και ο μικρούλης David Lynch.

<a href="/nea/o-nteivint-lints-poly-dyskola-tha-skinothetisei-xana/70236">Ο Ντέιβιντ Λιντς πολύ δύσκολα θα σκηνοθετήσει ξανά</a>ΣΧΕΤΙΚΑΟ Ντέιβιντ Λιντς πολύ δύσκολα θα σκηνοθετήσει ξανά

Το ντοκιμαντέρ του Alexander O. Philippe διεισδύει στην σύνδεση που μπορεί να έχει το σουρρεαλιστικο, απόκοσμο και χαρακτηριστικό σινεμά του Lynch με την καθοριστική αυτή ταινία, αναλύοντας την σχέση τους σε πολλαπλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, η ταινία του δομείται σε έξι κεφάλαια, στα οποία μια κριτικός κινηματογράφου και πέντε κινηματογραφιστές δίνουν την δική τους οπτική στην συγκεκριμένη συσχέτιση.

Στο "Winds" η κριτικός κινηματογράφου Amy Nicholson εστιάζει στα μοτίβα τα οποία μοιράζεται/δανείζεται ο δημιουργός από τον Μάγο του Οζ. Στα κόκκινα παπούτσια, τις κουρτίνες που λειτουργούν ως πέρασμα σε μια άλλη πραγματικότητα, στον μυστηριώδη άνεμο και τον συμβολισμό του, μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Στο "Membranes" ο σκηνοθέτης Rodney Ascher (“Room 237”) επιχειρεί να δει πίσω από τους τοίχους του λιντσιανου σύμπαντος, η διαπερατή λεπτότητα των οποίων αφήνει χώρο σε διαφορετικές υφές και μορφές της πραγματικότητας.

Στο "Kindred" ο John Waters (“Hairspray”, “Pink Flamingos”) αναλύει την κοινή του εμμονή με τον μάγο του Οζ, την λατρεία του για την κακία μάγισσα, το πώς αυτες οι επιδράσεις εντοπίζονται στον δικό του κινηματογραφική κόσμο, που αν και ολότελα διαφορετικός με αυτόν του Lynch, πατούν σε μια κεντρική, αναπόδραστη επίδραση κοινών εντυπώσεων και εικόνων.

Στο "Multitudes" η Karyn Kusama (“Destroyer”, “The Invitation”) αναλύει την δική της σκέψη για το αμφίσημο, σουρεαλ, ακατανόητο για πολλούς και κορυφαίο για άλλους "Mulholland Drive", εστιάζοντας στην Ντοροθι και την Μπετυ, στις συνδέσεις και το ταξίδι των δύο ηρωίδων.

Στην Ντοροθι και την πραγματική και δυσάρεστη ιστορία της Judy Garland, όπως και στην επανεμφάνιση, σημειολογική και μη, των δύο ονομάτων στο σύμπαν του Lynch, εστιάζει και το κεφάλαιο των Justin Benson και Aaron Moorehead (“The Endless”, “Spring”), ενώ στο τελευταίο “Dig” o David Lowery (“The Green Knight”, “A Ghost Story”, “Pete’s Dragon”) ξεδιπλώνει τον θαυμασμό και τα συναισθήματά του για το λιντσιανό oeuvre.

Οι πολλαπλές πληροφορίες και η λεπτομερής ανάλυση μπορεί να κουράσει ένα μέρος του κοινού, αλλά είναι δύσκολο να μην παρασυρθεί κανείς από τον βαθιά σινεφιλικό και κινηματογραφικά ελκυστικό χαρακτήρα του “Lynch/Oz”. Οι βαθύτερες, πρώιμες και μη, επιδράσεις της δημιουργίας, το πώς η προσωπικότητα του δημιουργού συνομιλεί και αλληλεπιδρά με το έργο του αλλά και με ένα πλούσιο κινηματογραφικό σύνολο, η συναρπαστική προσωπικότητα και το παιχνιδιάρικο και ονειρικό, μυστηριώδες και σκοτεινό κινηματογραφικό σύμπαν του Lynch, η ευρύτερη επιδραστικότητα του σινεμά αποτελούν μερικούς μόνο από τους λόγους που κανείς θα ευχαριστηθεί πραγματικά την συγκεκριμένη δουλειά.

Στην προβολή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, ο Phillippe μοιράστηκε με το κοινό ότι η ταινία του δημιουργήθηκε στην διάρκεια της καραντίνας, ότι φυσικά επικοινώνησε με τον ίδιο τον Lynch για αυτό, για να πάρει την χαρακτηριστικά αμφίσημη απάντηση “I have to keep my eye on the donut”, ενώ αντιθέτως η αδερφή του Lynch, που βρέθηκε στην προβολή του San Diego, ενθουσιάστηκε με την ταινία και μίλησε για το πόσο πολύ είχε επηρεαστεί μικρός ο αδερφός της από τον “Μάγο του Οζ”. Ο σκηνοθέτης ανέφερε επίσης ότι επικοινώνησε και με άλλους καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές για την συμμετοχή τους στην ταινία, με τον Jordan Peele, την Chloe Zhao, τον Bradley Cooper (ο οποίος έχει κάνει κάποιου είδους διατριβή στο “Elephant Man”!), ενώ την συζήτηση ακολούθησε η σκέψη γύρω από το μέλλον, της κινηματογραφικής δημιουργίας και γενικότερα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
57183
Tanweer
8377
Film Group
5374
Tanweer
4013
Feelgood
3845
Silent Hour, από την Spentzos Silent Hour, από την Spentzos