Υπόθεση:
Η γιαγιά Πωλέτ από τότε που έχασε τον αγαπημένο της σύζυγο βρίσκεται σε άρνηση και έχει χάσει κάθε ενδιαφέρον για τη ζωή. Εκτός από τη μοναξιά, αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα. Ζει σε μία φτωχογειτονιά στα προάστια του Παρισιού, δεν έχει ιδιαίτερες σχέσεις με την κόρη της, σιχαίνεται τον γαμπρό της και απεχθάνεται το ρόλο της γιαγιάς. Όμως μία αναπάντεχη «ανακάλυψη» θα της αλλάξει για πάντα τη ζωή! Η Πωλέτ μυρίστηκε ότι στη γειτονιά της ανθεί ένα ιδιαίτερα επικερδές εμπόριο: αυτό της κάνναβης. Αποφασίζει, λοιπόν, να ανοίξει τους επιχειρηματικούς της ορίζοντες και να πάρει την τύχη στα χέρια της. Ξεκινάει μία διαφορετική «καριέρα» που, χάρη στη μυστική της «συνταγή», θα της φέρνει χρήμα και επιτυχία, αλλά θα την μπλέξει παράλληλα σε ξεκαρδιστικές περιπέτειες...! 

Συνέντευξη του σκηνοθέτη

Η ιστορία της «Πωλέτ»

Η ιστορία αυτή μοιάζει με παραμύθι! Παραδίδοντας μαθήματα σεναρίου στο ESEC, έφτιαξα διάφορα εργαστήρια για τους φοιτητές μου. Η Πωλέτ γεννήθηκε μέσα σε αυτά. Η Bianca Olsen, μία φοιτήτριά μου, μας διηγήθηκε μια ημέρα την ιστορία μιας ηλικιωμένης κυρίας που ζούσε στις εργατικές κατοικίες και ασχολούταν με τη διακίνηση κάνναβης προκειμένου να συμπληρώσει το εισόδημά της. Έτσι γεννήθηκε η ιστορία της Πωλέτ, την οποία βρήκα τόσο ενδιαφέρουσα, όσο και αστεία. Η  Bianca, η Laurie, η Cyril κι εγώ αρχίσαμε να γράφουμε το σενάριο της ταινίας, το οποίο μας πήρε σχεδόν ένα χρόνο. Μετά από αυτό, χρειάστηκα δύο μήνες για να γράψω τους διαλόγους. Αρχές του 2011 βρισκόμουν με το σενάριο της Πωλέτ στα χέρια μου. Όλοι πίστεψαν σε αυτό, αρχής γενομένης από τον ατζέντη μου, ο οποίος το έστειλε αμέσως στη Légende Production. Μετά από λίγες βδομάδες, μια Κυριακή πρωί, ο Ilan Goldman μου τηλεφώνησε για να μου πει ότι το βρήκε θαυμάσιο. Μου είπε χαρακτηριστικά «Αν θέλετε, αναλαμβάνω εξ ολοκλήρου την παραγωγή του έργου και το γυρίζουμε μέχρι το τέλος αυτής της χρονιάς!» Έτσι κι έγινε! Ο Ilan ανέλαβε τη χρηματοδότηση και μου παρείχε όλα τα μέσα προκειμένου να κάνω ένα εκτενές κάστινγκ. Πέρασα από ακρόαση σχεδόν όλες τις Γαλλίδες ηθοποιούς ηλικίας από 60 έως 80 ετών. Έξι μήνες αργότερα άρχισαν τα γυρίσματα.

Η Bernadette Lafont λέει ότι η ταινία αυτή της θυμίζει τις ιταλικές κωμωδίες του ’50 και πολλοί θεατές αναγνωρίζουν στοιχεία από τις ταινίες του Ken Loach: εσείς, πώς θα χαρακτηρίζατε την Πωλέτ;

Καταρχήν, αυτό με συγκινεί και με κάνει ιδιαίτερα χαρούμενο, μια και η ιταλική κωμωδία του μεσοπολέμου, της οποίας ο Ken Loach είναι ο βρετανός εκπρόσωπος, υπήρξε το πρότυπό μου. Η Πωλέτ είναι μια κωμωδία κοινωνικού περιεχομένου γύρω από την εγκληματικότητα της τρίτης ηλικίας, σε μια κοινωνία που περιθωριοποιεί τους ηλικιωμένους, πετώντας τους στον κάδο των αχρήστων. Μπορεί η Πωλέτ να είναι αποκρουστική και ρατσίστρια, όμως τι είναι αυτό που την οδήγησε εκεί; Πώς μπορεί κανείς να ξεφύγει από την αβεβαιότητα και τη μοναξιά όταν δεν εργάζεται πια; Σε τι κόσμο ζούμε, εμείς που δεν ενδιαφερόμαστε πια για τις ρίζες μας; Είναι ένα θέμα που ο κινηματογράφος δεν το έχει αγγίξει αρκετά. Η Πωλέτ δεν είναι ένα έργο για την κάνναβη, είναι ένα έργο που πραγματεύεται την αβεβαιότητα και τη μοναξιά της τρίτης ηλικίας… Και φυσικά, είναι μια κωμωδία!

Η προηγούμενη μεγάλου μήκους ταινία σας, L’ORIGINE DU MONDE με τους Roschdy Zem, Angela Molina και Alain Bashung ήταν «μια αρχαία τραγωδία γυρισμένη με πλαστικές κάμερες», όπως ο ίδιος είπατε… Γιατί περάσατε κατευθείαν σε μια κωμωδία γυρισμένη με κάμερες… κλασικές!?

Καταρχήν, θα σας απαντούσα ότι από τις μεγάλες τραγωδίες βγαίνουν οι καλύτερες κωμωδίες, και αυτό συνέβη στην περίπτωση της Πωλέτ. Όμως, παρόλα αυτά, δεν πέρασα τόσο γρήγορα από το ένα είδος στο άλλο… Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία μου θα ήταν μια τρελή κωμωδία βασισμένη σε ένα βιβλίο του Arto Paasilina, με τους Jean-Pierre Marielle και Jacques Villeret. Δυστυχώς, ο Jacques πέθανε λίγες ημέρες μετά την αρχή των γυρισμάτων κι έτσι το εγχείρημα ναυάγησε. Μου πήρε χρόνο να συνέλθω, κι εδώ και μερικά χρόνια διδάσκω, γράφω και σκηνοθετώ αποκλειστικά και μόνο για την τηλεόραση. Γι’ αυτό τον λόγο, η εμπιστοσύνη που έδειξε ο Ilan Goldman και η Légende στην Πωλέτ και σε μένα ήταν πραγματικά ένα μεγάλο δώρο.

Γιατί διαλέξατε την Bernadette Lafont;

Όταν τη συνάντησα για πρώτη φορά σε ένα μικρό καφέ απέναντι από το σπίτι της, είδα μια γυναίκα αξιαγάπητη κι ευγενική, όμως ταυτόχρονα σκέφτηκα ότι θα μπορούσε να ενσαρκώσει το ρόλο της ειρωνικής, κακομούτσουνης και γκρινιάρας Πωλέτ. Είναι αστείο γιατί και η ίδια μου εξομολογήθηκε πολύ αργότερα ότι ήθελε πολύ να ενσαρκώσει την Πωλέτ για τους ίδιους λόγους. Ήξερε πως είχε όλα τα προσόντα! Επιπλέον, πίστευα ότι είχε το τσαγανό της Πωλέτ, αυτό που τη σώζει στο τέλος: είναι και οι δύο μαχήτριες. Τέλος, πιστεύω ότι η Bernadette είχε την κατάλληλη ηλικία για το ρόλο, μια που όταν προσπάθησα να μικρύνω ηλικιακά την Πωλέτ, κάτι δεν πήγαινε καλά. Έπρεπε να δίνει αυτή την εντύπωση της εύθραυστης, έτσι ώστε να γίνεται αισθητό το χάσμα που τη χωρίζει από τους ντίλερ. Το κάστινγκ προχωρούσε: όσο πιο πολλές ηθοποιούς βλέπαμε, τόσο πιο σίγουροι ήμασταν ότι ο ρόλος αυτός ήταν φτιαγμένος για την Bernadette!

Οι νέοι παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο στην ταινία;

Ναι, χάρη στην Coralie Amedéo, η οποία είχε αναλάβει το κάστινγκ, συνάντησα πολλούς νέους. Στην αρχή, γνώριζα μόνο τον Aymen Saïdi. Τον είχα δει στο DERNIER ETAGE GAUCHE και στο L’ASSAUT, και τον Soufiane Guerrab, που τον είχα δει στο LES BEAUX MECS.

Για να φτιάξω όμως τη συμμορία των ντίλερ, ήθελα ηθοποιούς που προέρχονται από κακόφημες συνοικίες και όχι κωμικούς ηθοποιούς που έχουν παίξει σε αθλιότητες! Ο Paco Boublard, που ενσαρκώνει τον Vito, πήρε μόνος του το ρόλο, μπαίνοντας απλά στο γραφείο μου. Δε χρειαζόταν να υποδυθεί κάποιον, ήταν απλώς ο εαυτός του… Αλλά και οι Samir Trabelsi, Chemci Lauth, Mamadou Coulibaly, Kamel Laadaili… είναι επαγγελματίες κωμικοί ηθοποιοί που προέρχονταν ή σύχναζαν σε τέτοιες κακόφημες συνοικίες.

Σε μια από τις πρώτες σκηνές που γυρίσαμε, σ’ αυτήν που χτυπούν την Πωλέτ και της παίρνουν το κουτί με τα γλυκά τα βαποράκια, θυμάμαι το εξής περιστατικό: Η Bernadette, που ως τότε δεν είχε συναντήσει κανέναν από τους ηθοποιούς, ήρθε έντρομη και με ρώτησε: «Δεν πιστεύω να με χτυπήσουν…», και τότε κατάλαβα ότι είχα κάνει τις σωστές επιλογές!

Και για να περάσουμε σε ένα άλλο θέμα, η «παρέα» της Πωλέτ έχει επίσης ενδιαφέρον!

A, οι φίλες της Πωλέτ! Τις λατρεύω! Κατά τη διάρκεια των προβών, η Françoise Bertin που γνώριζα από πριν, έκανε έναν εξαίσιο αυτοσχεδιασμό παριστάνοντας μια γιαγιά που χάνει το μυαλό της. Όλοι τη λάτρεψαν σ’ αυτόν το ρόλο. Η Carmen Maura λάτρεψε το σενάριο και θα ήθελε να παίξει την Πωλέτ, καταλάβαινε όμως ότι η Πωλέτ δεν μπορούσε να είναι μετανάστρια, γιατί η ιστορία θα είχε τον κίνδυνο να παραπέμψει αλλού. Χάρηκα που δέχτηκε να παίξει την Maria, η οποία είναι κατά κάποιον τρόπο και η αρχηγός της παρέας. Κάνει λοιπόν την αλλοδαπή φίλη της Πωλέτ που είναι ρατσίστρια και ξενοφοβική. Η Dominique Lavanant δέχτηκε να παίξει τη Lucienne, μια ξεροκέφαλη γεροντοκόρη που όμως δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται. Αυτές οι δύο γυναίκες, παρόλο που οι ρόλοι τους είναι μικροί, δεν περνούν απαρατήρητες! Μεγάλη μου τιμή, μεγάλη μου ευτυχία, που δέχτηκαν και οι δυο τους να παίξουν σε αυτή την ταινία.

Δυο λόγια για τον Walter, τον «γόη» αυτών των κυριών…

Νομίζω ότι ο André Penvern είναι λεβεντάνθρωπος ! Ο Walter αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κωμικό στοιχείο την ιστορία. Παίζει σημαντικό ρόλο στη φυσική και ηθική μεταμόρφωση της Πωλέτ. Για τα πιο πολλά στοιχεία του χαρακτήρα του, εμπνεύστηκα από το θείο μου… τον Walter! Όταν γράφω, δίνω συχνά ονόματα γνωστών μου, που έχουν κοινά στοιχεία με τους ήρωές μου. Μετά, τους αλλάζω ονόματα. Ελπίζω ο πραγματικός Walter να μη μου κρατήσει κακία που κράτησα το όνομά του, το ίδιο και η πραγματική Πωλέτ. Μόνο μία γνωρίζω!

 

Πρώτη δημοσίευση: 24 Μαΐου 2015, 20:08
Ενημέρωση: 28 Μαΐου 2015, 11:10
Τίτλος:
Paulette (Η συνταγή της Πωλέτ)
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
87
Εταιρία διανομής: 
Release: 
21 Μαϊου 2015

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos