Ανθρωποι που λατρεύουν celebrities έχουν μειωμένες γνωστικές δεξιότητες

Δημοσίευση: 26 Ιουνίου 2022, 15:39
Συντάκτης:

Η λατρεία πολλών ανθρώπων για τις διασημότητες και την ζωή τους είναι γνωστή εδώ και αρκετά χρόνια. Τώρα όμως έρχεται μια έρευνα να υποστηρίξει πως οι άνθρωποι που έχουν εμμονή με την ζωή πλούσιων και διάσημων ανθρώπων τείνουν να έχουν χαμηλότερες βαθμολογίες σε τεστ γνώσεων. Στο περιοδικό BMC Psychology, οι ερευνητές εξηγούν ότι ενώ η λατρεία των διασημοτήτων τείνει να συνδέεται με φτωχότερες πνευματικές ικανότητες, παραμένει ασαφές αν η γοητεία των ειδώλων είναι αιτία ή συνέπεια αυτών των μειωμένων δεξιοτήτων. Οι ερευνητές στρατολόγησαν 1763 Ούγγρους ενήλικες για μια διαδικτυακή έρευνα με τεστ νοημοσύνης που είχαν σχεδιαστεί για να αξιολογήσουν δύο πτυχές της γνώσης, την κρυσταλλωμένη και την ρευστή νοημοσύνη. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν επίσης το ερωτηματολόγιο Celebrity Attitude Scale, για να καθορίσουν το επίπεδο εμμονής τους με διάσημους.

Όσων το ενδιαφέρον περιοριζόταν στο να συζητούν με φίλους για διασημότητες, μπήκαν στην κατηγορία φαν της ψυχαγωγίας-κοινωνίας. Όσοι είχαν έντονη σκέψη για την ζωή διάσημων, μπήκαν στην επόμενη κατηγορία την έντονη προσωπική. Το υψηλότερο βαθμό εμμονής ονομάστηκε οριακό-παθολογικό. Τα άτομα αυτής της κατηγορίας συμφωνούσαν με δηλώσεις του τύπου «αν είχα την τύχη να συναντήσω την αγαπημένη μου διασημότητα και μου ζητούσε ως χάρη να κάνω κάτι παράνομο, μάλλον θα το έκανα». Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα υψηλότερα επίπεδα εμμονής με διασημότητες σχετίζονταν με μειωμένες επιδόσεις στα υπόλοιπα τεστ τόσο για την κρυσταλλωμένη όσο και για την ρευστή γνώση και ότι αυτή η τάση ίσχυε ακόμα και όταν ελήφθησαν υπόψη άλλοι δημογραφικοί παράγοντες. Ωστόσο, είναι δύσκολο να καθοριστεί ο λόγος που υπάρχει αυτή η συσχέτιση. Κάνοντας εικασίες για την φύση αυτής της σχέσης, οι ειδικοί θεωρούν πως η εμμονή μπορεί να εμποδίσει την ανάπτυξη των υπόλοιπων δεξιοτήτων λόγω του έντονου επιπέδου εστίασης και προσοχής που απαιτείται για την διατήρηση αυτού «του μονόπλευρου συναισθηματικού δεσμού»,

Από την άλλη πλευρά, οι άνθρωποι με υψηλότερα επίπεδα νοημοσύνης ίσως είναι λιγότερο πιθανό να λατρεύουν διασημότητες λόγω της ικανότητάς τους να αναγνωρίζουν τις «στρατηγικές μάρκετινγκ πίσω από ένα διάσημο πρόσωπο». Στο τέλος καταλήγουν στο ότι απαιτείται περισσότερη έρευνα για το αν η εμμονή με τους διάσημους είναι αιτία ή συνέπεια της χαμηλής νοημοσύνης ή των λιγότερων γνωστικών ικανοτήτων. Συνοψίζοντας τα ευρήματά τους, εξηγούν ότι «η λατρεία διάσημων ανθρώπων μπορεί να θεωρηθεί ως ένας παράγοντας που μπορεί να αλλάξει την γνωστική απόδοση εκτός από -και ανεξάρτητα από-την εκπαίδευση, την ηλικία και τα χρήματα, αν και άλλοι παράγοντες μπορεί να είναι ισχυρότεροι προγνωστικοί μηχανισμοί της γνωστικής απόδοσης».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

imaginary, από την Spentzos imaginary, από την Spentzos