Φωκίων Μπόγρης: "Ήταν εφιάλτης να βρω χρήματα για την ταινία μου"

Δημοσίευση: 11 Νοε. 2020, 18:24
Συντάκτης:

Η πρώτη από μια σειρά διαδικτυακών συζητήσεων, ανοιχτών σε όλους με τους σκηνοθέτες των δύο διαγωνιστικών τμημάτων Διεθνές Διαγωνιστικό και Meet the Neighbors, καθώς και των ελληνικών ταινιών του προγράμματος του 61ου Φεστιβά Θεσσαλονίκης προβλήθηκε στο κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Το κοινό είχε την ευκαιρία να γνωρίσει τους σκηνοθέτες Μάρκο Παπαδόπουλο (Σαρμάκο – Μια ιστορία του Βορρά), Άζρα Ντενίζ Οκιάι (Φαντάσματα στην Πόλη), Φωκίωνα Μπόγρη (Πρόστιμο), Αλίμ Καν (Μετά την αγάπη) και Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέρτι (Αγνώστου ταυτότητας). Την συζήτηση, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των δράσεων της Αγοράς, συντόνισε η Έλενα Χρηστοπούλου.

Τον λόγο πήρε ο Μάρκος Παπαδόπουλος, μιλώντας για την ταινία του Σαρμάκο - Μια ιστορία του Βορρά. «Είναι ένα φιλμ που έκανα πριν από 1,5 χρόνο στη Θεσσαλονίκη για την Θεσσαλονίκη. Συμμετείχαν φοιτητές από το τμήμα Κινηματογράφου της πόλης και επαγγελματίες ηθοποιοί, αλλά και ηθοποιοί της Θεσσαλονίκης. Είναι μια ταινία για τον εμφύλιο πόλεμο και το ρεμπέτικο. Αφορά ανθρώπους που αγαπούν την μουσική και την ελληνική ιστορία. Υπήρχαν αρκετές δυσκολίες κατά την διάρκεια της παραγωγής, αλλά χαίρομαι πολύ που βλέπω την ταινία μου στο Φεστιβάλ και ελπίζω να σας αρέσει».

Για το φιλμ του Πρόστιμο (η γνώμη του MOVE IT εδώ) , μίλησε ο Φωκίων Μπόγρης, σχολίασε: «Πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια που δεν μπορούμε να είμαστε στη Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία δέκα χρόνια ήταν υπέροχα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η ταινία μου αφορά την αληθινή ιστορία ενός ντίλερ κάνναβης. Να σας μιλήσω για τον κεντρικό χαρακτήρα μου. Γνώρισα κάποιον το 2013, ήταν ξάδερφος ενός στενού μου φίλου και άκουσα τις αληθινές του ιστορίες και νόμιζα ότι ήταν ενδιαφέρουσες και αστείες. Εκείνη την εποχή έψαχνα μια ιδέα για να αρχίσω να γράφω ένα σενάριο. Ήταν το σωστό timing. Μας πήρε επτά χρόνια για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο».

Μάρκος ΠαπαδόπουλοςΜάρκος Παπαδόπουλος

«Στο Σαρμάκο όλα οδηγούν στο χάος. Γιατί υπάρχουν δύο περίοδοι στις οποίες υπήρχε πολιτικό χάος και πρέπει να αποφασίσεις πολύ προσεκτικά τι θα δείξεις και τι όχι. Προσπαθείς να βρεις μια ισορροπία σε αυτό το χάος που δημιουργείς, άλλα ό,τι και να κάνεις σε αυτή την ταινία στο τέλος οδηγείται στην βία. Υπάρχει μια αλά Ταραντίνο έκρηξη βίας, γιατί οι χαρακτήρες δεν έχουν άλλη διέξοδο, πρέπει να πάρουν εκδίκηση, πρέπει να υπερασπιστούν τον εαυτό τους. Όλη αυτή η ωμή βία υπάρχει για να βρεις μια λύση για το τέλος της ταινίας. Υπάρχουν φιλμ που “γιορτάζουν” τη βία, αλλά αν την χρησιμοποιήσεις ρεαλιστικά πάντα υπάρχει μια δικαιολογία, όπως ότι η βία οδηγεί στην εκδίκηση και το αντίστροφο, αλλά και σε ανατροπές», είπε ο Μάρκος Παπαδόπουλος. Μαζί του συμφώνησε ο Φωκίων Μπόγρης. «Βλέπεις τη βία σαν λύση και ίσως ως ένα καλό τρόπο για να τελειώσεις την ταινία σου». Στο ίδιο ύφος κινήθηκε και ο Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέρτι. «Το πιο βίαιο κομμάτι είναι στα τελευταία 15 λεπτά της ταινίας μου. Αλλά συμφωνώ, το σινεμά δεν πρέπει να είναι μόνο αληθινό, αλλά και ενδιαφέρον. Πρέπει να αποκρυσταλλώνεις τη ζωή. Διαφορετικά έχεις μια επίπεδη ιστορία που θα είναι αληθινή, αλλά δεν θα είναι ενδιαφέρουσα», είπε ο ίδιος.

Η πανδημία θα δημιουργήσει ένα νέο είδος ταινιών;  Όχι μόνο για ανθρώπους σε απομόνωση, αλλά από ανθρώπους σε απομόνωση;  «Είδαμε πολλά τον τελευταίο καιρό. Δεν θα ήθελα και εγώ να δω μια ταινία που ασχολείται με την πανδημία. Αλλά επίσης δεν μπορείς να το αποκλείσεις από το σινεμά. Είναι κάτι πολύ μεγάλο για να το αγνοήσουμε. Και δεν μου αρέσουν τα φιλμ για παγκόσμιες καταστροφές. Μου αρέσουν οι ταινίες που επικεντρώνονται σε δυο-τρεις χαρακτήρες και όχι σε μεγάλα παγκόσμια προβλήματα», είπε ο Φωκίων Μπόγρης.

Η συζήτηση συνεχίστηκε με το πόσο δύσκολο ήταν για τους σκηνοθέτες να βρουν χρήματα για να φτιάξουν τις ταινίες τους. «Κοίταξα τον τραπεζικό μου λογαριασμό και με κάποιο τρόπο κατάφερα να το κάνω και ευτυχώς λειτούργησε. Αλλά δεν είχα κάποιο κεφάλαιο ή κάποια εταιρεία από πίσω μου. Σήμερα είναι πιο εύκολο να γυρίσεις μια ταινία, μπορείς ακόμη και με το κινητό σου. Το να χρηματοδοτείς την ίδια σου ταινία είναι σαν να αυτοκτονείς, αλλά πρέπει κάπως να ξεκινήσεις αν πιστεύεις στην ιδέα σου», εξήγησε ο Μάρκος Παπαδόπουλος.

Ο Φωκίων Μπόγρης απάντησε χιουμοριστικά πως «το εμπόριο ναρκωτικών ίσως είναι μια λύση για εμάς. Πέρασε από το μυαλό μου όταν γύριζα την ταινία μου που είναι μια ιστορία για έναν ντίλερ, οπότε αν το έκανα και εγώ θα έμπαινα καλύτερα στο θέμα της ταινίας μου. Είναι παράνομο φυσικά, αλλά ήταν μια σκέψη. Ήταν φυσικά εφιάλτης το να βρω χρήματα και δεν βρήκα ποτέ χρηματοδότηση πέρα από φίλους και οικογένεια».

Η Άζρα Ντενίζ Οκιάι, είπε για το φιλμ της Φαντάσματα στην Πόλη, πως, «γύρισα την ταινία πριν από έναν χρόνο ακριβώς και τα γυρίσματα έγιναν σε 17 ημέρες. Είναι ένα φιλμ με τέσσερις ιστορίες και προσπάθησα να το γράψω με τη λογική του φαινομένου του ντόμινο, καθώς περιγράφει το πώς η ζωή του ενός μπορεί να επηρεάσει τη ζωή του άλλου. Ο πέμπτος χαρακτήρας είναι η πόλη η οποία τους ‘τρώει’. Αποφάσισα να γράψω αυτές τις ιστορίες για το πώς διαχειρίζομαι το σοκ του χάους. Και πώς οι χαρακτήρες μου περνούν στο φως. Αφήνουν το χάος και περνούν στο μέλλον. Αναζητούν την ταυτότητα τους μέσα από το χάος».

Τον λόγο πήρε ο Αλίμ Καν, ο οποίος περιγράφοντας την ταινία του Μετά την αγάπη (η γνώμη του MOVE IT εδώ), είπε: «Είναι ένα δράμα που διαδραματίζεται στο Ντόβερ της Νοτιοδυτικής Αγγλίας και στο Καλαί, στην απέναντι πλευρά της Μάγχης. Αφορά μια εξηντάχρονη γυναίκα που ο άντρας της έχει πεθάνει ξαφνικά και μετά τον θάνατο του μαθαίνει ένα μεγάλο του μυστικό, πως είχε μια οικογένεια στο Καλαί. Αυτό την κάνει να πάει εκεί και να αναρωτηθεί για τον εαυτό της, για τις επιλογές της και την ταυτότητα της. Είναι μια ταινία για τον πόνο, την ταυτότητα και για την οικογένεια. Για το πώς χτίζουμε την οικογένεια μας. Είναι μια προσωπική ιστορία, όχι αυτοβιογραφική, αν και την εμπνεύστηκα από την μαμά μου. Ο κεντρικός χαρακτήρας της Μαίρη βασίστηκε πολύ στην μητέρα μου».

Στη συνέχεια, ο Μπόγκνταν Τζόρτζε Απέρτι, είπε για την ταινία του Αγνώστου ταυτότητας: «Έχω αναμνήσεις από την Θεσσαλονίκη, καθώς εκεί έκανα το πρώτο μου ταξίδι μετά την πτώση του Κομμουνισμού στην Ρουμανία, όταν ήμουν μαθητής στο Λύκειο. Αγόρασα τα πρώτα μου sneakers στην Θεσσαλονίκη. Είμαι από την Ρουμανία, αλλά ζω στην Αμερική εδώ και 19 χρόνια. Αισθάνομαι όμως απόλυτα Ρουμάνος και είναι περίεργο γιατί αυτή η αίσθηση σχετίζεται με την ταινία που φτιάχνω τώρα. Είναι μια τριλογία για τρεις ιστορίες που εξελίσσονται στην Ρουμανία. Όταν φτιάχνουμε μια ταινία και την τελειώνουμε σημαίνει ότι την αφήνουμε. Νομίζω όλοι μας έχουμε αυτήν την εμπειρία. Βάζουμε ιδέες και συναισθήματα στις ταινίες μας και καλούμε τον κόσμο μέσα σε αυτές με τρόπο που αλλάζει τα πάντα. Το χάος, ναι, είναι η καρδιά της ταινίας μου και του κεντρικού χαρακτήρα μου».

Οι συζητήσεις του Director’s Corner πραγματοποιούνται στα αγγλικά και είναι ανοιχτές για το κοινό κάθε απόγευμα στις 17:00 έως την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου μέσα από το κανάλι του Φεστιβάλ στο YouTube.

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικά διαμορφωμένο section του MOVE IT που ανανεώνεται καθημερινά.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos