Σύνοψη: Στο πάρτι για το τέλος των γυρισμάτων της τελευταίας του ταινίας, ο Τομάς (Φραντς Ρογκόφσκι) θα γνωρίσει και θα κοιμηθεί με την Αγκάτ (Αντέλ Εξαρχόπουλος). Η σχέση που θα αναπτυχθεί μεταξύ τους θα σημάνει το τέλος του γάμου του Φραντς με τον Μάρτιν (Μπεν Γουίσο) και την αρχή ενός ερωτικού τριγώνου.

Κριτική: “Κοιμήθηκα με μια γυναίκα”, ανακοινώνει περήφανα ο Τομάς στον σύζυγό του, Μάρτιν, σε μια κομβική σκηνή του “Passages”, της νέας ταινίας του Αμερικανού Άιρα Σακς (“Little Men”, “Love is Strange”). Η αντίδραση του Μάρτιν, ή μάλλον η έλλειψη αυτής, φανερώνει ότι αυτό είναι κάτι που έχει ξανασυμβεί στα πλαίσια της 15χρονης συμβίωσής τους.

Ο Τομάς είναι παρορμητικός, εγωκεντρικός και γεμάτος ένταση. Ο Μάρτιν είναι πιο εσωστρεφής, σταθερός και υπομονετικός. Η σχέση τους έχει μια ορισμένη πλέον δυναμική, συνεπώς είναι ένα μεγάλο σοκ (και για τους δύο) όταν ο Τομάς αποφασίζει να εγκαταλείψει τον Μάρτιν για χάρη της Αγκάτ.

Σε μόλις μιάμιση ώρα, ο Άιρα Σακς στήνει και μετά διαλύει αυτό το ερωτικό τρίγωνο, παραδίδοντας μία από τις καλύτερες ταινίες που είδαμε πέρυσι στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Με μια σκηνοθεσία που αποπνέει ενσυναίσθηση και στοργή για τους ήρωές του και μια αξιοθαύμαστη οικονομία, το “Passages” είναι μια χαμηλόφωνη σπουδή πάνω στη μάχη ανάμεσα στην επιθυμία μας για το νέο και τη ροπή μας προς την οικειότητα. Χωρίς ποτέ να φλυαρεί, η ταινία του λέει πάρα πολλά για τους τρόπους με τους οποίους ερωτευόμαστε, πληγωνόμαστε και πληγώνουμε τους άλλους. Το buzz που έχει προκαλέσει μέχρι στιγμής σίγουρα οφείλεται σ’ έναν βαθμό στο LGBTQ+ περιεχόμενό της, όμως δεν παύει να είναι μια καθαρόαιμη ιστορία αγάπης που μπορεί να μιλήσει στην καρδιά κάθε ανοιχτόμυαλου θεατή, ανεξαρτήτως σεξουαλικού προσανατολισμού.

Φυσικά, τίποτα από τα παραπάνω δεν θα ίσχυε αν ο Σακς δεν είχε βρει τρεις εξαιρετικούς πρωταγωνιστές στα πρόσωπα και το ταλέντο των Ρογκόφσκι, Γουίσο και Εξαρχόπουλος. Ο Γερμανός Ρογκόφσκι (“The Great Freedom”), στη δεύτερη ταινία του για φέτος στην Berlinale, είναι απλά θεσπέσιος!

Ο ρόλος του Τομάς, ιδιαίτερα απαιτητικός καθώς λειτουργεί κάπως σαν τον «κακό» της ταινίας, θα είχε γίνει καρικατούρα εάν έπεφτε στα χέρια ενός λιγότερο ικανού ηθοποιού. Ο ίδιος, στη συνέντευξη που παραχώρησαν στο MOVE IT οι συντελεστές του “Passages” (πλην της Αντέλ Εξαρχόπουλος που δεν βρέθηκε στην περυσινή Berlinale), είπε μάλιστα ότι έπρεπε να αγαπήσει τον Τομάς, με όλα του τα ελαττώματα, αλλιώς δεν θα μπορούσε να τον ενσαρκώσει με επιτυχία.

Εξίσου βουτηγμένος στην ψυχοσύνθεση του ήρωά του είναι κι ο Μπεν Γουίσο (“The Lobster”). Ο Μάρτιν του, ο οποίος είναι φαινομενικά το αντίθετο του Τομάς, μαζί με την Αγκάτ, που ερμηνεύει η Εξαρχόπουλος (“La Vie d’ Adele”), απηχούν τα συναισθήματα που νιώθει κι ο θεατής, δηλαδή την έλξη που ασκεί ο Τομάς και την απόγνωση που προξενεί με κάθε απερίσκεπτη κίνησή του. Κανείς από τους τρεις τους δεν είναι βέβαια άγιος, όπως σωστά τόνισε ο Γουίσο στη συνέντευξη, αφού μιλάμε για τρεις ενήλικες, οι οποίοι βιώνουν τα αποτελέσματα των αποφάσεων και των επιθυμιών τους.

Τρυφερό και συνάμα σκληρό, το “Passages” είναι δικαίως μία από τις πιο πολυσυζητημένες ταινίες της χρονιάς και πολύ χαιρόμαστε που θα δούμε τις διαδρομές των ηρώων του να εκτυλίσσονται και στην οθόνη ενός ελληνικού σινεμά. 

Πρώτη δημοσίευση: 29 Φεβ. 2024, 04:20
Ενημέρωση: 7 Μαρτίου 2024, 02:08
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Passages (Περάσματα)
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
91
Εταιρία διανομής: 
Release: 
29 Φεβρουαρίου 2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos LATE NIGHT WITH THE DEVIL, από την Spentzos