Θα το βρείτε: Cinobo

Σύνοψη: Στην Γουατεμάλα των '80s, η Άλμα και τα παιδιά της δολοφονούνται στη διάρκεια στρατιωτικής επίθεσης από τον δικτάτορα Ενρίκε Μοντεβέρδε εναντίον των ντόπιων Μάγιας.

Τριάντα χρόνια αργότερα, ο στρατηγός που διέταξε την επίθεση κρίνεται αθώος, και η Άλμα επιστρέφει στον κόσμο των ζωντανών για να τον στοιχειώσει.

Άποψη: Ένα μεταφυσικό θρίλερ στήνει μαεστρικά και μεθοδικά ο Jayro Bustamante, που όμως ταυτόχρονα είναι έντονα πολιτικό και κοινωνικό με ένα δικό του τρόπο. Άλλη ανάγνωση θα μπορούσε να είναι ότι πρόκειται για ένα πολιτικοκοινωνικό θρίλερ που είναι μεταφυσικό με ένα δικό του τρόπο, καθώς το La Llorona ή Η Γυναίκα των Δακρύων, παραμένει μέχρι τέλους ανένταχτο σε κάποιο συγκεκριμένο είδος.

Μιλάει για πολιτική αλλά μέσα από μια ανθρωποκεντρική και προσωπική ιστορία, μιλάει για κοινωνία χωρίς ποτέ να την βλέπουμε έντονα μιας και όλη η ταινία γυρίζει γύρω από την ζωή του πρώην δικτάτορα της Γουατεμάλας και υπεύθυνου για την γενοκτονία που συντελέστηκε στα 80s. Μιλάμε για μια ιστορία φαντασμάτων και νεκρών, χωρίς ποτέ να τα βλέπουμε με τον προφανή και συνηθισμένο τρόπο.

Φαντάσματα είναι και οι ίδιες οι ενοχές μας, οι τύψεις μας και οι μνήμες μας. Και ο πάλαι ποτέ ισχυρός δικτάτορας έχει από όλα. Μέσα στα βράδια μόνο αυτό ακούει μια γυναίκα που κλαίει κάνοντας τους συγγενείς να νομίζουν ότι τα έχασε ο ηλικιωμένος πλέον άνδρας. Η εγγονή αναρωτιέται τι έχει κάνει ο παππούς της και όλοι στο ίντερνετ τον βρίζουν και η κόρη προσπαθεί να βρει την ζυγαριά, γνωρίζοντας τα εγκλήματα που προκάλεσε.

Ατμοσφαιρικό, καλοσκηνοθετημένο με εντυπωσιακή γνώση χειρισμού του χώρου και του χρόνου, με εύστοχα καδραρίσματα, ενδιαφέρουσα φωτογραφία και πολύ καλογραμμένο σενάριο που βασίζεται τόσο στην ύφανση των υπολανθανόντων ζητημάτων όσο και στους διαλόγους μεταξύ των ηρώων. Ήρωες που άλλοι βασανίζονται για αυτά που έκαναν και άλλοι για αυτά που τους έκαναν.

Στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με τις καταγγελίες εναντίον ισχυρών ανδρών και την αμφισβήτηση κάποιων, η ταινία φαντάζει επίκαιρη. Όχι διότι μιλάμε για ίδιες καταγγελίες, αφού ο πρώην δικτάτορας κατηγορείται για γενοκτονία. Αλλά γιατί τα θύματα μιλάνε έπειτα από τόσα χρόνια και οι φιλικά προσκείμενοι προς εκείνον κατηγορούν τις γυναίκες που μιλάνε ως πόρνες που εκμεταλλεύονται καταστάσεις και για αυτό ανασύρουν το παρελθόν με μία να λέει στο δικαστήριο «δεν θα ντραπώ να σας πω τι πέρασα. Ελπίζω να μην ντραπείτε ούτε εσείς να αποδώσετε δικαιοσύνη».

Η ταινία πάνω από όλα διαπραγματεύεται τα ανοιχτά τραύματα του παρελθόντος, τις πληγές που άφησαν στους επιζήσαντες και στον χειρισμό των καταστάσεων από τον θύτη, μέχρι την στιγμή που μια νέα υπηρέτρια θα μπει στο σπίτι και το κλάμα θα ακουστεί πραγματικά. Είναι η επίσημη πρόταση της Γουατεμάλας για το Όσκαρ καλύτερης διεθνούς ταινίας και κατάφερε προς το παρόν να μπει στην αρχική βραχεία λίστα των δεκαπέντε υποψηφίων (από εννιά που ήταν συνήθως) με πιθανότητες να είναι στην τελική πεντάδα.

Πρώτη δημοσίευση: 24 Φεβ. 2021, 16:30
Ενημέρωση: 24 Φεβ. 2021, 16:30
Τίτλος:
La Llorona (Η γυναίκα των δακρύων)
Έτος: 
Διάρκεια: 
97
Εταιρία διανομής: 
Πλατφόρμα Streaming: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

imaginary, από την Spentzos imaginary, από την Spentzos