Μαριάννα Οικονόμου: "Τελικά η μουσική βοηθά στην καλλιέργεια..."

Δημοσίευση: 13 Απριλίου 2019, 03:33
Συντάκτης:

Στο φετινό Φεστιβάλ του Βερολίνου προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ με τον ιδιαίτερο τίτλο «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» της Μαριάννας Οικονόμου, το οποίο απέσπασε το βραβείο FIPRESCI στο 21ο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης. Σε ένα χωριό του θεσσαλικού κάμπου που αργοπεθαίνει, δύο ξαδέλφια και πέντε γυναίκες, αποφασίζουν να κάνουν μια νέα αρχή. Με λίγη βοήθεια από τη μουσική του Βάγκνερ που παίζουν στα χωράφια και τις ιστορίες που διηγούνται για να πάρουν κουράγιο, επιχειρούν να διεισδύσουν στην παγκόσμια αγορά με τη βιολογική καλλιέργεια ενός παλιού σπόρου ντομάτας.

<a href="/nea/otan-o-vagkner-synantise-tis-ntomates-einai-i-elliniki-protasi-gia-oskar-xenoglossoy-film/61292">To «Oταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες» είναι η ελληνική πρόταση για το Οσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ</a>ΣΧΕΤΙΚΑTo «Oταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες» είναι η ελληνική πρόταση για το Οσκαρ ξενόγλωσσου φιλμ

Eδώ η γνώμη μας για το φιλμ.

Από τις 11 Απριλίου κυκλοφορεί στους κινηματογράφους, συγκεκριμένα στον Δαναό στην Αθήνα και στην Αποθήκη στην Θεσσαλονίκη, όπως και σε άλλες πόλεις (Βόλος, Πάτρα, Καρδίτσα, Αμαλιάδα) με παράλληλες εκδηλώσεις γευσιγνωσίας και μουσικής, μιας και αυτές είναι οι βασικές θεματικές της ταινίας. To ντοκιμαντέρ είναι μια παραγωγή της STEFI&Lynx (Σπύρος Μαυρογένης) και της ΑΝΕΜΟΝ Productions (Ρέα Αποστολίδη και Γιούρι Αβέρωφ), σε συμπαραγωγή με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και την Cosmote TV, και με την υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe - Media της ΕΕ, της 2|35 και της ΕΡΤ.  Η Μαριάννα Οικονόμου, γνωστή σκηνοθέτρια ντοκιμαντέρ («Το Σχολείο», «Ο πιο καλός ο μαθητής», «Ο πιο μακρύς δρόμος») μίλησε στο MOVEIT για την νέα της ταινία.

Στο ντοκιμαντέρ βλέπουμε πόσο κομβικό ρόλο παίζει το χιούμορ.

-Το χιούμορ είναι μέρος της ζωής, είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο που το αναζητάω. Και σε προηγούμενα ντοκιμαντέρ που μπορεί το θέμα να μην ήταν τόσο χιουμοριστικό, αν προέκυπτε κάποια αστεία στιγμή την κρατούσα. Δεν διαλέγω το ύφος που θα ακολουθήσει η ταινία από πριν. Προκύπτει από τους ανθρώπους.

Πώς προέκυψε η ιδέα να ασχοληθείτε με την αγροτική παραγωγή στο συγκεκριμένο χωριό;

-Τον Αλέξανδρο τον ήξερα εδώ και 10 χρόνια. Έκανα μια σειρά για την ΕΡΤ, το «Οικολογικά Ημερολόγια» και μου ανέφερε κάποιος τον Αλέξανδρο. Στο επεισόδιο «Μια μικρή μεγάλη ιδέα» είχαμε τον Αλέξανδρο που θα ερχόταν τότε στο χωριό Ηλιάς της Θεσσαλίας, ένα χωριό 33 κατοίκων, μια κυρία από το Λονδίνο για να δοκιμάσει το μέλι του Αλέξανδρου. Ήδη από τότε ένιωσα κάτι εξωπραγματικό με τον τόπο, ένα μικρό χωριό που κατάφερνε να δημιουργεί χειροποίητα προϊόντα και να τα εξάγει στο εξωτερικό. Συνεχώς επέστρεφα από τότε, πήγαινα κατέγραφα πράγματα. Δεν ήξερα πού θα οδηγήσει όλο αυτό. Τα τελευταία δύο χρόνια αποφασίσαμε ότι θα γίνει αυτό το ντοκιμαντέρ.

Άνθρωποι που δεν είναι συνηθισμένοι να στέκονται μπροστά από μια κάμερα πόσο εύκολο είναι να σας εμπιστευθούν;

-Οι άνθρωποι χρειάζεται να σε εμπιστευτούν. Δεν υπάρχει σκριπτ, δεν καθοδηγούνται, ανοίγονται αν σε εμπιστευτούν. Εγώ πάντα είχα μια κάμερα μαζί μου, αλλά από ένα σημείο και μετά ξέχασαν την κάμερα υπήρχα εγώ, η Μαριάννα. Αν αισθανθούν ότι νοιάζεσαι, η τάση του ανθρώπου είναι να ανοίγεται. Αυτό δεν θα γίνει αν νιώσουν ότι έχεις πάει μόνο για να πάρεις πράγματα. Πέρασα πολύ χρόνο μαζί τους, κοιμόμουν στα σπίτια τους.

Το βασικό ζήτημα της ταινίας είναι τα προβλήματα της αγροτικής παραγωγής, κυρίως όσον αφορά τις εξαγωγές.

-Το βασικότερο πρόβλημα είναι ότι οι αγρότες δεν έχουν γνώση του πώς να πουλήσουν τα προϊόντα τους, πώς να βγουν στην αγορά στο εξωτερικό. Αυτό χρειάζεται να μάθουν. Υπάρχει μεγάλο χάσμα μεταξύ αγοράς και παραγωγής. Η περίπτωση του Αλέξανδρου είναι μια εξαίρεση. Γι’ αυτό πολλοί ασχολούνται με χρηματιστηριακές καλλιέργειες, τους λένε βάλε βαμβάκι και βάζουν.

Τελικά η μουσική βοηθάει στην καλλιέργεια;

-Απολύτως. Ο Χρήστος είναι πεπεισμένος ότι βοηθάει στην ντομάτα η μουσική. Δεν έχει σημασία τι μουσική θα επιλέξεις. Αλλά όταν ο αγρότης ακούει την μουσική, περνάει καλά, με μεγαλύτερη διάθεση ασχολείται με την καλλιέργεια και πιθανόν να έχει αντίκτυπο στο αποτέλεσμα. Το περίεργο βέβαια είναι που ο Χρήστος είναι αυτός που επέλεξε τον Βάγκνερ (γέλια). Πού τον ήξερε τον Βάγκνερ δεν ξέρω, ο Αλέξανδρος είναι αυτός που ακούει κλασική μουσική. Πάντως η μουσική παίζει πολύ σημαντικό ρόλο και στην δική μου ζωή.

Η επιλογή του θέματος προκύπτει τυχαία από τους ανθρώπους που θα τύχει να συναντήσετε;

-Πάντα τυχαία. Έπειτα από συναντήσεις με ανθρώπους, με συζητήσεις κάτι μπορεί να μου έρθει στο μυαλό. Αν μείνει στην καρδιά μου για πάνω από δύο μέρες σημαίνει ότι αξίζει να ειπωθεί αυτή η ιστορία.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos