Θεσσαλονίκη 2020: "Πρόστιμο" - Κριτική

Δημοσίευση: 9 Νοε. 2020, 17:39
Συντάκτης:

Σύνοψη: Ο Βαγγέλης βγάζει τα προς το ζην πουλώντας κάνναβη. Προσπαθεί να πιάσει μια μόνιμη δουλειά, όμως το στιγματισμένο ποινικό του μητρώο δεν το επιτρέπει. Όταν οι γείτονες απειλούν να τον καταδώσουν στην αστυνομία, ο Βαγγέλης αναγκάζεται να εγκαταλείψει το διαμέρισμά του και να καταφύγει στο σπίτι της αδελφής του. Εκεί θα γνωρίσει τον αρραβωνιαστικό της, Πέτρο, έναν μπράβο και συνεργάτη του υποκόσμου των νοτίων προαστίων. Ο Πέτρος προσφέρει διέξοδο στο οικονομικό του πρόβλημα, ωθώντας τον να συμμετάσχει στις «δουλειές» που οργανώνει για τον κόσμο της νύχτας. Όμως ο Βαγγέλης δεν θέλει να ανήκει στον κόσμο της νύχτας.

ΣΧΕΤΙΚΑΣύμφωνο συνεργασίας για υποστήριξη στον ελληνικό κινηματογράφο

Άποψη: H ταινία του Φωκίωνα Μπόγρη είναι ενταγμένη στο κινηματογραφικό σύμπαν που έχει χτίσει ο Γιάννης Οικονομίδης (άλλωστε και ο ίδιος ο Κύπριος δημιουργός μετέχει σε έναν σύντομο ρόλο), με μια όμως πιο σκοτεινή ματιά και μια μεθοδικότητα στην ροή της ταινίας που σε γειώνει αποτελεσματικά στους ρυθμούς της.

Ο τυφώνας Στάθης Σταμουλακάτος (επίσης με χαρακτηριστικούς ρόλους στις τρεις τελευταίες ταινίες του Οικονομίδη) στον ρόλο του Πέτρου είναι μαζί ευλογία και «κατάρα» για το φιλμ. Σαρωτικός, συναρπαστικός (αποκλείεται να μην προταθεί για βραβείο Ίρις Β’ ρόλου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου), μαγνητίζει το βλέμμα στις σκηνές του, φτύνει βία και τοξική βαρβατίλα στα μούτρα όλων, ένας σπουδαίος δευτεραγωνιστής, τον οποίο ο Μπόγρης δουλεύει και καδράρει σωστά και αβανταδόρικα.

Την ίδια στιγμή όμως περνά σε παθητικό ρόλο ο πρωταγωνιστής Βαγγέλης Ευαγγελινός με μια φιγούρα που γράφει σωστά κινηματογράφικά, αλλά με ρηχή εκφραστική δύναμη της σιωπής. Με τον ρόλο του έτσι κι αλλιώς να απαιτεί μια στωικότητα με την οποία εκτιμά όσα συμβαίνουν που μοιάζει να μην μπορεί να ελέγξει αλλά σίγουρα δεν θέλει να μπλέξει, μια ψυχραιμία στην προσέγγιση, μια παθητικότητα στην αντίδραση.

Δεν αλληλοσυμπληρώνονται οι ρόλοι όμως, ο «Βαγγέλης» κατά κάποιο τρόπο αργεί να επωάσει την αντίδραση και όταν αυτή προκύψει είναι μάλλον απότομη και σχετικά σύντομη. 

Το σενάριο του Μπόγρη σε συνεργασία με τον Πάνο Τράγο είναι άμεσο, μιλά σύγχρονη γλώσσα, με ορισμένες εξαιρετικές στιγμές και σκιαγραφεί τους κεντρικούς χαρακτήρες του (μου άρεσε πολύ επίσης και η Μαρία Μπαλούτσου στον ρόλο της Κατερίνας) με έντονες ευθείες και κλειστές γωνίες. Ο Έλληνας δημιουργός ελέγχει το υλικό του, ξέρει τι θέλει να πει, δεν υπεκφεύγει συναισθηματικά ούτε δευτερόλεπτο.

Το «Πρόστιμο» είναι στημένο σε γερές βάσεις λοιπόν, είναι βρώμικο, σκληρό, αλλά και γλυκόπικρο σε στιγμές, ένα ελπιδοφόρο δείγμα ελληνικού μικροαστικού νέο-νουάρ, με αδυναμίες αλλά και πάθη.

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 61ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικά διαμορφωμένο section του MOVE IT που ανανεώνεται καθημερινά.

 

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!
Πρώτη δημοσίευση: 9 Νοε. 2020, 17:39
Ενημέρωση: 6 Απριλίου 2021, 14:51
Συντάκτης:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
1228
Spentzos
1170
Tanweer
1135
Spentzos
870