Berlinale 2020: "Siberia" - Κριτική

Δημοσίευση: 26 Φεβ. 2020, 21:50
Συντάκτης:

Σύνοψη: Ο Clint (Γουίλεμ Νταφόε) μένει μόνος σε μια χιονισμένη βουνοπλαγιά στη Σιβηρία και έρχεται αντιμέτωπος με τους προσωπικούς του δαίμονες, σε ένα ονειρικό ταξίδι χωρίς κανόνες.

<a href="/synenteyxeis/mpil-nai-o-haraktirismos-emporiko-einai-mia-poly-omorfi-lexi/65348">Μπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"

Γνώμη: O Έιμπελ Φεράρα είναι γνωστή περιπτωσάρα. Από τον ωμό ρεαλισμό του “Bad Lieutenant” (και με Χάρβεϊ Καϊτέλ και με Νικ Κέιτζ) και του “The King of New York” με τον απολαυστικό Κρίστοφερ Γουόκεν, μέχρι τον φόρο τιμής στον “Παζολίνι” και τον αυτοβιογραφικό αυτοσχεδιασμό του “Tommaso”, ο Φεράρα συντηρεί το ενδιαφέρον των σινεφίλ και των κριτικών εδώ και δεκαετίες.

Φαίνεται όμως ότι στο “Siberia” εκμεταλλεύεται σχεδόν ξεδιάντροπα το ενδιαφέρον αυτό για να μας πουλήσει ένα φεστιβάλ ασυναρτησίας ως μια φιλοσοφημένη κατάδυση ενός ανθρώπου στα τρίσβαθα της ψυχής του. Βάζοντας τον στενό συνεργάτη και κινηματογραφικό alter ego του Γουίλεμ Νταφόε να περιφέρεται σε χιόνια, ερήμους, εξοχές και αναμνήσεις, αντιμέτωπος με τον εαυτό του, απλά καταλήγει να φέρνει το θεατή αντιμέτωπο με την υπομονή του.

Είναι φυσικά θεμιτό και καλοδεχούμενο από κάθε δημιουργό να επιχειρήσει ένα πείραμα ενδοσκοπισμού, αρκεί το τελικό αποτέλεσμα να έχει μια αξία και για τον αποδέκτη του. Διαφορετικά, υπάρχουν και ψυχαναλυτές! Αλλά τι να κρατήσεις από μια ταινία στην οποία πρωταγωνιστούν: παιδαριώδεις διάλογοι του στυλ “το μεγαλύτερο λάθος της ζωής μου ήταν που σε αγάπησα τόσο πολύ”, ένα ψάρι που μιλάει, μια σκηνή μαζικής εκτέλεσης ανδρών (γιατί Σιβηρία… γι’ αυτό!), απαραίτητοι φροϋδικοί συμβολισμοί, ενώ ο Νταφόε καλείται να παίξει τον χαρακτήρα του, τον εαυτό του χαρακτήρα του προσωποποιημένο (φοβερό εύρημα!), τον πατέρα του, πάλι καλά δηλαδή που δεν παίζει και τη μάνα του!

Μα καλά, δεν είναι υποτίθεται ένα όνειρο η ταινία; Δεν επιτρέπονται λοιπόν όλα τα παραπάνω; Επιτρέπονται, αλλά λειτουργούν όταν ο σκηνοθέτης ξέρει τι θέλει να πει. Κι εδώ ο Φεράρα δεν έχει τίποτα να πει, το μόνο που φαίνεται να θέλει να κάνει είναι ένα αυτάρεσκο παιχνίδι εντυπωσιασμού, το οποίο δεν αξιοποιεί ούτε το χάρισμα του Νταφόε ούτε τη φωτογραφία του Στέφανο Φαλιβένε (“The Life Aquatic”). Το μόνο που καταφέρνει είναι να σε κάνει να αναρωτιέσαι πώς βρέθηκε σε διαγωνιστικό τμήμα μεγάλου φεστιβάλ!

1,5 / 10

70ο Φεστιβάλ Βερολίνου. Οι βαθμολογίες του MOVE IT για τις ταινίες του Διαγωνιστικού:

The Intruder (1/10)Hidden Away (7,5/10)First Cow (7/10), The Salt Of Tears (4/10), All The Dead Ones (4/10), Undine (6,5/10), Delete History (6/10), My Little Sister (7/10), Siberia (1,5/10), The Woman Who Ran (6,5/10), Bad Tales (5,5/10), Never Rarely Sometimes Always (6,5/10), Berlin Alexanderplatz (5/10), Dau Natasha (3/10), The Roads Not Taken (6/10), Days (-), Irradiated (-), There Is No Evil (-)

 

Το 70ο Φεστιβάλ του Βερολίνου διεξάγεται 20 Φεβρουαρίου με 1 Μαρτίου 2020, το MOVE IT βρίσκεται εκεί με την πολυπληθέστερη αποστολή για ελληνικό μέσο και σας μεταφέρει για 10η συνεχή χρονιά όλα όσα συμβαίνουν μέσα και έξω από τις αίθουσες της αγαπημένης μας ευρωπαϊκής πόλης, στο ειδικά διαμορφωμένο section μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos