Σύνοψη: Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού.
Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.
Άποψη: Αν ο Abel Ferrara συναντούσε τον Bruno Dumont και ενδιαφερόντουσαν για το προεπαναστατικό κλίμα στην Ελλάδα του τέλους του 18ου αιώνα και την προσωπικότητα του Ρήγα Φεραίου, το αποτέλεσμα θα ήταν κάτι σαν τα Φαντάσματα της Επανάστασης, ή ίσως κάτι λιγότερο cringe.
Ένας συνδυασμός μετακινηματογραφικής αφήγησης και ψευδοντοκιμαντέρ, που προσπαθεί να ρίξει φως λιγότερο στην περσόνα του Ρήγα Φεραίου και αυτό που ονομάστηκε Νεοελληνικός Διαφωτισμός και περισσότερο στον ελληνισμό της Τεργέστης, μόνο που εν τέλει ο Θάνος Αναστόπουλος στήνει ένα γραφικό και προχειροφτιαγμένο τσίρκο χαρακτήρων με ελάχιστη συνοχή και συνάφεια με το νόημα που θα ήθελε να αποδώσει.
Μοιάζει περισσότερο με έναν περιοδεύοντα θίασο καρικατουρίστικων ηρώων, λαϊκών φτωχοδιαβόλων που αναλώνονται σε ψευδοφιλοσοφικές συζητήσεις, χωρίς προοπτική για κάποια εξέλιξη.
Ενδιαφέρουσα ανάπλαση του κόσμου της Τεργέστης, ένας κόσμος σωτηρίας για αρκετούς Έλληνες του 18ου αιώνα, που διέφυγαν από την οθωμανοκρατούμενη Ελλάδα και κατέφυγαν στην ιταλική πόλη, δημιουργώντας μεγάλες ναυτιλιακές και εμπορικές επιχειρήσεις και έναν ανθηρό οικονομικά ελληνισμό που στην συνέχεια θα στήριζε τις προσπάθειες για ανεξαρτησία και ελευθερία. Ακόμα και στις μέρες μας εξακολουθεί να υπάρχει ελληνική κοινότητα στην Τεργέστη, που ωστόσο πλέον είναι πολύ μικρότερη. Τα σκηνικά του Δημήτρου Βέργου και τα κοστούμια της Μαγιούς Τρικεριώτη συνέβαλαν σε αυτή την απεικόνιση ενός ελληνισμού και μιας εποχής χαμένης μα ξακουστής, μπλέκοντας μάλιστα την πραγματικότητα με την φαντασία και το παρελθόν με το παρόν.
Από την μία η Τεργέστη του 18ου αιώνα συνομιλεί δια των «φαντασμάτων» της με εκείνη του 21ου αιώνα, και ο σκηνοθέτης που έχει έρθει στην πόλη για να αποδώσει την εποχή του Φεραίου, συνομιλεί με εκείνη την προσωπικότητα, ενώνοντας όλα αυτά τα στοιχεία σε μια δίνη που στα χαρτιά θα μπορούσε να είχε ενδιαφέρον.
Το πρόβλημα έγκειται στην εκτέλεση, που μοιάζει περισσότερο με έναν χαριτωμένο και ολίγον τι κωμικό και κιτς δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ περιφερειακού καναλιού, παρόλες τις εκλεκτές παρουσίες στο καστ, όπως των εξαιρετικών Γιώργου Χωραφά, Πηνελόπης Τσιλίκα και Θεοδώρας Τζήμου.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων