ΣΕΙΡΕΣ

"1.000 Blows": Πατριαρχία και ρατσισμός στα βικτωριανά fight clubs

Δημοσίευση: 27 Μαΐου 2025, 17:03
Συντάκτης:

Σύνοψη: Ο Τζαμαϊκανός Hezekiah Moscow βρίσκεται βυθισμένος στο βίαιο χωνευτήρι της μεταβιομηχανικής επανάστασης στο East End του Λονδίνου. Γοητευμένος από τους υπόγειους αγώνες πυγμαχίας που ήταν πολύ δημοφιλείς εκείνη την εποχή, γνωρίζει τη Μαίρη Καρ, την αρχηγό των Σαράντα Ελεφάντων, μιας διαβόητης γυναικείας συμμορίας που παλεύει καθημερινά για την επιβίωσή της.

<a href="/home-cinema-streaming/another-simple-favor/71672">Another simple favor</a>ΣΧΕΤΙΚΑAnother simple favor

Καθώς προπονείται για να αγωνιστεί, αναμετράται με τον Sugar Goodson, έναν τρομερό πυγμάχο, του οποίου γίνεται γρήγορα αντίπαλος, πολύ πέρα από το ρινγκ.

Άποψη: O δημιουργός του Peaky Blinders, Steven Knight, παραμένει στον κόσμο της βρετανικής παρανομίας, πηγαίνοντας λίγο πιο πίσω, στην δεκαετία του 1880 και συστήνοντας μας κάποιες πτυχές που ίσως οι περισσότεροι αγνοούσαμε: αφενός τις παράνομες μονομαχίες πυγμαχίας με γυμνά χέρια που γινόντουσαν στην ζούλα σε υπόγεια μαγαζιών, σαν βικτωριανά fight clubs, αφετέρου την γυναικεία παρανομία της εύκολης κλεψιάς σε μια εποχή ακραίας φτώχειας παράλληλα με την εντυπωσιακή και φαινομενικά κερδοφόρα εκβιομηχάνιση της Αγγλίας.

Όλη την ιστορία όμως την προσεγγίζουμε έχοντας ως οδηγό μας τον τζαμαϊκανής καταγωγής Hezekiah, έναν μαύρο σε ένα λευκό Λονδίνο που τον κοιτούν καχύποπτα ως παρία.

Αν τα 400 Χτυπήματα του Φρανσουά Τριφό μίλησαν για την υπόγεια βία που ασκείται σε ένα παιδί από το αυταρχικό σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, βία σωματική, λεκτική και ψυχολογική σε έναν αλληλένδετο κρίκο, τα 1000 Χτυπήματα του Disney+ και του Hulu, εξετάζουν πολλά παραπάνω από την προφανή ωμή σωματική βία της ανδροπρεπούς πάλης.

Ερχόμαστε ενώπιοι της πατριαρχικής βίας εις βάρος των γυναικών, την μεγαλύτερη (σε χρονικό εύρος και αριθμητικό αντίκρισμα) σκλαβιά που υπάρχει στην ανθρωπότητα σύμφωνα με τον βρετανό φιλόσοφο περίπου της ίδιας εποχής, John Stuart Mill, αλλά και τον φυλετικό ρατσισμό με θύματα τους μαύρους σε μια εποχή που έχει αρχίσει σε πολλά κράτη να καταργείται η δουλειά (εναντίον της οποίας έχει τοποθετηθεί επίσης ο Mill), αλλά οι αντιλήψεις που την δικαιολόγησαν δεν έχουν εγκαταλειφθεί.

Το βρετανικό αποικιοκρατικό βλέμμα είναι ορατό σε κάθε έναν από εκείνους που τον βλέπουν ως ξένο ή και επικίνδυνο. Χαρακτηριστική σκηνή όταν ένας Ιρλανδός του συμπεριφέρεται απαξιωτικά λέγοντας του κρυφά ότι πρέπει στην ουσία να οικειοποιηθεί την μισαλλόδοξη συμπεριφορά των ντόπιων για να γίνει και αυτός αποδεκτός.

 Ο Knight γνώστης στο να στήνει σκηνές και υπόκωφης και φανερής έντασης, τορπιλίζει την σειρά με τον εξαιρετικό και τρομερά εκνευριστικό -αν και αυτό είναι στις επιτυχίες του γιατί έτσι θα έπρεπε να είναι- Stephen Graham (ο πατέρας στο Adolescence του Netflix) που υποδύεται τον πραγματικό παλαιστή της εποχής Sugar Goodson, ο οποίος θα κληθεί να παλέψει με τον νεαρό Τζαμαϊκανό, ο καθένας υπερασπιζόμενος ένα διαφορετικό status.

Η σκηνή των δύο τους είναι τόσο πορωτική και ενοχλητική όσο πρέπει να είναι, παρότι η υπόλοιπη σειρά κινείται σε σχετικά ήπια μονοπάτια, χωρίς να θίγει και πάρα πολλά, ή να τα θίγει κάπως επιπόλαια, όπως η ιδεολογικά ανιστορική αποτύπωση της αποικιοκρατίας μέσα από κάποια βλέμματα και αναμνήσεις που περισσότερο αποπολιτικοποιούν και προσφέρουν ένα μελό στοιχείο στον ήρωα, παρά καταθέτουν ένα καίριο σχόλιο.

Τα Χίλια Χτυπήματα δεν καταθέτουν κάποιο ουσιαστικό κοινωνικό χτύπημα, αλλά στήνουν μια ανώδυνη πολιτικοκοινωνικά και έντονη και ευχάριστη με όρους μαζικής διασκέδασης σειρά.

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ballerina, από την Spentzos ballerina από την Spentzos