ΣΕΙΡΕΣ

"A very british scandal": H εθνική διαπόμπευση μιας γυναίκας

Δημοσίευση: 28 Ιαν. 2022, 12:06

Βασισμένη στην πραγματική ιστορία του πολύκροτου διαζυγίου του Δούκα και της Δούκισσας του Argyll της Σκωτίας το 1963 (που έμεινε γνωστό ως η υπόθεση Argyll εναντίον Argyll), η μίνι σειρά του BBC δραματοποιεί το χρονικό της δίκης που κίνησε ο Δούκας Ian Campbell εις βάρος της συζύγου του Margaret με την κατηγορία της μοιχείας.

<a href="/home-cinema-streaming/damsel/69658">Damsel</a>ΣΧΕΤΙΚΑDamsel

Παράλληλα, μέσα σε 3 επεισόδια συμπυκνώνει τα 12 χρόνια κοινής συζυγικής πορείας του ζεύγους, με σημείο εκκίνησης της αφήγησης τη γνωριμία τους κι ενδιάμεσους σταθμούς όλα τα γεγονότα-ορόσημα της συμβίωσής τους, που οδήγησαν προοδευτικά στην οριστική ρήξη και τη δίκη που απασχόλησε ολόκληρο το έθνος.

Η σεναριογράφος των ABC murders και Dublin murders (Sarah Phelps) κατορθώνει με αξιοσημείωτη αφηγηματική οικονομία και πύκνωση γραφής να δημιουργήσει,μέσα σε κάτι λιγότερο από τρεις ώρες, όχι απλώς ένα γραμμικό ημερολόγιο έγγαμου βίου των Campbells, αλλά μία σχεδόν πλήρη ψυχογραφική μελέτη και των δύο. Όπως διευκρινίζεται στους τίτλους αρχής, κεντρικός της άξονας είναι τα πραγματικά , «ιστορικά» γεγονότα, ωστόσο -για δραματουργικούς σκοπούς- ορισμένα στοιχεία σαφώς είναι επινοημένα, με το τελικό αποτέλεσμα, πάντως, να την δικαιώνει ως προς την αφιλτράριστη αληθοφάνεια αμφότερων των χαρακτήρων.

Σε αυτό τυγχάνει τεράστιας βοήθειας και από τους δύο πρωταγωνιστές (Claire Foy και Paul Bettany), οι οποίοι αποδεικνύονται ιδανικές επιλογές casting σε σχέση με τα πραγματικά πρόσωπα που υποδύονται, αποδίδοντας ιδιαίτερα πειστικά τα πολλαπλά επίπεδα των ρόλων τους, καθώς το σενάριο φροντίζει να προσδώσει και στους δύο αρκετό βάθος και να αποφύγει τη σχηματική και μονοδιάστατή τους σκιαγράφηση.Έτσι, καθένας από τους δύο χρειάζεται να διατηρήσει λεπτές ερμηνευτικές ισορροπίες ανάμεσα σε δύο πόλους. Η Foy ενσαρκώνει τη γυναίκα-σύμβολο της σεξουαλικής χειραφέτησης και της πολυγαμικότητας που κατασπαράζεται από τον προτεσταντικό πουριτανισμό των early 60s αλλά ταυτόχρονα και την αριβίστρια, δολοπλόκο alter ego της κι αντίστοιχα ο Bettany τον τραυματισμένο από την εμπειρία του στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο λοχαγό αλλά και τον αδιόρθωτα κακοποιητικό κι ωφελιμιστή σύζυγο.

Πέραν όμως από τις υψηλού επιπέδου ερμηνείες, στην αβίαστη ροή που διατηρούν και τα 3 επεισόδια της σειράς συντελούν κι η ιδιαίτερα ατμοσφαιρική σκηνοθεσία (Anne Sewitsky) και φωτογραφία, καθώς και το σφιχτό μοντάζ, που διατηρεί τον ρυθμό της αφήγησης αιχμηρό και νευρώδη. Οτιδήποτε αφορά σε ενδυματολογική ή σκηνογραφική διεύθυνση είναι επίσης επιμελημένο μέχρι τελευταίας λεπτομέρειας αλλά, όταν πρόκειται για παραγωγή του BBC, κάτι τέτοιο είναι σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενο.

Τέλος, συνιστά ιδιαίτερα καίρια επιλογή η ανάθεση της δραματοποίησης μιας υπόθεσης εθνικής διαπόμπευσης μιας γυναίκας λόγω των εξωσυζυγικών της δεσμών σε δύο γυναίκες (σενάριο και σκηνοθεσία).Παρότι, όπως προαναφέρθηκε, κανένας χαρακτήρας δεν ωραιοποιείται στο ελάχιστο και μάλιστα η Margaret της Foy μάλλον δεν κερδίζει γενικά τη συμπάθεια, μέσα από ορισμένες λεπτομέρειες αναδεικνύεται η βαθιά σεξιστική φύση του σκεπτικού του δικαστηρίου (όπως, π.χ., όταν η Margaret καταθέτει επί ώρες όρθια χωρίς να της επιτρέπεται να καθίσει, σε αντίθεση με το σύζυγό της) και, πολύ περισσότερο, του ανθρωποφαγικού βρετανικού τύπου.

Έτσι, ενδεχομένως μοιάζει σαν οι δημιουργοί της σειράς να μας κλείνουν με θαυμαστό timing το μάτι στο σήμερα, όπου μπορεί να έχουμε βρει πλέον έναν όρο που περιγράφει όσες τακτικές ποινικοποιούν τη γυναικεία σεξουαλικότητα (slut shaming), χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τις έχουμε εξαλείψει κιόλας.

Η σειρά στριμάρει τον Φεβρουάριο στο Novacinema

Nόρα Μαυρίδη

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos