Νύχτες Πρεμιέρας 2021: "Swan song" - Κριτική

Δημοσίευση: 1 Οκτ. 2021, 14:03
Συντάκτης:

Σύνοψη: Ο Πατ (Ούντο Κίερ), ένας ηλικιωμένος κομμωτής, παλιά δόξα και drag «Βασίλισσα» της πόλης του, είναι εκτοπισμένος πια στο γηροκομείο μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο. Μόνη παρέα του οι ακατάσχετες αναμνήσεις. Όταν η διαθήκη της πρώην καλύτερής του φίλης αιτηθεί μια τελευταία κουπ, ο Πατ αποδρά για μια τελική περιπέτεια.

ΣΧΕΤΙΚΑΝύχτες Πρεμιέρας 2021: "In the earth" - Κριτική

Γνώμη: Υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που αφήνουν τέτοια εντύπωση που μπορεί κάποια στιγμή να γίνουν αντικείμενο μιας ταινίας, ενός βιβλίου ή ενός πίνακα ζωγραφικής. Δεν είναι απαραίτητο να είναι διάσημοι, σπουδαίοι και τρανοί, μπορεί να είναι απλοί άνθρωποι με τους οποίους συναντιέσαι στα σταυροδρόμια της ζωής.

Μια τέτοια φιγούρα φαίνεται να ήταν ο Πατ Πίτσενμπαργκερ, κομμωτής, στυλίστας και γνωστός και ως Λιμπεράτσε της πόλης Σαντάνσκι του Οχάιο. Η εντύπωση που έκανε στον Τοντ Στίβενς, σκηνοθέτη του “Swan Song” ήταν μεγάλη και ήρθε η ώρα να τον γνωρίσουμε μέσω ενός αλλιώτικου biopic/road movie, ενσαρκωμένο από την επιβλητική μορφή του queer σινεμά που ακούει στο όνομα Ούντο Κίερ.

Όπως έγινε και στην περίπτωση του “Lucky”, του τελευταίου ρόλου του σπουδαίου Χάρι Ντιν Στάντον, έτσι και το “Swan Song” είναι κομμένο και ραμμένο για να λειτουργήσει ως showcase του ταλέντου και του χαρίσματος του Κίερ.

Γνωρίζουμε τον Πατ σε έναν χώρο-σύμβολο του τέλους της ζωής: έναν οίκο ευγηρίας. Το μόνο που φαίνεται να τον διαχωρίζει από τους υπόλοιπους τρόφιμους είναι η λάμψη στο βλέμμα του, Ο Πατ έχει εγκαταλείψει μια για πάντα τον πρότερο βίο του και το μόνο που θέλει είναι να τον αφήνουν να καπνίζει τα αγαπημένα του τσιγάρα. Όταν θα του δοθεί η ευκαιρία ν’ αναλάβει για τελευταία φορά χρέη κομμωτή, για μια φίλη του με την οποία όμως είχαν αποξενωθεί, ο Πατ θα θυμηθεί ότι μπορεί ν’ αφήσεις ένα σωρό πράγματα πίσω στην πορεία της ζωής σου, εκτός από αυτό που πραγματικά είσαι.

Ο Στίβενς οραματίζεται την πορεία του Πατ προς την επαν-ανακάλυψη του ίδιου του εαυτού του μέσα από μια σειρά γεγονότων άλλοτε απολαυστικά camp κι άλλοτε βαθιά ανθρώπινα και συγκινητικά. Μέσα από αυτά βλέπουμε πώς είναι η ζωή και οι έγνοιες ενός ηλικιωμένου LGBTQ+ ατόμου, που στα νιάτα του έπρεπε να κρύβεται για να χαρεί τον έρωτα, έχασε αγαπημένους του ανθρώπους από την επιδημία του AIDS και τώρα βλέπει γύρω του ομόφυλα ζευγάρια να μεγαλώνουν παιδιά.

Ο Κίερ ερμηνεύει τον Πατ με ασύγκριτο μπρίο, αλλά και μια βαθιά θλίψη που φαίνεται σε στιγμές να καθρεφτίζεται στα εντυπωσιακά γαλάζια μάτια του. Τον Κίερ πλαισιώνουν κι άλλες δύο cult φιγούρες, αυτή της Λίντα Έβανς της τηλεοπτικής “Δυναστείας” και αυτή της Τζένιφερ Κούλιτζ (“Legally Blonde”). To 2021 φαίνεται μάλιστα να είναι και η χρονιά της Κούλιτζ, καθώς παραδίδει εδώ άλλη μια εξαιρετική ερμηνεία, μετά τον θρίαμβό της στο τηλεοπτικό “The White Lotus”.

Παρότι ο Στίβενς δεν καταφέρνει να αποφύγει κάποιους μελοδραματισμούς και καταφεύγει σε γνωστά τρικ, το “Swan Song” παραμένει έναν συγκινητικός φόρος τιμής σε έναν άνθρωπο που ουσιαστικά λειτουργεί και σαν σύμβολο μιας ολόκληρης γενιάς. Και μόνο η σκηνή που ο Κίερ χορεύει σε ένα gay club υπό τους ήχους του “Dancing on my own” της Robyn θα έκανε σίγουρα τον πραγματικό Πατ να χαμογελάσει και να κλείσει το μάτι με νόημα.

Περισσότερα για το φεστιβάλ στο ειδικό section του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς.

 

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!
Πρώτη δημοσίευση: 1 Οκτ. 2021, 14:03
Ενημέρωση: 1 Οκτ. 2021, 14:06
Συντάκτης:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

No one gets out alive

No one gets out alive

Θα το βρείτε: Netflix

Συνοψη: Νεαρή Μεξικάνα προσπαθεί να κάνει μια νέα αρχή στο παγωμένο Κλίβελαντ. Για κακή της...
17 ώρες