Ο συγγραφέας

Ο συγγραφέας - κριτική ταινίας

Ο Ματιέ (Πιερ Νινέ – γνωστός ως ‘Yves Saint Laurent’, ενώ σύντομα θα τον δούμε στα φιλμ ‘Frantz’ & ‘The Odyssey’), ένας νεαρός επίδοξος συγγραφέας, κάνει περιστασιακές δουλειές στο μουντό Παρίσι. Ενώ αναζητά εναγωνίως την έμπνευση που θα τον κάνει να ξεχωρίσει, προς το παρόν λαμβάνει μόνο  αρνητικές επιστολές από εκδότες. Μια μέρα, καθώς βοηθάει μια μεταφορική εταιρεία να αδειάσει το διαμέρισμα ενός ηλικιωμένου που απεβίωσε πρόσφατα, βρίσκει τυχαία το χειρόγραφο του ενοίκου, όπου έχει καταγράψει την εμπειρία του από τον βάρβαρο πόλεμο της Αλγερίας το 1958. Ο Ματιέ παρασύρεται από το γλαφυρά συγκινητικό γράψιμο του άγνωστου άνδρα και παίρνει την μοιραία απόφαση να υπογράψει το κείμενο ως δικό του. Για ‘καλή’ του τύχη, λαμβάνει για πρώτη φορά θετική απάντηση από εκδοτικό οίκο και το βιβλίο με τον τίτλο ‘Μαύρη Άμμος’ εκδίδεται με τεράστια επιτυχία, αναδεικνύοντας ένα νέο αστέρι στον λογοτεχνικό κόσμο. Μαζί με την φήμη και τα χρήματα, κερδίζει εύκολα και την καρδιά της Αλίς (Άνα Ζιραρντό - ‘Les Revenants’), κόρη εύπορης οικογενείας.

Τρία χρόνια μετά, και ενώ το ζευγάρι φιλοξενείται στην βίλα των γονιών εκείνης, κάπου στη μαγευτική Κυανή Ακτή, ο Ματιέ πασχίζει να γράψει το δεύτερο βιβλίο του, με τις ενδόμυχες τύψεις της λογοκλοπής, κάτω από το βάρος ενός συμβολαίου, και με την αναμενόμενη αγωνία να φανεί αντάξιος του παρθενικού αναπάντεχου εκδοτικού του σουξέ.

Το όποιο ‘writer’s block’ του Ματιέ φαντάζει αμελητέα έγνοια μπροστά στις επιπλοκές που κρύβει πάντα ένα παιχνίδι ταυτότητας και στην τραυματική διαδρομή που τον περιμένει, καθώς κάποιος γνωρίζει από πρώτο χέρι τι έχει συμβεί με το πρώτο βιβλίο και δεν προτίθεται να τον αφήσει σε ησυχία, διακόπτοντας απότομα την ηλιόλουστη ανεμελιά του ‘φανταστικού συγγραφέα’, δίπλα σε ένα πέλαγος απατηλής ευτυχίας.

Ο ήρωας οικειοποιείται όχι μόνο ένα ξένο κείμενο με μια ιστορία με την οποία δεν έχει απολύτως ουδεμία σχέση, αλλά και την περσόνα ενός ‘ιδανικού άνδρα’ που έχει χτιστεί σιγά-σιγά σαν χάρτινος χαρακτήρας ενός μυθιστορήματος. Ο Ματιέ κινείται με άνεση στο νέο κοσμοπολίτικο περιβάλλον όπου βρέθηκε ουρανοκατέβατος και καλλιεργεί το δημιουργικό του ταλέντο, εάν όχι στη συγγραφή, σίγουρα στο ψέμα και την χειραγώγηση. Τυφλωμένος από τη λάμψη του νεοαπεκτηθέντος κοινωνικού status και διατηρώντας την επίκτητη κομψότητά του, υποκύπτει στο εσκεμμένα κατασκευασμένο ‘φιξιόν’ στοιχείο της ζωής του, προκειμένου να βρει τα κατάλληλα, πασπαλισμένα με αίμα, τεχνάσματα για να κρατηθεί στον αφρό.

Το ένα λάθος οδηγεί στο επόμενο και βουλιάζοντας στην άμμο της απάτης και της φιλοδοξίας, ο Ματιέ παρασέρνει μάλλον αμήχανα τον εαυτό του – και μαζί και την ταινία σε μερικές σκηνές – σε μια σειρά από αδέξιες μεν, καταστροφικές δε αποφάσεις. 

Μπορεί να μην διαθέτει την ανήθικη χάρη και την επιδεξιότητα του ‘Ταλαντούχου κυρίου Ρίπλεϊ’, λοξοκοιτώντας την σκοτεινή νευρωτική ευφυία του Γούντι Άλεν (όπως αυτή αποτυπώνεται στο ‘Matchpoint’ ή και στο ‘Όνειρο της Κασσάνδρας’), το δραματικό αυτό θρίλερ του Γιαν Γκοζλάν κατορθώνει πάντως να συνθέσει ένα συμπαθητικά εύγεστο κοκτέιλ εξαπάτησης, κομψής αγωνίας και διαβολικής γοητείας.  

 

Πρώτη δημοσίευση: 6 Οκτ. 2016, 10:17
Ενημέρωση: 13 Οκτ. 2016, 16:42
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Ο συγγραφέας (Un homme ideal)
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
104
Εταιρία διανομής: 
Release: 
6 Οκτωβρίου 2016

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos