Το φινάλε του REC παραμένει μια από τις πιο τρομακτικές σκηνές που έχουν γυριστεί ποτέ

Δημοσίευση: 4 Μαρτίου 2022, 19:55

Τα φινάλε είναι εξαιρετικής σημασίας. Είναι η εντύπωση που μας συντροφεύει μετά ταινία, και οι τελευταίες στιγμές της  θα έπρεπε να έχουν τη δύναμη να μας αγγίξουν συναισθηματικά. Ως είθισται, οι ταινίες horror μας προσφέρουν επιλόγους που ή θα επανέρχονται όλα στην τάξη, ή  θα συνεχίζει να επικρατεί το χάος στις ζωές των πρωταγωνιστών. Είναι είδος που δυσκολεύεται λίγο να ικανοποιήσει το κοινό με τα φινάλε του. Από τη μια είναι φυσικό ο κόσμος να ζητάει απαντήσεις στο τέλος μια ταινίας, από την άλλη όμως αυτό αναιρεί όλο το μυστήριο που έχει προηγηθεί.

Και κάπου εδώ μπαίνει στη συζήτηση μας  το REC του 2007, των Jaume Balagueró και Paco Plaza, το πολυαγαπημένο και καινοτόμο για την εποχή του found footage θρίλερ, πού έφτασε το στοιχείο του τρόμου στα άκρα από το πρώτο μέχρι και το τελευταίο λεπτό. Ο θεατής δεν προλαβαίνει να πάρει ανάσα, και ο Balagueró με τον Plaza πολύ έξυπνα κράτησαν το καλύτερο για το τέλος, με ένα φινάλε τόσο σοκαριστικό που έμεινε στην ιστορία.

Η Υπόθεση

Η Angela και ο Alex(Manuel Velasco και Pablo Rosso), μια δημοσιογράφος και ένας cameraman κάνουν ρεπορτάζ πάνω στη βραδινή βάρδια ενός πυροσβεστικού σταθμού της Βαρκελώνης για το τελευταίο επεισόδιο του While You’re Sleeping. Όλα αρχίζουν όταν συνοδεύουν δυο από τους πυροσβέστες σε μια πολυκατοικία μετά από μια περίεργη κλήση που λαμβάνουν. Όταν μια γυναίκα σε κατάσταση μανίας επιτίθεται και τραυματίζει έναν από αυτούς, στην προσπάθεια τους να τον μεταφέρουν στο νοσοκομείο, συνειδητοποιούν ότι το κτήριο έχει τεθεί υπό καθεστώς καραντίνας από τον στρατό , επειδή έχει ξεσπάσει ένας ιός που αυξάνει κατακόρυφα την επιθετικότητα σε όσους έχουν προσβληθεί.    

Μετά από λίγο, και ενώ ο αριθμός των πτωμάτων συνεχίζει να αυξάνεται, η Ángela ανακαλύπτει ότι οι αρχές κατάφεραν να εντοπίσουν άμεσα την προέλευση του ιού από ένα μολυσμένο σκύλο, τον οποίο η οικογένεια του μετέφερε στο κτηνιατρείο, και αυτό ήταν που τους οδήγησε στη συγκεκριμένη πολυκατοικία.

Στην προσπάθεια τους να επιβιώσουν, η Ángela και ο Pablo αναζητούν καταφύγιο από τον μολυσμένο όχλο ενοίκων στο ρετιρέ της πολυκατοικίας. Εκεί βρίσκουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο ιδιοκτήτης του ρετιρέ ήταν πράκτορας του Βατικανού που διαχειρίζονταν την υπόθεση δαιμονισμού της Tristana Medeiros . Το ένζυμο της δαιμονισμένης κοπέλας  που προσπαθούσε να απομονώσει μεταλλάχτηκε σε παθογόνο και ξεκίνησε να εξαπλώνεται.

Η Σκηνή

Μετά την αποκάλυψη για την προέλευση του ιού, η πόρτα της σοφίτας ανοίγει, και εμφανίζεται μια αποστεωμένη Tristana αναζητώντας τροφή. Η Ángela και ο Pablo απομακρύνονται προσπαθώντας  να μην κάνουν τον παραμικρό θόρυβο. Αν τα κατάφερναν θα ήταν πολύ καλό για να είναι αληθινό όμως, και έτσι σκοντάφτουν πάνω σε κάτι, το οποίο γνωστοποιεί την παρουσία τους στην Tristana, η οποία επιτίθεται στον Pablo σκοτώνοντας τον. Με την κάμερα που κρατούσε πλέον πεσμένη στο πάτωμα, το πλάνο είναι εστιασμένο στην Angela να αναζητάει στα τυφλά μια ασφαλή κρυψώνα. Η σκηνή κλείνει βλέποντας τη να σέρνεται προς την κάμερα, όταν ξαφνικά κάτι την αρπάζει και εξαφανίζεται μέσα στο σκοτάδι.

Οι δημιουργοί χρησιμοποιούν πολύ έξυπνα το περιορισμένο φάσμα μιας κάμερας χειρός για να δημιουργήσουν σασπένς. Η συνεχής αβεβαιότητα κρατάει την αγωνία στο κόκκινο, και οι αισθήσεις του κοινού περιορίζονται μαζί με των πρωταγωνιστών. Πρώτα αυτή της όρασης, με τον Pablo να μπορεί με να διακρίνει με δυσκολία μόνο κάποια σημεία του ρετιρέ. Επιπλέον, ο Balagueró και ο Plaza γεμίζουν αυτό το τόσο περιορισμένο πλαίσιο με την φρικιαστική εικόνα της Tristana, και δίνουν στους θεατές μια πολύ δυνατή γροθιά στο στομάχι.

Ο μόνος ήχος που ακούμε είναι η γεμάτη πανικό ανάσα της Ángela, και οι κραυγές των μολυσμένων ενοίκων. Έπειτα με την κάμερα του Pablo να υπολειτουργεί κάνοντας διακοπές στον ήχο, οι δύο βασικές μας αισθήσεις, της όρασης και της ακοής, έχουν αχρηστευτεί. Αυτό σε συνδυασμό με το πόσο αδύνατη είναι η επιβίωση της Angela στα χέρια της Tristana στο απόλυτο σκοτάδι, κάνουν τον θεατή να συναισθάνεται τον τρόμο της, αδυνατώντας να δει η να ακούσει και ο ίδιος.

Το τελευταίο πλάνο με την πρωταγωνίστρια να εξαφανίζεται στο σκοτάδι μένει ανεξίτηλο στη μνήμη μας. Οι απαντήσεις  δίνονται στον θεατή ακριβώς στο τέλος, γι αυτό και η κατάληξη της Ángela βγάζει απόλυτο νόημα, όσο απότομα και να γίνεται.

Το REC κλείνει προσφέροντας ένα τα πιο ικανοποιητικά και δυνατά φινάλε, με αυτή τη νιχιλιστική αφηγηματική μέθοδο, όπως και με την πολύ σύντομη αλλά εξαιρετικά ανατριχιαστική εμφάνιση της Tristana.

Ο Balagueró με τον Plaza διαστρεβλώνουν δυο βασικούς κινηματογραφικούς παράγοντες, την εικόνα και τον ήχο, προκαλώντας τον τρόμο και καθιστώντας έτσι το REC σαν μια από τις κορυφαίες found footage ταινίες τρόμου.

Kλειώ Λιωνή

 

 

tags: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos