Γουόνγκ Καρ Βάι: "Δύσκολα κερδίζει κανείς ενάντια στις αναμνήσεις..."

Δημοσίευση: 6 Ιουνίου 2021, 13:04
Συντάκτης:

Στο τέλος της ταινίας μου «Ερωτική Επιθυμία», υπήρχε μια επιγραφή: 

<a href="/tainies/mood-love/64658">In the mood for love</a>ΣΧΕΤΙΚΑIn the mood for love

«Θυμάται αυτά τα εξαφανισμένα χρόνια. Σαν να κοιτάει μέσα από ένα σκονισμένο παράθυρο, το παρελθόν είναι κάτι που μπορούσε να δει, αλλά όχι να αγγίξει. Και ό,τι βλέπει είναι θολό και ακαθόριστο...»

Αυτήν ακριβώς την αίσθηση είχα όταν ξαναείδα την ταινία το 2015. Σε συνεργασία με την Criterion Collection και μέσα από την εξαιρετικά λεπτομερή επεξεργασία της L’Immagine Ritrovata, δουλέψαμε πέντε χρόνια πάνω στην αποκατάσταση, όχι μόνο, της «Ερωτικής Επιθυμίας», αλλά και των υπόλοιπων ταινιών της συλλογής. Τώρα, το παράθυρο δεν είναι πια σκονισμένο...

Γουόνγκ Καρ Bάι

chungking expresschungking express

Οι 4Κ αποκατεστημένες κόπιες των ταινιών της "χρυσής δεκαετίας" (1994-2004) του Γουόνγκ Καρ Bάι έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα αποκλειστικά από το Cinobo. Οι τρεις από αυτές προβάλλονται ήδη στις ελληνικές θερινές αίθουσες, ενώ θα ακολουθήσουν το "In the mood for love" στις 17 Ιουνίου και το "2046" την 1η Ιουλίου. Περισσότερες πληροφορίες εδώ: 

Chungking Express

Fallen Angels

Happy Together

Ο Γουόνγκ Καρ Βάι μιλάει λεπτομερώς για τις αποκατεστημένες κόπιες των ταινιών του, όπως δημοσιεύτηκε από την Janus Films και τη σελίδα του Film at Lincoln Center

Κατά τη διαδικασία αποκατάστασης των ταινιών που πρόκειται να παρακολουθήσετε, βρεθήκαμε σε μεγάλο δίλημμα για το αν θα αποκαταστήσουμε τις ταινίες στη μορφή την οποία τις θυμάται το κοινό, ή σ’ αυτήν στην οποία τις είχα αρχικά οραματιστεί. Υπήρχαν τόσα πολλά που θα μπορούσαμε να αλλάξουμε και αποφάσισα τελικά να ακολουθήσω τη δεύτερη εκδοχή, η οποία αντιπροσωπεύει το πιο ζωντανό όραμά μου για τις ταινίες αυτές. Για τον λόγο αυτό, έγιναν οι παρακάτω αλλαγές.

20462046

Αλλαγή Aspect Ratios

Το «Chungking Express» και η «Ερωτική Επιθυμία» γυρίστηκαν και προβλήθηκαν στους κινηματογράφους σε αναλογίες 1.66:1, ένα από τα αγαπημένα μου aspect ratios. Μετατράπηκαν όμως σε αναλογία 1.85:1 για την κυκλοφορία τους σε βίντεο. Επειδή ο περισσότερος κόσμος είδε τις ταινίες στο βίντεο, παγιώθηκε η άποψη ότι είχαν γυριστεί σε αναλογία 1.85:1. Στις αποκατεστημένες κόπιες θα δείτε τις ταινίες στα πρωτότυπα aspect ratios.

Στους «Έκπτωτους Άγγελους» άλλαξα το φορμάτ σε σινεμασκόπ, γιατί έτσι σκόπευα αρχικά να προβάλλω την ταινία. Όταν ήμασταν στο μοντάζ, κατά λάθος αλλάξαμε τη ρύθμιση από στάνταρ σε αναμορφικό. Θεώρησα ότι η ταινία έδειχνε πολύ πιο ενδιαφέρουσα γιατί ενίσχυε την απόσταση των χαρακτήρων σε συνδυασμό με τον εξαιρετικά ευρυγώνιο φακό που χρησιμοποιήσαμε για το γύρισμα. Εκείνη την εποχή, ήταν αδύνατον να γυρίσεις μια ταινία σε στάνταρ και να την προβάλλεις σε αναμορφικό. Με την αποκατεστημένη κόπια, εκπληρώσαμε αυτή μας την επιθυμία.

Διαμόρφωση Ήχου

Το «Chungking Express» γυρίστηκε πριν τον 5.1 surround ήχο. Έπρεπε λοιπόν να επαναπρογραμματίσουμε τις ρυθμίσεις και τη διαμόρφωση του ήχου.

Για παρόμοιους λόγους ξανακάναμε το μιξάζ στην «Ερωτική Επιθυμία» με την πολύτιμη συνεργασία του Ρόμπερτ Μακένζι, με τον οποίο δουλέψαμε εξ’ αποστάσεως λόγω της πανδημίας.

Νέοι τίτλοι

Δημιουργήσαμε νέους τίτλους για να αποδώσουμε μια αίσθηση συνοχής ανάμεσα στις ταινίες. Λειτουργούν, επίσης, ως υπενθύμιση στο κοινό μας ότι παρακολουθούν τις αποκατεστημένες κόπιες.

in the mood for lovein the mood for love

Η αποκατάσταση μετά την πυρκαγιά

Λόγω μιας πυρκαγιάς το 2019, χάσαμε μερικά από τα πρωτότυπα αρνητικά του «Ευτυχισμένοι Μαζί». Τους μήνες που ακολούθησαν, προσπαθήσαμε να αποκαταστήσουμε τα αρνητικά αυτά όσο καλύτερα μπορούσαμε, σε κάποια όμως η ζημιά ήταν ανεπανόρθωτη. Χάσαμε, όχι μόνο την εικόνα, αλλά και τον ήχο σε αυτές τις μπομπίνες.

Έπρεπε, αναγκαστικά λοιπόν, να μικρύνω κάποιους από τους μονολόγους του Τόνι. Χάρη στην εξαιρετική δουλειά της L’Immagine Ritrovata όμως, καταφέραμε να αποκαταστήσουμε τις περισσότερες σκηνές με καλύτερη ποιότητα.

Πρόσκληση προς το κοινό

Μετά την πρεμιέρα του «Ashes of Time Redux» το 2008, κάποιοι θεατές παρατήρησαν ότι η ταινία έμοιαζε διαφορετική απ’ ό,τι θυμούνταν. Συνειδητοποίησα τότε ότι πολύς κόσμος είχε δει την ταινία σε πειρατικές κόπιες ή σε αίθουσες που δεν πληρούσαν τις  κατάλληλες τεχνικές προδιαγραφές κι έτσι παρουσίαζαν την ταινία υπό διαφορετικό φως. Και πάλι όμως, πολλοί προτιμούσαν τις εκδοχές που είχαν δει, γιατί δύσκολα κερδίζει κανείς ενάντια στις αναμνήσεις. 

Όπως λέει το γνωστό ρητό: «Κανείς δεν μπορεί να μπει δυο φορές στο ίδιο ποτάμι, γιατί ούτε το ποτάμι είναι το ίδιο μα ούτε και ο άνθρωπος». Από την αρχή αυτής της διαδικασίας, τα λόγια αυτά μου υπενθυμίζουν να αντιμετωπίσω όλο αυτό σαν ευκαιρία να παρουσιάσω τις αποκατεστημένες αυτές κόπιες ως καινούρια δουλειά από ένα διαφορετικό στάδιο της καριέρας μου. Τώρα που είμαι στο τέλος της διαδικασίας, τα λόγια αυτά δεν έχουν πάψει να ισχύουν.

Προσκαλώ το κοινό να μοιραστεί μαζί μου αυτή τη νέα αρχή, μια και αυτές δεν είναι οι ίδιες ταινίες, μα ούτε κι εμείς είμαστε πια το ίδιο κοινό.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
8848
Tanweer
7278
Tanweer
5733
Tanweer
5733
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos