Το γεγονός ότι τα social media αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των ανθρώπων, δεν είναι καινούργιο. Το Social Dilemma, το νέο ντοκιμαντέρ του Jeff Orlowski, βάζει τους θεατές στα παρασκήνια προσπαθώντας να εξηγήσει τους λόγους που βρίσκονται πίσω από την εξάρτηση των ανθρώπων από αυτά.

Το νέο ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο Netflix δέχθηκε πληθώρα κριτικών. Δεν ήταν λίγοι αυτοί που το επέκριναν για την προβληματική του ανάλυση, ενώ άλλοι βρήκαν την προσέγγισή του εξαιρετικά διαφωτιστική. Το Social Dilemma, όμως, αυτό που κάνει είναι να πάει ένα βήμα παρακάτω. Δεν επικεντρώνεται στην απεικόνιση μιας – γνωστής στους περισσότερους – πραγματικότητας, αλλά στο να επεξηγήσει τους λόγους που οδηγούν σε αυτήν.

«Όταν δεν πληρώνεις για ένα προϊόν, είσαι εσύ το προϊόν». Σ’ αυτή τη φράση θα μπορούσε να συνοψιστεί όλη η ουσία του Social Dilemma. Το νόημα αυτής της φράσης καλούνται να εξηγήσουν στους θεατές πρώην CEO, εργαζόμενοι και άλλα υψηλά στελέχη μερικών από τα πιο γνωστά social media, όπως, για παράδειγμα, του Facebook, του Instagram, του Twitter, του Pinterest και του Gmail. Οι καλεσμένοι εξηγούν πώς όλες αυτές οι εφαρμογές βασίστηκαν –και βασίζονται– στις ανθρώπινες αδυναμίες δείχνοντάς στους χρήστες αυτά που θέλουν να δουν. Στόχος τους είναι ο χρήστης να μείνει προσκολλημένος όσο το δυνατόν περισσότερο στην οθόνη καθιστώντας επί της ουσίας την προσοχή και τον χρόνο του θεατή ως το προϊόν.

Οι καλεσμένοι εξηγούσαν πως, παρότι γνώριζαν τον τρόπο λειτουργίας αυτών των εφαρμογών, έγιναν και οι ίδιοι «θύματα» σε βαθμό που δεν μπορούσαν να ξεκολλήσουν από την οθόνη.

Η χρήση των social media, όμως, δεν σταματά εδώ, όπως εξηγούν. Οι επιδράσεις τους επεκτείνονται και σε άλλους τομείς, όπως η πολιτική και η ενημέρωση. Η πόλωση, η ταχεία διάδοση ψεύτικων ειδήσεων και πληροφοριών που αποπροσανατολίζουν μεγάλη μερίδα του κόσμου είναι λίγες από τις επιπτώσεις των social media.

Και τι πρέπει να γίνει; Πρέπει να σβήσουμε όλοι αυτές τις εφαρμογές; Οι απόψεις των καλεσμένων στο Social Dilemma διίστανται με μερικούς από αυτούς να είναι κατηγορηματικοί λέγοντας πως τα social media θα πρέπει να απαγορευτούν, άλλους να πιστεύουν ότι πρέπει όλοι να σβήσουν τους λογαριασμούς τους σε αυτά και άλλους –λίγο πιο αισιόδοξους- να υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι θα βρουν έναν τρόπο να τα χρησιμοποιούν σωστά και προς όφελός τους, όπως έχουν κάνει και με τόσα άλλα.

Όποια κι αν είναι η άποψή που έχει ο καθένας για αυτές τις εφαρμογές και για τα social media εν γένει, το Social Dilemma είναι ένα ντοκιμαντέρ που αξίζει τον χρόνο σας!

Άννα Μαρία Χατζηστυλιανού

Δημοσίευση: 11 Οκτ. 2020, 13:37
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τίτλος:
The Social Dilemma
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
94
Εταιρία διανομής: 
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
3288
Tanweer
1939
Tanweer
1381
Spenztos
1000
Spentzos
760