Eλίζ Ζαλαντό: "Το παράδοξο του ελληνικού κινηματογράφου"

Published: 12 May 2011, 22:24

Μετακομίζοντας πριν από λίγο καιρό στην Αθήνα
για να αναλάβει το πόστο της ακολούθου οπτικοακουστικών μέσων της Γαλλικής πρεσβείας,
η Elise Jalladeau (δεξιά στη φωτό), μια νέα δυναμική γυναίκα,
διορίστηκε πρόσφατα και στο διοικητικό συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Γεγονός διόλου παράξενο εφόσον η εικοσάχρονη εμπειρία της ως κινηματογραφικής παραγωγού
της επιτρέπει να έχει όλες τις γνώσεις που χρειάζονται πάνω στο αντικείμενο.

Την συναντήσαμε στο πλαίσιο του φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου όπου με την τρίτη της ιδιότητα, .αυτή της καλλιτεχνική διευθύντριας του Φεστιβάλ είχαμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί της. Απολογισμός του φεστιβάλ, συνεργασίες μεταξύ των δυο χωρών πάνω σε οπτικοακουστικα θέματα ήταν μερικά από τα θέματα που θίχτηκαν κατά την διάρκεια της συζήτησης. Δεν παραλείψαμε να αναφερθούμε και στο μέλλον μιας ταλαντούχας νέας γενιάς Ελλήνων σκηνοθετών που παλεύει με πενιχρά οικονομικά μέσα να δώσει σάρκα και οστά στα κινηματογραφικά της όνειρα...  Η ίδια ανάμεσα στις ταινίες του φεστιβάλ ξεχωρίζει το «Donoma», του Djinn Carrenard, ένα φιλμ συνολικού κόστους μόλις 150 ευρώ! Στο ίδιο φιλμ είχε αναφερθεί και ο πρέσβης της Γαλλίας στην Ελλάδα Cristophe Farnaud κατά την τελετή έναρξης του Φεστιβάλ ενώ ο σκηνοθέτης της ταινίας παρέδωσε και ένα ενδιαφέρον masterclass στην Αθήνα. Τυχαίο το γεγονός αυτό; Δεν νομίζουμε.  

Move It: Το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφο, το οποίο έριξε αυλαία πρόσφατα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχει καθιερωθεί εδώ και 12 πλέον χρόνια ως το ανοιξιάτικο πολιτιστικό ραντεβού της γαλλοφωνίας στην χώρα μας.. Είναι η πρώτη χρονιά που κάθεστε στην καρέκλα της καλλιτεχνικής διευθύντριας του φεστιβάλ. Ποιες είναι οι προσωπικές σας εντυπώσεις Θα μπορούσατε να μας κάνετε έναν απολογισμό;  

Ε. Ζ: Καταρχήν σε σχέση με τα παρελθόντα έτη είχαμε μια αύξηση προσέλευσης του κοινού της τάξης του 10%.Επίσης η δημοσιότητα του φεστιβάλ υπήρξε πολύ μεγάλη κυρίως λόγω της άφιξης σημαντικών καλλιτεχνών που παρουσίασαν τις ταινίες τους και συζήτησαν με δημοσιογράφους και κοινό. Όσο για τον εμπορικό κομμάτι αναμένουμε την έξοδο των ταινιών στις αίθουσες για να βγάλουμε συμπεράσματα. Ιδιαίτερη μνεία πάντως αξίζει στο ενθουσιώδες κοινό το οποίο παρόλη την οικονομική κρίση έμεινε πιστό στο ετήσιο ραντεβού του με το φεστιβάλ και γέμιζε καθημερινά τις σκοτεινές αίθουσες.

Move It: Ρίχνοντας άπλετο φως σε όλο δυναμισμό και την πολιτιστική ποικιλομορφία του γαλλόφωνου κινηματογράφου, το φεστιβάλ παίζει έναν ιδιαίτερο ρόλο στην αγορά και την διανομή των γαλλικών ταινιών στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά φέτος μάλιστα τα βραβεία δόθηκαν κατευθείαν στους διανομείς γαλλόφωνων ταινιών στην χώρα μας υπό την μορφή επικοινωνιακής υποστήριξης μέσω συνεργασίας με το τηλεοπτικό κανάλι TV5. Ποια είναι η άποψη σας;

Ε. Ζ.: Ήταν το ο πρώτο πράγμα που μου έχει φανεί απαραίτητο όταν ανέλαβα το πόστο μου.. Όντως το φεστιβάλ είναι ένα εργαλείο-κλειδί για την προώθηση του γαλλόφωνου κινηματογράφου. Υποστηρίξουμε και ενθαρρύνουμε την δουλειά των διανομέων και θα κάναμε μισή δουλειά εάν δεν υπήρχε σύνδεσμος μεταξύ αυτών και των ΜΜΕ. (Το βραβείο της Κριτικής επιτροπής συνοδεύεται από καμπάνια ΜΜΕ (ραδιόφωνα + αφίσες) που προσφέρει ένας Χορηγός ΜΜΕ/Επικοινωνίας.Το Βραβείο Κοινού το αναλαμβάνει μία γαλλική εταιρία στην Ελλάδα.) Είτε η βοήθεια είναι οικονομική είτε υπό μορφή διαφημιστικής καμπάνιας ελπίζουμε ότι θα κάνει τη διαφορά ούτως ώστε οι βραβευμένες ταινίες του φεστιβάλ να ξεχωρίσουν ανάμεσα στα φιλμ που βγαίνουν στις αίθουσες κάθε εβδομάδα.  

Move It: Σύμφωνα με σας ποιες είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις ούτως ώστε αντίστοιχα να προαχθεί η αγορά και η διανομή των ελληνικών ταινιών στην Γαλλία;

Ε. Ζ.: Για την αγορά και διανομή περισσότερων ελληνικών ταινιών στην Γαλλία, δεν έχω άποψη. Το ποσοστό κυκλοφορίας τους είναι αντίστοιχο με εκείνο κινηματογραφιων άλλων χωρών. Εδώ και δυο χρόνια πάντως η κατάσταση βελτιώνεται και αυτό οφείλεται σε δυο αιτίες κυρίως .Αφενός την άφιξη μιας νέας ταλαντούχας γενιάς Ελλήνων σκηνοθετών που έχει αναδυθεί πρόσφατα, αφετέρου την ανάθεση των πωλήσεων σε πεπειραμένους εξαγωγείς. Ελπίζω ότι αυτό θα συνεχιστεί.

Move It: Το φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου ολοκληρώθηκε με την προβολή της ταινίας «Ένα ξεχωριστό καλοκαίρι»του Olivier Horlait,. Δεν ήταν τυχαία η επιλογή της, εφόσον πρόκειται για μια ελληνο-γαλλική συμπαραγωγή, γυρισμένη εξ ολοκλήρου στην Σίφνο και στην Μήλο. Η παρουσία μάλιστα του Προέδρου της δημοκρατίας Καρολου Παπούλια στην τελετή λήξης δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο γεγονός. Εσείς πως βλέπετε το μέλλον μιας ελληνογαλλικης κινηματογραφικής «συμμαχίας;»;

Ε. Ζ.: Δίχως αμφιβολία, η Γαλλία παραμένει μια από τις αλλοδαπές κινηματογραφικές βιομηχανίες που έχουν πραγματοποιήσει τα περισσότερα γυρίσματα στην Ελλάδα (μετά την αμερικανική βιομηχανία βεβαίως). Η Ελλάδα προσφέρει παραμυθένιες τοποθεσίες για γυρίσματα, οι οποίες όμως σε μεγάλο βαθμό παραμένουν ανεκμετάλλευτες και δεν χρησιμοποιούνται. Μια σειρά μεταρρυθμίσεων που θα έδιναν την απαραίτητη ενθάρρυνση και υποστήριξη πάνω σε τεχνικά και οικονομικά θέματα είναι αναγκαία και πολύ σύντομα θα τεθεί σε ισχύ για να ενθαρρύνει τα γυρίσματα στην Ελλάδα με την προσέλκυση αλλοδαπών εταιριών. Θα προσπαθήσουμε να τοποθετήσουμε ένα επιπλέον λιθαράκι στο οικοδόμημα και να δούμε με ποιους τρόπους θα μπορέσουμε να υποστηρίξουμε ακόμη περισσότερο τις ελληνογαλλικες συμπαραγωγές ξεκινώντας από τα κείμενα συμφωνιών ανάμεσα στις δύο χώρες.  

Move It: Πρόσφατα διορισθήκατε στο Συμβούλιο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.. Ποια είναι η άποψή σας για την ελληνική κινηματογραφία; Θα μπορούσατε να μας αναφέρετε κάποιους σκηνοθέτες και ταινίες που ξεχωρίζετε;

Ε. Ζ.: Ο ελληνικός κινηματογράφος βρίσκεται στην καρδιά ενός παραδόξου. Από την μια η χρηματοδότηση παραγωγής ταινιών είναι ανύπαρκτη λόγω έλλειψης χρημάτων , από την άλλη υπάρχει πολλή ενέργεια, δημιουργικότητα και εξαιρετικό ταλέντο. Αυτή η κατάσταση συνοδεύεται από μια ισχυρή πολιτική βούληση μεταρρυθμίσεων του συστήματος. Είναι ένας αγώνας ενάντια στο ρολόι και ελπίζω ότι τα ταλέντα της χώρας θα παραμείνουν στην Ελλάδα και δεν θα την εγκαταλείψουν για να κάνουν σταδιοδρομία στο εξωτερικό. Όλο το παιχνίδι παίζεται εκεί. Εκτός από τη μεταρρύθμιση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, χρειάζεται να μελετηθούν παράλληλα ιδιωτικές εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης, μέτρα ενθάρρυνσης και μια στελέχωση της βιομηχανίας για να ενθαρρύνει τους παραγωγούς, να προστατεύσει τους διανομείς και όλους κρίκους της κινηματογραφικής αλυσίδας. Η κινηματογραφική δραστηριότητα στην Ελλάδα πρέπει να διατηρηθεί σε ένα επίπεδο κατά τη διάρκεια της κρίσης. Άρα η υποδοχή αλλοδαπών οπτικοακουστικών παραγωγών αποτελεί μείζον θέμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Συνέντευξη στη Ρέα Κατσανεβάκη

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
18 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos