Αυτός είναι ο δημιουργός των πόστερ για τις ταινίες του Γιώργου Λάνθιμου

Δημοσίευση: 10 Aug 2019, 20:12
Συντάκτης:

Με το “Lobster”, τον “Θάνατο του ιερού ελαφιού” και το οσκαρικό “The Favourite”, ο Γιώργος Λάνθιμος κατάφερε να κτίσει ένα γερό όνομα στο εξωτερικό, μέσα από τις ασυνήθιστα προκλητικές ταινίες του. Εξίσου ιδιαίτερες και προκλητικές είναι οι αφίσες των ταινιών του, οι οποίες έχουν γίνει από τον Βασίλη Μαρματάκη. Από τον «Κυνόδοντα» μέχρι την «Ευνοούμενη», αλλά και το φρέσκο πόστερ για την μικρού μήκους «Nimic», ο Μαρματάκης έχει επιμεληθεί τα πόστερς, πάντοτε με εντυπωσιακές εικόνες, που δεν αφήνουν ήσυχο το μάτι του θεατή, αλλά τον προκαλούν να τις δει και να αναρωτηθεί. Αποτελούν ένα weird πρελούδιο στο λανθιμικό κόσμο, που υποβάλλουν τον τόνο που θα ακολουθήσει στην κάθε ταινία. Οι δύο δημιουργοί γνωρίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν δούλευαν στην ίδια διαφημιστική εταιρεία, όπου δούλευε και ο Ευθύμης Φιλίππου, μόνιμος συν-σεναριογράφος των ταινιών του, εκτός της τελευταίας.

ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 19: Πανελλήνια πρώτη για το Nimic του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Μαρματάκης εξέθεσε την δουλειά του και παραχώρησε μία συνέντευξη, όπου μίλησε για όλα.

-Στον Γιώργο (Λάνθιμο) δεν αρέσει να εξηγεί τις ταινίες του. Εσείς είστε πιο χαλαρός στο να εξηγείτε τις αφίσες?

Είμαι ok με αυτό. Αυτή για παράδειγμα για τον Κυνόδοντα, ήταν για το Φεστιβάλ των Καννών. Παντού την θεωρούσαν μη συμβατική και περίεργη, για μας όμως έβγαζε νόημα. Είναι τρείς γραμμές, που η καθεμία αντιστοιχεί σε ένα παιδί. Πρόκειται για παραμόρφωση, καθώς τα τρία παιδιά έχουν παραμορφωμένη άποψη για τον κόσμο. Επίσης οι τρεις γραμμές υπάρχουν στην αρχή της ταινίας.

-Πολλές όμως αφίσες που κυκλοφορούν για τον Κυνόδοντα δεν χρησιμοποιούν το δικό σας σχέδιο, αλλά μία σκηνή από την ταινία. Αυτό είναι λιγότερο αντιπροσωπευτικό για την ταινία?

Μία σκηνή από την ταινία δεν αναπαριστά την ταινία, είναι απλώς μέσα στην ταινία. Όχι ότι τα δικά μου σχέδια την αναπαριστούν ακριβώς, αλλά μεταφορικά το κάνουν.

-Αυτή η αφίσα για τις Άλπεις, είναι το επίσημο πόστερ?

Αυτή ήταν μία ιδέα να έχουμε μία ομάδα από τις Άλπεις, ο ένας πάνω στον άλλον, σαν να είναι μέρος από παράσταση τσίρκου, σαν σάτιρα.

-Αυτή αφίσα από το «Lobster» είναι επίσης η επίσημη.

Ναι, πρόκειται για το πώς είναι να νιώθεις μόνος, και να χρειάζεσαι να είσαι με κάποιον.

-Υπάρχει πολύς αρνητικός χώρος. Κάποιες φορές ο αρνητικός χώρος σε μία αφίσα δημιουργεί την ιδέα ότι η ταινία δεν θα μπορούσε να πάρει σχόλια κριτικών γι αυτήν.

Αυτό είναι ένα πρόβλημα για τον τρόπο που δουλεύω, γιατί δουλεύω πολύ με τον αρνητικό χώρο. Όταν έστειλα τα σχέδια, πολλοί από τους διανομείς σκέφτηκαν ότι εδώ είναι ο χώρος που θα βάλουμε τα πάντα, σπόνσορες, γνώμες κριτικών.

-Φαίνεται σαν να είσαι ο μόνος που εξελίσσεται με προβοκατόρικα πόστερς στην κινηματογραφική βιομηχανία

Πιστεύω σε αυτό. Δεν προσπαθώ να είμαι προκλητικός, αυτό είναι αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να κάνουν οι ταινίες. Ο Γιώργος κάνει το είδος ταινιών που θα μπορούσε να έχει τέτοιες αφίσες. Και επίσης, είναι ο μόνος που πραγματικά μάχεται γι’ αυτό. Δεν το κάνουν πολλοί σκηνοθέτες. Ο Γιώργος ελέγχει τα πάντα: τους τίτλους, την αφίσα, την τυπογραφία. Άλλοι σκηνοθέτες ίσως δεν το κάνουν.

-Νομίζω πως αυτή η εναλλακτική αφίσα για το «Lobster» είναι η αγαπημένη μου.

Αυτή ήταν μια άλλη πρόταση. Είναι  η ιδέα ότι ο Colin Farrell είναι ερωτευμένος με την ιδέα του να είναι ερωτευμένος. Όταν φαντάζεσαι τον εαυτό σου να είναι με κάποιον άλλον, ερωτεύεσαι την ιδέα. Οπότε είναι αυτός που είναι ερωτευμένος με τον εαυτό του που είναι ερωτευμένος.

-Για αυτή την εναλλακτική αφίσα για το «Lobster» χρειάζεται εξήγηση.

Αυτήν την αγαπώ πραγματικά. Είναι η αγαπημένη  μου αφίσα από όσες έχουν κυκλοφορήσει. Αν κοιτάξεις, θα δεις ότι υπάρχει ένα έξτρα χέρι (στην παλάμη του Farrell). Είναι η ιδέα του τι σημαίνει να είσαι ζευγάρι. Τι σημαίνει να κρατάς το χέρι κάποιου, και αν είναι εκεί ή όχι. Ή αν κρατάς το χέρι κάποιου και κανείς δεν είναι εκεί. Το πρόβλημα με το «Lobster» ήταν ότι το βρήκα πολύ αργά στην παραγωγή, οπότε δεν θα μπορούσα να έχω απλώς τον Colin Farrell. Όπου ήταν ο Farrell, έπρεπε να είναι η Rachel Weisz. Οπότε έπρεπε να σχεδιάσουμε διάφορα πόστερς.

-Θυμάμαι την αφίσα για τον «Θάνατο του ιερού ελαφιού» που είχε μεγάλο αντίκτυπο.

Πραγματικά μου άρεσε αυτή. Έχει να κάνει με το συναίσθημα που ίσως έχεις στο νοσοκομείο, όταν πρέπει να πάρεις μια απόφαση. Είσαι στο νοσοκομείο και νιώθεις αβοήθητος, ότι όλος ο κόσμος βυθίζεται. Βρίσκεσαι μέσα σε βαθύ πηγάδι. Προφανώς, πρέπει να πάρει μια απόφαση με αυτά τα δύο άδεια κρεβάτια, αντιμετωπίζει ένα δίλημμα. Επίσης, υπάρχει μεταφυσική σκοπιά. Όλη η ταινία είναι μεταφυσική. Υπάρχει αυτή η απειλή, που δεν ξέρεις από πού έρχεται.


-Έχεις δύο πρωτοκλασάτους ηθοποιούς, που βοηθούν στο να βρεθεί χρηματοδότηση, και έναν νεαρό ηθοποιό, που κάνει τον πιο αξιομνημόνευτο ρόλο. Είναι δύσκολο να ισορροπήσεις αυτά τα δύο.

Όταν δουλεύω, μόνο στο πίσω μέρος του μυαλού μου σκέφτομαι ποιος είναι ο σταρ, ποιος όχι. Για παράδειγμα, στο «Ελάφι», η Nicole Kidman δεν υπάρχει στο πόστερ. Δεν θα δούλευε, αν ήταν εκεί, έπρεπε ο Farrell να είναι μόνος.

-Αυτό είναι το βασικό πόστερ για το «Favourite»?

Είναι το βασικό για την Μεγάλη Βρετανία. Είναι μια εικόνα της βασίλισσας, και έχεις δύο έντομα, το ένα (Emma Stone) βουρτσίζει τις βλεφαρίδες, και το άλλο (Rachel Weisz) την διακοσμεί με μαργαριτάρια, σαν να χειρίζονται και οι δύο ένα νεκρό σώμα. Το οποίο είναι, κατά ένα τρόπο, η ταινία.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ