Aλέν Κορνό: "Έχω εμμονή με τη δομή και την πλοκή"

Δημοσίευση: 7 Ιουλίου 2011, 21:35

Και μόνο για τη σκηνοθεσία της eξαιρετικής ταινίας του "
Όλα τα πρωινά του κόσμου" (Tous les matins du monde – 1991),
αξίζει να τον θυμόμαστε σαν έναν πράγματι αξιόλογο Γάλλο δημιουργό,
με πολλές καλές και εμπνευσμένες στιγμές στην φιλμογραφία του
(Serie Noire 1979, Fear and trembling 2003, Le cousin 1997).
Aπό τα production notes της εταιρείας διανομής,
σας παρουσιάζουμε μια συζήτηση με τον Αλέν Κορνό για την «Αντίζηλο»,
λίγους μήνες πριν αφήσει την τελευταία του πνοή (30/8/2010) σε ηλικία 67 ετών.

Πόσο καιρό είχατε στο μυαλό σας την ιδέα για την ταινία;

Είχα τη βασική ιδέα στο μυαλό μου για πολύ καιρό. Ήταν ανάμεσα σε αυτές που μου αρέσει να ονομάζω "οι μικροί Φριτς Λανγκ λαβύρινθοί μου" και μπορεί να περιγραφεί με απλά λόγια: αφού έχεις διαπράξει το τέλειο έγκλημα, για το οποίο θα είσαι σίγουρα ύποπτος, πώς μπορείς να αποδείξεις την αθωότητά σου κάνοντας τον εαυτό σου να φαίνεται ένοχος; Είναι μια τρελή ιδέα, την οποία σκεφτόμουν για καιρό πριν βρω έναν τρόπο να την αναπτύξω. Τη συζυτούσα σε τακτά χρονικά διαστήματα με σεναριογράφους, οι οποίοι είχαν σταματήσει πλέον να προσπαθούν. Η αναλαμπή ήρθε τη μέρα που σκέφτηκα τον εξευτελισμό ως το κίνητρο για το έγκλημα. Ο εξευτελισμός είναι δυνατό κίνητρο, μπορεί να οδηγήσει στην πιο παράλογη συμπεριφορά. Την στιγμή εκείνη, είχα την ιδέα του να δημιουργήσω δύο ιστορίες ενσωματωμένες σε μία: την εξευτελιστική αναμέτρηση που οδηγεί στο έγκλημα αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ο εγκληματίας αποδεικνύει την αθωότητά του.

Με ποιο τρόπο αλληλοσυμπληρώνεστε με την σεναριογράφο Νάταλι Κάρτερ;

Εγώ έχω εμμονή με τη δομή και την πλοκή, ενώ εκείνη με το χτίσιμο των χαρακτήρων και την ψυχολογία. Έχει την ικανότητα να προσθέτει δυνατό και σημαντικό διάλογο, τον οποίο εγώ δεν μπορώ πάντα να γράψω. Της αρέσουν επίσης τα φιλμ νουάρ, οπότε κατανοεί τους μηχανισμούς πλοκής και τη λογική πίσω από αυτά. Όταν της έδωσα να διαβάσει το προσχέδιο, μου είπε πως την ενδιέφερε, αλλά οι δύο ηρωίδες μου έμοιαζαν περισσότερο με άντρες μεταμφιεσμένους σε γυναίκες γεμάτες τεστοστερόνη! Πάνω σε αυτό αρχίσαμε να δουλεύουμε. Στις δύο γυναίκες, στην αναμέτρησή τους και στην ασάφεια της σχέσης τους, ανάμεσα στην αποπλάνηση και στη χειραγώγηση, στο θαυμασμό και την αντιζηλία.

Ήξερε πως θα είναι γυναίκες από την αρχή;

Πάντα πίστευα πως οι χαρακτήρες θα πρέπει να είναι γυναίκες. Δεν ξέρω πώς να το εξηγήσω. Προέρχεται από κάτι προσωπικό: ανακάλυψα πρόσφατα πόσο συναρπαστικό είναι το να έχεις γυναίκες στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Έχω γυρίσει πολλές "αντρικές ταινίες" κι έχω δουλέψει πολύ – όχι απαραίτητα σκόπιμα, το καταλάβαινα αφού τελείωνα τις ταινίες – σε συστήματα απώλειας ή επιβεβαίωσης της ταυτότητας μέσα από πατεράδες και γιους, δασκάλους και μαθητές. Η εξερεύνηση του θέματος αυτού με δυο γυναίκες έμοιαζε ακόμα πιο συναρπαστικό, ίσως επειδή είναι ακόμα καινούριο για μένα.

Ποιο ήταν το πιο πολύπλοκο κομμάτι στη γραφή του σεναρίου;

Η δομή και η συνολική ισορροπία, αλλά περισσότερο απ’ όλα, στο δεύτερο μέρος, οι μηχανισμοί της πλοκής και η ακρίβειά τους. Το να πετύχεις τα σωστά στοιχεία, να βλέπεις το πότε και το πώς θα τα αποκαλύψεις. Η συναρμολόγηση του παζλ, η διασφάλιση πως όλο αυτό είναι στερεό, πως δεν εξέχει καμία βίδα, αυτή είναι η πραγματική τέχνη της δεξιοτεχνίας – αλλά αυτό λατρεύω! Ήταν επίσης συναρπαστικό το να δουλεύουμε στην ανάπτυξη της Ίζαμπελ (Λιντιβίν Σανιέ), μιας και μέσα από τις αλλαγές του χαρακτήρα της ενώνεται και ισορροπεί η ιστορία. Η βασανιστική αυτή ερώτηση: πότε η Ίζαμπελ είναι ειλικρινής; Ελπίζω πως, όπως κι εμείς, το κοινό θα είναι εξίσου δεκτικό ως προς την συναρπαστική πλευρά της αναμέτρησης, σχεδόν σαν ερωτική σχέση, ανάμεσα στις δύο αυτές γυναίκες – η Κριστίν Σκοτ Τόμας και η Λιντιβίν Σανιέ πραγματικά με ενθουσίασαν – όπως και ως προς την μυστηριώδη πλευρά του Μακιαβελικού σχεδίου που στήνει η Ίζαμπελ και στην συνέχεια κινεί τα νήματα, ένα αληθινό παιχνίδι με ίχνη και αγωνία.

Είχατε συγκεκριμένες ηθοποιούς στο μυαλό σας όταν γράφατε το σενάριο;

Όχι, πάντα διστάζω να το κάνω αυτό. Μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλες ψευδαισθήσεις. Από την άλλη, καθώς σημειώναμε πρόοδο με το σενάριο, η Κριστίν και η Λιντιβίν μας ήρθαν από νωρίς στο μυαλό. Με την Κριστίν κάτι απλά ταίριαζε. Η πείρα της, η ομορφιά της, το κύρος της και η ψυχρή της όψη. Διασκεδάζει πολύ με αυτό. Είναι ένα στιλ που μπορεί να το παίξει με εξαιρετική δεξιοτεχνία και πλήρη αξιοπιστία, διότι το κάνει με αξιοσημείωτη ευφυία και διακριτικότητα. Όσο για την Λιντιβίν, αυτό που μου άρεσε ήταν η ικανότητά της στο να αλλάζει, κάτι που ταιριάζει απόλυτα στο χαρακτήρα που υποδύεται. Είναι μια ηθοποιός με τεράστιο ταλέντο στο να είναι διαφορετική, ακόμα και σωματικά, από την μία ταινία στην άλλη, από την μία μέρα στην άλλη. Έχει μια άγρια αποφασιστικότητα στα μάτια της, που έρχεται σε αντίθεση με τη σχεδόν παιδική της διάθεση. Είναι κάτι πολύ παράξενο, πολύ δυνατό και λειτουργεί πάρα πολύ καλά. Γυρίσαμε την αρχή της ταινίας την πρώτη μέρα και κατάλαβα αμέσως πως η χημεία μεταξύ τους ήταν τέλεια.

Για άλλη μια φορά επιλέξατε τον Ιβ Άντζελο ως διευθυντή φωτογραφίας. Έχει αλλάξει η σχέση σας από τότε που έγινε κι ο ίδιος σκηνοθέτης;

Όχι. Η μόνη διαφορά, όταν συνεργάστηκα ξανά μαζί του αφού είχε γίνει σκηνοθέτης, ήταν πως με έπεισε να στραφώ στην ψηφιακή τεχνολογία. Οπότε υπήρχε ένα νέο, συναρπαστικό στοιχείο στην συνεργασία μας, κάτι για να ανακαλύψουμε και να δουλέψουμε πάνω σε αυτό μαζί.

Είναι γνωστό πως είστε φανατικός σινεφίλ. Χρησιμοποιήσατε κάποιες ταινίες ως αναφορές όταν αρχίσατε να δουλεύετε την "Αντίζηλο";

Φυσικά. Ταινίες τις οποίες αγαπώ, αλλά δεν κάνω άμεσες αναφορές σε αυτές. Από το "Γυμνοί στον Ήλιο", όπου η απώλεια/αναζήτηση ταυτότητας είναι ξεκάθαρη, μέχρι το "Τα Ίχνη Ήταν Ψεύτικα" του Φριτς Λανγκ, το οποίο επικεντρώνεται σε μια αδίστακτη πλοκή, σαν μια μηχανή που διαλύεται από έναν κόκκο άμμου. Βασικά λατρεύω τις ταινίες τις οποίες μπορείς να διαβάσεις σε τρία επίπεδα. Στο πρώτο, διασκεδάζεις. Στο δεύτερο, είσαι ευαίσθητος απέναντι σε ζητήματα ταυτότητας, ενώ το τρίτο αφορά κοινωνικά ζητήματα. Η "Αντίζηλος" εμφανίζει παρεπιπτόντως και το πορτρέτο της κοινωνίας, καθώς και των μεγάλων πολυεθνικών εταιριών.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos