Joker: Folie A Deux

ΝΕΑ ΤΑΙΝΙΑ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ

Ένα σίκουελ αναμενόμενο για να εξαργυρώσει την επιτυχία, αλλά αυτή την συνέχεια κανείς δεν την περίμενε, καθώς, αν η πρώτη προκάλεσε συζητήσεις ή αντιδράσεις, αυτή είναι γεννημένη να διχάσει και μια μερίδα του κοινού να την ξενερώσει.

Joker: Folie A Deux - κριτική ταινίας

Σύνοψη: Έγκλειστος στο Άρκαμ, ο Άρθουρ Φλεκ περιμένει τη δίκη του για τα εγκλήματα που διέπραξε ως Τζόκερ. Ενώ προσπαθεί να αποποιηθεί τη διπλή περσόνα του, θα γνωρίσει την επίσης φυλακισμένη Χάρλεϊ Κουίν, η οποία θα του ξυπνήσει ξανά τον βίαιο εαυτό του.

Άποψη: Έγκλημα και Τιμωρία θα μπορούσε να τιτλοφορείται η διλογία ταινιών που ετοίμασε ο Τοντ Φίλιπς πάνω στον Τζόκερ, με τον σκηνοθέτη των Hangover να ξαφνιάζει ευχάριστα με την πρώτη ταινία παρουσιάζοντας όχι έναν δισδιάστατο κόμικ χαρακτήρα, αλλά έναν ψυχικά διαταραγμένο και κοινωνικά παραγκωνισμένο άνθρωπο, που οδηγείται στην βία μέσα σε μια κοινωνία που τον ωθεί σε αυτήν. Κατάφερε να φτάσει το ένα δις δολάρια εισπράξεις, να προταθεί για έντεκα Όσκαρ, να κερδίσει άξια ο Φίνιξ για την ερμηνεία του και η Γκουοναντότιρ για την μουσική της, να κερδίσει Χρυσό Λέοντα στην Βενετία. Ένα σίκουελ αναμενόμενο για να εξαργυρώσει την επιτυχία, αλλά αυτή την συνέχεια κανείς δεν την περίμενε, καθώς, αν η πρώτη προκάλεσε συζητήσεις ή αντιδράσεις, αυτή είναι γεννημένη να διχάσει και μια μερίδα του κοινού να την ξενερώσει.

Και εξηγούμαστε. Ένα μεγάλο μέρος του κοινού που αγάπησε τον Τζόκερ είναι κόμικ φανς, nerds (με την καλή έννοια), λάτρεις του σκληροτράχηλου και βρώμικου αμερικάνικου αστικού σινεμά εγκλήματος των 70s, το οποίο δόξασε και αντέγραψε στην πρώτη ταινία ο Φίλιπς και ιδίως τον Σκορτσέζε και βέβαια οπαδοί των φιλοαναρχικών και αντιεξουαστικών αντιλήψεων που ως ίνδαλμα συσπειρώνει πάνω του ο Τζόκερ. Η Τρέλα για Δύο δεν φτιάχτηκε για να απευθυνθεί σε αυτό το κοινό, το οποίο μάλιστα κατηγορεί.

Κατ΄αρχάς επιλέγει το είδος του jukebox μιούζικαλ (το μιούζικαλ που βασίζεται σε γνωστά τραγούδια, όχι σε καινούργια που γράφτηκαν για την ταινία), αναμεμειγμένο με δράμα φυλακής και δικαστικό δράμα, πετώντας απέξω τους μη θαυμαστές του μιούζικαλ που είναι αδύνατο να παρακολουθήσουν την ταινία χωρίς να γελάνε.

Το εύρημα είναι έξυπνο μιας και αυτό που επιχειρείται να αναδειχθεί είναι η έννοια της κατασκευής μιας διασημότητας, της μετατροπής των πάντων σε θέαμα και της ευθύνης που έχει το κοινό στην αποθέωση της κάθε διασημότητας. Το μιούζικαλ είναι το κατεξοχήν είδος φαντεζί θεάματος και για αυτό δεν είναι τυχαίο που σχεδόν όλες οι σκηνές μιούζικαλ γίνονται μέσα στο μυαλό του.

Η Τρέλα για Δύο (Folie a Deux είναι ο γαλλικός όρος για την επινεμόμενη ψυχωσική διαταραχή, μια σειρά ομοειδών ψυχωσικών συμπτωμάτων που εμφανίζονται παράλληλα σε δύο ή και παραπάνω άτομα) στην ουσία μοιράζεται ανάμεσα στον Άρθουρ και στο Τζόκερ, το alter ego του, μια παράλληλη προσωπικότητα που εκφράζει τον καταπιεσμένο θυμό και την βία που του έχουν εμφυτεύσει. Στην πραγματική ζωή βιώνει το δράμα φυλακής με τις σκηνές σκληρότητας και επιβίωσης στο σωφρονιστικό κατάστημα και έπειτα το δικαστικό δράμα στο οποίο καλείται να πείσει ότι πράγματι έχει πολλαπλές προσωπικότητες, ένα είδος Split, και δεν είναι απλώς ένας καταθλιπτικός νάρκισσος που προσποιείται τον διαταραγμένο για να πέσει στα χαμηλά. Στο μυαλό του όμως όλα αποκτούν μια άλλη μουσικοχορευτική διάσταση, ένα είδος weirdo Φρεντ Αστέρ και Τζίντζερ Ρότζερς πλάι στην αγαπημένη του Χάρλεϊ Κουίν.

Εκεί που αποτυγχάνει η ταινία είναι ακριβώς στο μιούζικαλ κομμάτι που μπορεί να χαρίζει τις καλύτερες σκηνές στην Lady Gaga, αλλά δεν προσφέρει τίποτα ουσιαστικό στην εξέλιξη της πλοκής. Λειτουργούν περισσότερο ως μια θεαματική παρέκκλιση σαν εκείνες που έβαζε σε ετεροτοπικά σκηνικά ο Γιάννης Δαλιανίδης στα 60s, χωρίς να προχωρούν την πλοκή, αντιθέτως ροκανίζουν τον ρυθμό της και κουράζουν τον θεατή. Ίσως μια δυο σκηνές για να αντιληφθούμε πώς το βιώνει ο Τζόκερ στο μυαλό του να αρκούσαν. Η Lady Gaga γίνεται μια καλή Χάρλεϊ Κουίν σε έναν ρόλο όμως δραματουργικά υποβαθμισμένο μιας και λειτουργεί ως δορυφόρος του πλανήτη Τζόκερ, ένα ετερόφωτο ον που υπάρχει απλώς για να τονιστεί ακόμα πιο δραματικά η περιπέτεια που περνάει ο ήρωας.

Πέραν όμως του μιούζικαλ, ένας άλλος λόγος που θα διχάσει όσους αγάπησαν την πρώτη ταινία είναι η επιλογή του Φίλιπς να δικάσει τον Τζόκερ και δεν το λέμε κυριολεκτικά. Σε όλη την ταινία υπάρχει η διάθεση ότι πρέπει να τιμωρηθεί γιατί είναι ένας κακός τρελάκιας. Αυτό που στην πρώτη ταινία έχτισε με επιμονή, αθωώνοντας τον ήρωα από πολλά, έρχεται στο δεύτερο μέρος να το αναιρέσει με μια πρωτοφανή σκληρότητα απέναντι στο ίδιο του το δημιούργημα.

Μπορεί ο Τράβις του Ταξιτζή, τον οποίο έκανε copy paste για να φτιάξει τον Άρθουρ, να είναι ένας ρατσιστής, ομοφοβικός, παραβατικός και εν τέλει εγκληματίας αλλά οι σπουδαίοι Σκορτσέζε και ο Σρέιντερ φρόντισαν να του φτιάξουν ένα προστατευτικό δίχτυ ώστε να φανεί συμπαθής μέσα σε μια κοινωνία της οποίας ο αξιακός κώδικας έχει εκπέσει. Αυτό το προστατευτικό δίχτυ που υπήρχε στην πρώτη, έσπασε στην δεύτερη ταινία αφήνοντας τον Τζόκερ εκτεθειμένο και εν τέλει μόνο του. 

Οι ιδέες του Φίλιπς είναι εύστοχες και η πράξη του θαρραλέα και αξιέπαινη. Πράγματι, έχει ευθύνες για τις πράξεις του, πράγματι οι θαυμαστές του εντός και εκτός ταινίας έχουν ευθύνη για τα βάθρα που στήνουν σε κάθε προβληματική προσωπικότητα (πάνω σε αυτό το Annette του Leos Carax είχε πιο to the point μηνύματα), ωστόσο λίγη ενσυναίσθηση πάνω στον ίδιο σου τον χαρακτήρα δεν βλάπτει. «Γιατί με φτιάξατε;» ρωτάει το ρομπότ στον Προμηθέα του Σκοτ, «επειδή μπορούσαμε» είναι η απάντηση, με εκείνο να λέει «πόσο απογοητευτικό θα ήταν αν το ακούγατε από τον δημιουργό σας».

Ένας Τζόκερ που εμφανίζεται απογοητευμένος από το ίδιο του το κοινό ενώ θα έπρεπε να είναι για την ευρηματική αλλά άδικη εν τέλει προσέγγισή του Φίλιπς.

Πρώτη δημοσίευση: 3 Οκτ. 2024, 00:17
Ενημέρωση: 10 Οκτ. 2024, 00:20
Τίτλος:
Joker: Folie A Deux (Τζόκερ Τρέλα για Δύο)
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
138
Εταιρία διανομής: 
Release: 
3 Οκτωβρίου 2024

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
18053
Feelgood
8442
Tanweer
8351
Cinobo
6902
Feelgood
6029
Still Here, από την Spentzos Still Here, από την Spentzos