Διαδικτυακές πρεμιέρες. Αξίζουν για τους δημιουργούς;

Δημοσίευση: 14 Σεπτεμβρίου 2020, 13:52
Συντάκτης:

Τα κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο έχουν αλλάξει. Όσα κατάφεραν να γίνουν έγιναν ως επί τω πλείστον διαδικτυακά ή εντάσσοντας αρκετές online προβολές και εξ αποστάσεως συνεντεύξεις τύπου ακολουθώντας τους κανόνες απόστασης και προφύλαξης λόγω της πανδημίας. Ποια είναι όμως τα οφέλη μιας διαδικτυακής πρεμιέρας μιας ταινίας, φαίνεται να αναρωτιούνται πολλοί. Το μεν Φεστιβάλ της Βενετίας επέστρεψε παραδοσιακά, ενώ του Τορόντο υβριδικά, όπως θα γίνει και με τις Νύχτες Πρεμιέρας στην Ελλάδας, συνδυάζοντας την εμπειρία της αίθουσας με online προβολές. Τι κάνουν όμως οι δημιουργοί; Δέχονται τις προσκλήσεις για παρουσίαση της ταινίας υπό τέτοιους όρους και με τι κόστος;

<a href="/nea/apo-22-noemvrioy-oloi-oi-kinimatografoi-tha-leitoyrgoyn-os-covid-free/65496">Από 22 Νοεμβρίου όλοι οι κινηματογράφοι θα λειτουργούν ως covid-free</a>ΣΧΕΤΙΚΑΑπό 22 Νοεμβρίου όλοι οι κινηματογράφοι θα λειτουργούν ως covid-free

Όπως αναφέρεται στο Variety, φαίνεται πως ένα διαδικτυακό φεστιβάλ μπορεί να είναι εξίσου επικερδές, αν μιλάμε με καθαρά οικονομικούς όρους, με ένα φεστιβάλ στον φυσικό του χώρο. Το κόστος είναι ότι απουσιάζει η δια ζώσης επικοινωνία των δημιουργών και συντελεστών με το κοινό και τους δημοσιογράφους στις συνεντεύξεις τύπου. Τους διανομείς δεν τους επηρεάζει και τόσο μιας και ήδη έχουν μεταφέρει τις δράσεις τους online.

Οι απόψεις σχετικά με τις διαδικτυακές προβολές έχουν αλλάξει τους τελευταίους μήνες. Στην αρχή της πανδημίας, ο Jan Naszewski, διευθύνων σύμβουλος της New Europe Film Sales, δήλωνε πως «Δεν θα κάνουμε ποτέ διαδικτυακή παγκόσμια πρεμιέρα για ένα κορυφαίο φεστιβάλ». Αυτό δεν ακολουθήθηκε όταν τελικά μια δική τους ταινίας, το Sweat του Magnus Von Horn, προβλήθηκε online κάτω από την ταμπέλα του Φεστιβάλ των Καννών, μια ταινία που αφορούσε την επιρροή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. «Είχαμε ένα τηλεφώνημα στο οποίο είπαμε: Οκ, αποδεχόμαστε την πρόταση των Καννών, τώρα τι; Πρέπει να το προβάλλουμε στους δημοσιογράφους και να τους πούμε να μην δημοσιεύσουν κριτική μέχρι να βγει σε κάποιο φεστιβάλ με φυσική παρουσία;». Τελικά το αντιμετώπισαν σαν κανονική πρεμιέρα με τις πωλήσεις να είναι ικανοποιητικές, σαν εκείνες του A White White Day, όπως αναφέρει ο Naszewski.

Κάτι ανάλογο έγινε και με την ταινία Gagarine της Totem Film, επίσης με την σφραγίδα των Καννών, σε σκηνοθεσία των Fanny Liatard και Jeremy Trouilh. Από την εταιρεία δήλωσαν πως «ξεκινήσαμε την ταινία σαν να ήταν σε κανονική αγορά. Αποφασίσαμε να την προβάλλουμε στην εικονική αγορά. Η ταινία δέχτηκε θετικές κριτικές. Δεν μπορούσαμε να συναντηθούμε αλλά στο τέλος ήταν το ίδιο». Προσθέτουν μάλιστα ότι «δεν ξέρουμε αν η ταινία θα είχε την ίδια επιτυχία σε κανονικές Κάννες».

Ποιες είναι οι αλλαγές σε όλο αυτό; Ότι, όπως λέει ο Valentin από την εταιρεία παραγωγής, «μπορούμε να πηγαίνουμε πλέον σε λιγότερα φεστιβάλ επειδή ξέρουμε ότι μπορούμε να κάνουμε τις πωλήσεις ψηφιακά». Αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι υποκαθιστούν την φυσική εμπειρία. «Ανυπομονώ να ξαναγίνουν τα φεστιβάλ» δηλώνει.

Το θετικό κλίμα που περιγράφεται παραπάνω δεν ισχύει για τους δημιουργούς που δεν μπορεί να συγκριθεί η εμπειρία του να βλέπεις την αίθουσα γεμάτη με κόσμο να βλέπει την ταινία σου και να την χειροκροτά. Οι Estephan Wagner και Marianne Hougen-Moraga σκηνοθέτησαν την ταινία Songs of Repression, που απέσπασε βραβείο. Όπως λένε «η πραγματοποίηση φυσικών φεστιβάλ είναι καλύτερη για να γνωρίσεις τον κόσμο αλλά και για τις πωλήσεις».

Το Slalom της Charlene Favier έλαβε επίσης την έγκριση των Καννών. «Είναι κρίμα όταν δημιουργείται μια ταινία για τον κινηματογράφο να προβάλλεται διαδικτυακά. Ήταν όμως μια μεγάλη περιπέτεια». Πολλοί δημιουργοί δεν βλέπουν την ψηφιακή πρεμιέρα τους ως την κανονική πρεμιέρα τους. Σε κάποιες ταινίες μάλιστα στο Τορόντο που προβλήθηκαν ψηφιακά, ζητήθηκε στους κριτικούς να κρατήσουν τις κριτικές τους μέχρι το φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν όπου θα προβληθούν με φυσικό τρόπο. Ο Robert Beeson της εταιρείας διανομής New Wave Films, αναφέρει ότι τα διαδικτυακά φεστιβάλ δεν θα αλλάξουν την αγορά μιας και «είμαστε συνηθισμένοι να κρίνουμε ταινίες μέσα από links». Αυτό όμως που πρέπει να γίνει κατά την άποψη του είναι να μειωθούν οι τιμές καθώς τα μαθηματικά δεν βγαίνουν με κινηματογραφικές αίθουσες που χωρούν τους μισούς από την προ Covid-19 εποχή.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos