Πανόραμα 14: Οι ταινίες του διαγωνιστικού

Δημοσίευση: 17 Οκτ. 2014, 22:31

Καθώς γυρίζουν τα -ανά τον κόσμο- φεστιβάλ, 8 νέες ταινίες από το Βέλγιο, τη Γαλλία, τη Γεωργία, τη Μεγάλη Βρετανία, την Ουγγαρία, τη Σερβία και την Τσεχία, προβάλλονται στη χώρα μας, συμμετέχοντας στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 27ου Πανοράματος.

Tο βραβείο στην ταινία που θα ξεχωρίσει, θα δώσει τριμελής κριτική επιτροπή, μελών της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κινηματογράφου (FIPRESCI), αποτελούμενη από τον Κροάτη, Dragan Jurak (κριτικό στο HR3Radio και στο εβδομαδιαίο περιοδικό Novosti), τον Ισραηλινό, Shy K. Shegev (κριτικό στο Megaron News και στο Telecinema Channel1 TV) και τον Έλληνα, Κωνσταντίνο Μπλάθρα (κριτικό στο μηνιαίο περιοδικό ΡΗΞΗ). Τέλος το Βραβείο Κοινού θα απονείμει –όπως κάθε χρόνο- πενταμελής επιτροπή αναγνωστών του περιοδικού Αθηνόραμα.

Afterlife /  Utóélet

Πέμπτη 23/10, Άστυ, 22.00

Ουγγαρία, 2014, 90'. Σκηνοθεσία- Σενάριο: Virag Zomboracz. Ηθοποιοί: Márton Kristóf, Zsolt Anger, Eszter Csákányi. Ένας νευρωτικός νέος, ο Μόζες, προσπαθεί να κερδίσει την αγάπη του πατέρα του. Εκείνος, αν και πάστορας, με έντονη δραστηριότητα σχετικά με τα προβλήματα των άλλων, φαίνεται να διαθέτει φειδωλή κατανόηση για τη φύση του γιου του. Πεθαίνει από καρδιακή προσβολή. Ο απογοητευμένος Μόζες βλέπει το ‘φάντασμά’ του. Ενόσω προσπαθεί να τον βοηθήσει να περάσει στον άλλο κόσμο, καταφέρνει κάτι που στην κοινή τους ζωή δεν το κατάφεραν. Δημιουργούν σχέση αληθινής αγάπης και αποδοχής.

Σημειώστε αυτό το όνομα: Virag Zomboracz. Από τα ντεμπούτα-έκπληξη της χρονιάς, το “Afterlife” της νεαρής σκηνοθέτιδας από την Ουγγαρία, είναι μια τρυφερή ταινία που μπλέκει το πραγματικό με το φανταστικό, με τρόπο ευφάνταστο, αλλά και με μια σειρά άψογα χορογραφημένων σεκάνς που αφήνουν έντονο το αποτύπωμά τους στο μυαλό και το μάτι.

Incompresa  /  Misunderstood

Δευτέρα 20/10, Άστυ, 20.00

Ιταλία, Γαλλία, 2014, 103'. Σκηνοθεσία: Asia Argento. Σενάριο: Asia Argento & Barbara Alberti. Ηθοποιοί: Giulia Salerno, Charlotte Gainsbourg, Andrea Pittorino, Gianmarco Tognazzi. H 9χρονη Άρια βρίσκεται αντιμέτωπη με το βίαιο διαζύγιο των γονιών της, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνεται από τις ετεροθαλείς αδελφές της. Με τους γονείς της να μην την αγαπούν όσο εκείνη θα ήθελε, κι ενώ βρίσκεται στο επίκεντρο της -μεταξύ τους- σύγκρουσης, η Άρια, αποδιωγμένη και παραμελημένη, περιφέρεται στην πόλη με μια ριγέ τσάντα και μια μαύρη γάτα. Aγγίζει την άβυσσο και την τραγωδία, σε μια προσπάθεια να προστατεύσει την αθωότητά της.

Πολλά και δικαιολογημένα μπορούν να ειπωθούν για τον νεποτισμό, ευτυχώς όμως για την ίδια (και για εμάς), η πολυτάλαντη ηθοποιός και σκηνοθέτης Asia Argento αποτελεί εξαίρεση. Το “Incompresa” είναι μια ιστορία ενηλικίωσης με εμφανέστατα ημι-αυτοβιογραφικά στοιχεία, και ταυτόχρονα, μια συναρπαστικά σκοτεινή περιήγηση στον ανθρώπινο ψυχισμό. Όσο για τις ερμηνείες, ενδεικτική είναι η Ειδική Μνεία που έλαβε η μικρή Giulia Salerno από το Italian National Syndicate of Film Journalists, αλλά και το γεγονός ότι εδώ αποκαλύπτεται -στα σημεία- μια ερμηνευτική πτυχή της Charlotte Gainsbourg, που δεν έχουμε την τύχη να βλέπουμε συχνά.

Corn Island  /  Simindis kundzuli

Τρίτη 21/10, Άστυ, 20.00

Γεωργία, Γερμανία, Γαλλία, Τσεχία, Καζακστάν, Ουγγαρία, 2014, 100'. Σκηνοθεσία: George Ovashvili. Σενάριο:Nugzar Shataidze, George Ovashvili, Roelof Jan Minneboo. Ηθοποιοί: Ilyas Salman, Mariam Buturishvili, Irakli Samushia. Κάθε άνοιξη το ποτάμι Ένγκουρι φέρνει εύφορο χώμα από τον Καύκασο μέχρι τις πεδιάδες της Αμπχαζίας, δημιουργώντας μικροσκοπικά νησιά, καταφύγια για την άγρια ζωή, αλλά μερικές φορές και για τον άνθρωπο. Η ιστορία μας ξεκινά όταν ένας γέρος αγρότης, από την Αμπχαζία, φτάνει σε ένα από τα μικρά αυτά νησιά. Χτίζει μια καλύβα για τον ίδιο και την έφηβη εγγονή του, οργώνει τη γη και μαζί σπέρνουν καλαμπόκι. Καθώς η εγγονή του σταδιακά γίνεται γυναίκα, και το καλαμπόκι ωριμάζει, ο γέρος έρχεται αντιμέτωπος με τον αναπόφευκτο κύκλο της ζωής.

Με -μεταξύ άλλων- το Βραβείο Crystal Globe, αλλά και εκείνο της οικουμενικής επιτροπής του φεστιβάλ Karlovy Vary ανά χείρας, η ποιητική δημιουργία του Γεωργιανού George Ovashvili, συνεχίζει την ανά τον κόσμο φεστιβαλική πορεία της, με δυνατά χαρτιά τόσο τις πολυεπίπεδες ερμηνείες των πρωταγωνιστών, ανατρεπτικά δοσμένες μέσα από την κυρίαρχη σιωπή, όσο και μια κινηματογράφηση που σε συνδυασμό με τη φωτογραφία, αναδεικνύει τα πολλαπλά επίπεδα μιας ιδιάζουσας αφήγησης.

Mange tes morts  /  Eat Υour Βones

Τετάρτη 22/10, Άστυ, 22.10

Γαλλία, 2014, 94'. Σκηνοθεσία: Jean-Charles Hue. Σενάριο:Jean-Charles Hue, Salvatore Lista. Ηθοποιοί: Frédéric Dorkel, Jason François, Michael Dauber. Ο 18χρονος Τζέισον Ντόρκελ ανήκει σε μια κοινότητα τσιγγάνων. Είναι έτοιμος να γιορτάσει τη βάφτισή του, όταν ο ετεροθαλής αδελφός του, Φρεντ, επιστρέφει μετά από δεκαπέντε χρόνια στη φυλακή. Μαζί με το νεώτερο αδελφό τους, το βίαιο Μίκαελ, και τον Χριστιανό ακτιβιστή ξάδελφό τους, οι τέσσερις νέοι αρχίζουν να ψάχνουν ανάμεσα στους gadjos για να βρουν ένα φορτίο χαλκού.

Χαρακτηρίστηκε ως ο περίεργος ευρωπαϊκός διάδοχος της ταινίας “Mean Streets” του Martin Scorsese, χαρίζοντας στον Hue το βραβείο Prix Jean Vigo (διάκριση που απονέμεται σε νέους σκηνοθέτες για το ανεξάρτητο πνεύμα τους), για την συνοπτική και αυτοσχεδιαστική αφήγηση των μη-ηθοποιών -που ο Hue αγαπά να έχει στο καστ του-, για την φιλμ νουάρ αισθητική του και τις ισχυρές δόσεις της μαύρης κωμωδίας. Ισχνή πλοκή, υπερ-ρεαλιστικό υλικό ντοκυμαντέρ και ένα εντυπωσιακό στυλ, που δανείζεται στοιχεία από τις ταινίες του εγκλήματος και τα γουέστερν. Μία ταινία, η ενέργεια της οποίας σαρώνει τα πάντα στο πέρασμά της, χωρίς να χάνει ίχνος από την καλλιτεχνική της ποιότητα.

Queen and Country

Τρίτη 21/10, Άστυ, 22.00

Μεγάλη Βρετανία, Ιρλανδία, Γαλλία, Ρουμανία, 2014, 105'. Σκηνοθεσία-Σενάριο:John Boorman. Ηθοποιοί: Callum Turner, Caleb Landry Jones, Pat Shortt, David Thewlis, Richard E. Grant, Tamsin Egerton. O Μπιλ Ρόχαν, ένας Άγγλος ο οποίος μεγάλωσε στο Λονδίνο κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, κατατάσσεται στο στρατό για να πολεμήσει στον πόλεμο της Κορέας. Στο στρατόπεδο γνωρίζεται με τον Πέρσι, έναν αμοραλιστή φαρσέρ, μαζί με τον οποίο θα σχεδιάσουν την πτώση του σκληρού βασανιστή τους, επιλοχία Μπράντλι. Κατά τη διάρκεια μιας άδειάς τους, ο Μπιλ ερωτεύεται μια προβληματική καλλονή, ενώ ο Πέρσι ερωτεύεται τρελά την αδελφή του Μπιλ, την Ντον. Η πραγματικότητα του πολέμου θα πλήξει και την υπόλοιπη ζωή του Μπιλ, όταν θα βρεθεί αντιμέτωπος με τις κατεστραμμένες ζωές των τραυματιών που επιστρέφουν από την Κορέα.

Ένας μεγάλος δάσκαλος του σινεμά, ο βετεράνος και καθολικά αναγνωρισμένος John Boorman επιστρέφει με το πολυαναμενόμενο sequel της - υποψήφιας για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 1987- “Hope and Glory” («Ελπίδα και Δόξα»). Μοναδικός δεξιοτέχνης, μεταξύ άλλων στο να παντρεύει τη λαμπερή εικόνα με την ουσία και την έντονη αφήγηση, ο Boorman παραδίδει για μία ακόμη φορά με το “Queen and Country”, μια ταινία αντάξια των καλύτερων στιγμών του. John Boorman

No One’s Child  /  Nicije dete

Παρασκευή 24/10, Άστυ, 18.30

Σερβία, 2014, 103'. Σκηνοθεσία- Σενάριο: Vuk Rsumovic. Ηθοποιοί: Denis Muric, Pavle Cemerikic, Zinaida Dedakin. Η ταινία βασίζεται στη συναρπαστική, αληθινή ιστορία ενός αγοριού που βρήκαν κυνηγοί, ανάμεσα σε λύκους, σε ένα δάσος στα βουνά της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης (Β-Ε), στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Το αγόρι στάλθηκε σε ίδρυμα στο Βελιγράδι, σε μια προσπάθεια κοινωνικοποίησής του, και πήρε το μουσουλμανικό όνομα - Χάρις. Σε αντίθεση με τις προβλέψεις, έκανε φίλους γρήγορα. Όταν ο πόλεμος ξέσπασε, ο Χάρις πήρε γράμμα από τις τοπικές αρχές της Βοσνίας, που του ζητούσαν την άμεση επιστροφή του. Μετά την επιστροφή του στη Β-Ε, δεν είχε πού να πάει. Ενώ περιφερόταν άσκοπα, ακολούθησε μια ομάδα στρατιωτών που του έδωσε ένα όπλο και τον πήραν μαζί τους.

Από τις λίγες περιπτώσεις σκηνοθετών που, με το ντεμπούτο τους κέρδισαν το βραβείο FIPRESCI (Διεθνής Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου) για την καλύτερη ταινία στο φεστιβάλ της Βενετίας, το βραβείο καλύτερου σεναρίου από το FEDEORA (Ομοσπονδία Κριτικών Κινηματογράφου Ευρώπης & Μεσογείου) και ακόμα 3 υποψηφιότητες σε φεστιβάλ. Η σημαντικότερη όμως επιβράβευση ήρθε από τις αυθόρμητες ζητωκραυγές των θεατών με την ολοκλήρωση της προβολής της στο Perla Hall, τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε. Η αφήγηση της αληθινής, συναρπαστικής ιστορίας του αγοριού που βρέθηκε να ζει παρέα με τους λύκους, κερδίζει διαρκώς τις εντυπώσεις και τις αξιώσεις που –δικαίως- της αναλογούν.

Andelé  /  Angels

Πέμπτη 23/10, Άστυ, 20.00

Τσεχία, 2014, 97'. Σκηνοθεσία: Alice Nellis. Σενάριο: Alice Nellis, Michal Viewegh (μυθιστόρημα). Ηθοποιοί: Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský, Eliška Křenková, Boleslav Polívka, Zuzana Bydžovská. Ένας -πρόσφατα- χήρος νεαρός γιατρός, μία μαγείρισσα σε σχολική καντίνα και ο γιος της, ένας εκπαιδευτής οδήγησης, η γυναίκα του και οι στενοί συγγενείς τους. Τις ζωές τους παρατηρούν αγγελικά πλάσματα. Δεν μπορούν να παρέμβουν ανοιχτά στην εξέλιξη των γεγονότων, μπορούν όμως να προσπαθήσουν να ωθήσουν τα κεντρικά πρόσωπα προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Δεν είναι υπερφυσικά όντα, προσπαθούν να καταλάβουν τους άλλους, να συμπάσχουν μαζί τους, να καταλάβουν τι είναι καλό για την ανθρωπότητα. Φυσικά, η τελική επιλογή του τρόπου ζωής του καθενός, είναι μόνο δική του.

Μια μεγάλη φωτογραφική μηχανή, τα φωτογενή περίχωρα της Πράγας και μία σκηνοθέτης με χρόνια πείρα στην απεικόνιση σχεσιακών συναισθημάτων. Στην ταινία αποφεύγονται επιδέξια τα φτηνά κλισέ των υπερφυσικών χαρακτήρων-αγγέλων, παγίδα στην οποία εύκολα μπορεί να πέσει κάθε δημιουργός. Πρόκειται για την πλημμύρα του ασφυκτικού δράματος του θανάτου που στην πραγματικότητα είναι αρκετά δροσερό.

The Smell of Us

Τετάρτη 22/10, Άστυ, 20.15

Βέλγιο, Γαλλία, 2014, 92'. Σκηνοθεσία: Larry Clark. Σενάριο: Mathieu Landais. Ηθοποιοί: Lukas Ionesco, Diane Rouxel, Théo Cholbi, Hugo Behar-Thinières. Στο Παρίσι, μια παρέα σκεϊτμπορντάδων συναντιέται καθημερινά -πίσω από το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης- για να εξασκηθεί στο αγαπημένο της σπορ, να συζητήσει, να ‘φτιαχτεί’, αγνοώντας παράλληλα το έξυπνο πλήθος των φιλότεχνων που βρίσκεται εκεί. Είναι αχώριστοι, δεμένοι με περίπλοκες οικογενειακές σχέσεις. Η πλήξη, το δέλεαρ του εύκολου χρήματος και η ανωνυμία του διαδικτύου θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην καταστροφή του κόσμου τους.

Μια ταινία που δημιούργησε έντονα αντιφατικές εντυπώσεις στους θεατές και τους κριτικούς. Λατρεύτηκε από κάποιους, μισήθηκε από άλλους. Για τους πρώτους ήταν «τέχνη», για τους δεύτερους «πορνό». Το Hollywood Reporter έγραψε ότι, δυστυχώς, λόγω των ισχυρών δόσεων από εικόνες σεξουαλικού περιεχομένου, αλκοόλ και ναρκωτικών, οι έφηβοι στις ΗΠΑ σίγουρα δεν θα καταφέρουν να απολαύσουν αυτό το ιμπρεσιονιστικό, ρεαλιστικό και ταυτόχρονα καταθλιπτικό δημιούργημα για τις εμπειρίες της εφηβικής ηλικίας στις μεγάλες πόλεις του 21ου αιώνα, αφού, τα συντηρητικά μυαλά δεν θα επιτρέψουν τη διανομή της στη μεγάλη οθόνη. Στην Βενετία, σχολιάστηκε η πραγματικότητα που γλαφυρά περιγράφει η ταινία, και τοποθετήθηκε η ύπαρξη της μόνο στον φανταστικό κόσμο του «σκληρού» σκηνοθέτη της. Οι απόψεις διίστανται, και τα συμπεράσματα είναι προσωπική υπόθεση του καθενός.

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Η Μαργκό Ρόμπι θα γίνει η Barbie

  Μπορεί το project να δείχνει να μην μπορεί να στεριώσει, αλλά η Warner επιμένει...
1ώρα

Το Netflix έκοψε σκηνή αυτοκτονίας από σειρά του, 2 χρόνια μετά

Ύστερα από έντονες διαμαρτυρίες και την δημοσιοποίηση έρευνας που συνέδεε την αύξηση αυτοκτονιών εφήβων...
1ώρα

Out of blue

Σύνοψη: Στην Νέα Ορλεάνη η ντετέκτιβ Mike Hoolihan καλείται να λύσει το μυστήριο της...
2 ώρες