63ο ΦΚΘ: "Διηγηθείτε μια ιστορία που δεν έχουμε ακούσει ποτέ ξανά!"

Δημοσίευση: 11 Νοε. 2022, 18:00
Συντάκτης:

To Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης εγκαινίασε το άνοιγμα που πραγματοποιεί φέτος προς τις τηλεοπτικές παραγωγές στο κομμάτι της Αγοράς (Agora Series) με μια συζήτηση με τίτλο «The Triangle of Happiness: International Series - Entertainment Services- Movies», την οποία τίμησε με την παρουσία του ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

<a href="/festival-thessalonikis/63o-fkth-exi-tainies-toso-diaforetikes-metaxy-toys/67326">63ο ΦΚΘ: Έξι ταινίες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους...</a>ΣΧΕΤΙΚΑ63ο ΦΚΘ: Έξι ταινίες τόσο διαφορετικές μεταξύ τους...

Στο πάνελ, το οποίο πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, συμμετείχαν οι κορυφαίοι επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου Ferdinand Dohna (Borgia), Sam Hoyle (Doctor Who, Broadchurch), Peter Nadermann (The bridge) Richard Pommérat (The name of the rose, Medici), Veronica Vitali (Netflix), Boban Jevtic (Firefly Productions), Julien Leroux (Tehran), ενώ τη συζήτησε συντόνισε ο Jac Ntim (Deadline).

Πριν την έναρξη της συζήτησης, τον λόγο πήρε ο Μάρκος Χολέβας, πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο οποίος μίλησε για την εξέλιξη του μέσου της τηλεόρασης, ανατρέχοντας τις τομές μεταξύ τηλεόρασης και κινηματογράφου από τις απαρχές του μέσου: «Πιστεύω πως το σινεμά ξεκίνησε με ένα είδος σειράς: τα μικρού μήκους φιλμάκια στην αρχή της ιστορίας του κινηματογράφου ήταν περίπου 10-20 λεπτά, πάντα με τον ίδιο πρωταγωνιστή (για παράδειγμα τον Τσάρλι Τσάπλιν). Στην αρχή της κινηματογραφικής ιστορίας, είχαμε τη λογική μικρών επεισοδίων και μικρών ιστοριών. Υπήρξε γιγάντωση της ιστορίας, το οποίο δημιούργησε πρόβλημα, επειδή μια ταινία, για να βγει σε διανομή, δεν μπορεί να είναι σε διάρκεια περισσότερο από 4μισι ώρες. Με τον ερχομό της streaming πλατφόρμας ως είδους, οι δημιουργοί έχουν την ευκαιρία να πουν μεγαλύτερες ιστορίες, και το κοινό έχει την ευκαιρία να την παρακολουθήσει με τρόπο μη γραμμικό, σε δικό του χρόνο. Είναι η κατάλληλη στιγμή να συζητήσουμε ποια είναι η άποψή μας για τις ταινίες, για τις πλατφόρμες και για την πιθανότητα να προσεγγίσουμε ένα κινηματογραφικό κοινό μέσω και της τηλεόρασης. Πάμε να δούμε το επόμενο επεισόδιο!».

Ο συντονιστής Zac Ntim σύστησε τους ομιλητές στο ακροατήριο και έθεσε το βασικό ερώτημα στο οποίο κλήθηκε να απαντήσει το πάνελ: «Ο κινηματογράφος και οι τηλεοπτικές σειρές γίνονται ολοένα και περισσότερο συνώνυμες. Τι έχει αλλάξει και με ποιον τρόπο;». Η κ. Hoyle από τα Sky Studios απάντησε πως υπάρχει τεράστια κινητικότητα ταλέντου από τον κινηματογράφο στην τηλεόραση, αλλά και αλλαγές μέσα στην τηλεόραση, οι οποίες επιταχύνουν τη διαδικασία μετάβασης: «Από σειρές όπως το Twin Peaks παρατηρούμε τα προβλήματα που δημιουργούνται όταν το σινεμά μεταπηδά στην τηλεόραση, γιατί ξαφνικά, από τα 90 λεπτά μιας ταινίας, έχεις να γεμίσεις 10 ώρες τηλεοπτικού χρόνου».

«Πιστεύω πως τα πράγματα δεν είναι τόσο δραματικά», απάντησε ο κ. Nadermann, από τη γερμανική Nadcon Film. «Η δημιουργικότητα αυτή τραβά το ενδιαφέρον της αγοράς. Όταν έκανα το The Killing, δεν υπήρχε αντίστοιχη σειρά στην τηλεόραση. Η αγορά κυνηγά το καλό περιεχόμενο, ανακαλύπτει νέα πράγματα και τα αφήνει να εξελιχθούν».

Ο κ. Leroux, παραγωγός της τηλεοπτικής σειράς Τεχεράνη, σχολίασε πως έχει ενδιαφέρον το πώς τα πολλά ταλέντα που μεταπηδούν από το σινεμά στην τηλεόραση μπορούν να χρησιμοποιήσουν τους μηχανισμούς της τηλεόρασης προς όφελός τους. «Εκεί η γέφυρα μεταξύ των μέσων ισχυροποιείται».

Στην ερώτηση του συντονιστή «ποιος είναι ο αρχιτέκτονας της τηλεοπτικής εμπειρίας;», οι περισσότεροι ομιλητές συμφώνησαν πως είναι ο σεναριογράφος, «για ξεκάθαρα πρακτικούς λόγους, καθώς είναι ο μόνος που παραμένει ο ίδιος από την αρχή ως το τέλος, με τον σκηνοθέτη συχνά να αλλάζει», ανέφερε η κ. Hoyle. Με την άποψη αυτή συμφώνησαν τόσο ο κ. Pommérat από το N9NE Studio όσο και ο κ. Jevtić της Firefly Productions, ο οποίος δήλωσε πως στη νοτιοανατολική Ευρώπη η τηλεόραση μετατοπίζεται προς το σενάριο. Η κ. Vitali, εκπρόσωπος του Netflix, διαφώνησε και έδωσε τα ηνία στον παραγωγό, ο οποίος με τη δημιουργικότητα και τις επενδύσεις του μπορεί να σώσει ένα πρότζεκτ.

Στη συνέχεια, η κ. Vitali μίλησε για το τι βρίσκεται στον πυρήνα του καλού περιεχομένου στο επίπεδο της πλατφόρμας: «Η ποικιλία και η αυθεντικότητα βρίσκονται στον πυρήνα της επιτυχίας. Υπάρχει ένα τεράστιο εύρος σειρών, από κωμωδίες μέχρι true crime stories. Σίγουρα δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη φόρμουλα, οι άνθρωποι έχουν διαφορετικό γούστο και διαφορετικές διαθέσεις. Κάποιες μέρες θέλουν να αποσυνδεθούν και να γελάσουν, άλλες να συνδεθούν και να βυθιστούν στο περιεχόμενο. Η αυθεντικότητα είναι επίσης πολύ σημαντική. Όταν μια σειρά έχει ισχυρές πολιτισμικές ρίζες (Casa de Papel, Lupin), ταξιδεύει μακριά αλλά διατηρεί την ταυτότητά της. Οι άνθρωποι αναζητούν χαρακτήρες με τους οποίους μπορούν να συνδεθούν». Στο σημείο αυτό, αναφέρθηκε στο Maestro του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, ο οποίος ήταν παρών στην αίθουσα, την πρώτη ελληνική παραγωγή που αγοράστηκε από το Netflix: «Είναι μια σειρά που μοιάζει καθόλα ελληνική, αλλά αγγίζει οικουμενικά θέματα, όπως ο απαγορευμένος έρωτας. Ελπίζουμε ο κόσμος να συνδεθεί μαζί της!», ανέφερε σχετικά.

Σε ερώτηση του συντονιστή σχετική με το τι αναζητούν οι καλεσμένοι σε έναν συνεργάτη, ο κ. Leroux ανέφερε πως ψάχνει ένα κοινό πάθος και ένα κοινό όραμα για το μέλλον της σειράς, ενώ ο κ. Nadermann σχολίασε πως προτιμά τις συμπαραγωγές, γιατί οι άνθρωποι και οι κουλτούρες αναμειγνύονται και οδηγούμαστε σε ενδιαφέροντα αποτελέσματα.

Στο σημείο αυτό, σχολιάστηκε η ελληνική γλώσσα ως εμπόδιο για το παγκόσμιο ακροατήριο: «Η γλώσσα δεν έχει πια σημασία!», τόνισε ο κ. Dohna. «Δεν αποτελεί πλέον εμπόδιο. Δε θα έπρεπε να γυρίσετε μια ελληνική σειρά στα αγγλικά, στοχεύοντας σε ένα διεθνές ακροατήριο. Αν συμβαίνει στην Ελλάδα, κάντε το στα ελληνικά», ανέφερε σχετικά. Η κ. Vitali αναφέρθηκε στη σημασία του dubbing της γλώσσας στο παγκόσμιο ακροατήριο, αλλά και στο γεγονός ότι πλέον, έχει αλλάξει το τερέν της τηλεόρασης σε παγκόσμιο επίπεδο: «Παλιότερα, είχαμε τοπικό περιεχόμενο ή παραγωγές του Χόλιγουντ -τίποτα στις ενδιάμεσες ζώνες. Πλέον, υπάρχουν παραγωγές από όλον τον κόσμο για κάθε είδους κοινό».

Τέλος, σε ερώτηση από το κοινό σχετικά με το χαμηλό μπάτζετ των ελληνικών παραγωγών, ο κ. Nadermann συμβούλεψε τους δημιουργούς να εναρμονιστούν με τη δική τους κουλτούρα, γιατί το να αφηγηθείς μια οικουμενική ιστορία είναι πολύ δύσκολο, πολύ χρονοβόρο και πολύ ακριβό. Ο κ. Leroux επέμεινε στο ότι το καλό τηλεοπτικό περιεχόμενο δεν απαιτεί υψηλό μπάτζετ. Συμπερασματικά, η κ. Vitali σχολίασε: «Γνωρίζουμε πόσο ιδιαίτερη περίπτωση είναι η Ελλάδα. Σκεφτείτε τι μπορείτε να φέρετε στον κόσμο που δεν έχει ειπωθεί. Αν μπορεί να πει οποιοσδήποτε αυτή την ιστορία, τότε μάλλον δεν είναι η κατάλληλη. Διηγηθείτε μια ιστορία που δεν έχουμε ακούσει ποτέ ξανά».

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ