Berlinale 17 - Ετιέν Κομάρ: "Οι Ναζί εννοούσαν την τζαζ, μουσική εκφυλισμένων μαύρων"

Δημοσίευση: 11 Φεβ. 2017, 15:34
Συντάκτης:

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ετιέν Κομάρ, «Τζάνγκο», είναι κάτι παραπάνω  από μια δραματική ταινία για τον θρύλο της τζαζ, Τζάνγκο Ρέινχαρντ· Είναι μια ιστορία για την πολιτική ευθύνη που έχουν οι καλλιτέχνες σε πολιτικά ταραγμένους καιρούς. Το γεγονός αυτό κάνει πιθανά την επιλογή της ταινίας ως  ταινία εναρξης από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της Μπερλινάλε, Ντίτερ Κόσλικ,  μια πολιτική πραξη. Ο Ρέντα Κατέμπ πρωταγωνιστεί ως ο Τσιγγάνος κιθαρίστας που πέθανε το 1953.

Οι θεματολογίες που πραγματεύτεται το «Τζάνγκο» όπως η ελευθερία της έκφρασης  και η πολιτική ευθύνη των καλλιτεχνών είναι πολύ σύγχρονα. Γιατί επιλέξατε η πρωτη σας ταινία να είναι για τον Ρέινχαρντ και να διερευνήσετε αυτά τα θέματα;

Ήθελα να φτιαξω το πορτραίτο ενός βασανισμένου μουσικού  που ζει σε έντονη ιστορική περίοδο. Ο πατερας  μου αγαπούσε τον Ρέινχαρντ και εγώ το ιδιο. Όταν ξεκίνησα την έρευνα για τη ζωη του Ρέινχαρντ βρήκα ακριβως τα θέματα που ήθελα να εξερευνήσω, όπως: Πως είναι να δίνεις παράσταση σα μουσικός σε δύσκολους καιρούς; Μπορώ να παίξω μουσική χωρίς να δώσω πολιτική διάσταση ανεξάρτητως του ακροατηρίου;  Ή είναι η τέχνη του θέαματος μια πολιτική πράξη από μόνη της;

Μπορείτε να μας μιλήσετε για τον τρόπο που σκιαγραφεί το πώς προσέγγιζαν οι Ναζί την δημοφιλή μουσική;

Τότε η τζαζ ήταν εξαιρετικά δημοφιλής σε όλη την Ευρώπη, ακόμα και στη Γερμανία. Όμως οι Ναζί την θεωρούσαν μουσική των εκφυλισμένων μαύρων. Ήταν δυστακτικοί στο να την αγκαλιάσουν αλλά ταυτόχρονα τους ασκούσε μια έλξη και γι’αυτό ανυπομονούσαν να έχουν τον Ρέινχαρντ να παίζει τζαζ γι’αυτούς. Παράλληλα υπήρχαν Ναζιστικές σταθερές για τα μουσικά όργανα: μερικά όργανα θεωρούνταν «Άρια» ενώ άλλα όπως τα ντραμς κρινόντουσαν «Αφρικανικά» και ήταν μη αποδεκτά. Ήταν προπαγάνδα, οι Ναζί προσπαθούσαν  να ελέγξουν το Ρέινχαρντ καθώς η μουσική είναι ισχυρό εργαλείο της ελευθερίας και της πολυπολιτισμικότητας άρα αποτελεί πρόβλημα για τα απολυταρχικά καθεστώτα που επιχειρούν την καταστολή της.

Εχουν υπάρξει τόσες πολλές αποτυχημένες απόπειρες για μία ταινία για τον Ρέινχαρντ.

Ο Φρανκ Μάρσαλ είχε προηγουμένως τα δικαιώματα για μια ταινία για τον Ρέινχαρντ με πρωταγωνιστή τον Τζόνι Ντεπ. Για κάποιο λόγο όμως η ταινία δεν έγινε ποτέ και όταν τα δικαιώματα έγιναν διαθέσιμα μπήκα στο παιχνίδι. Στην αρχή δεν ήταν έυκολο να πείσω τους κατόχους των δικαιωμάτων για το όραμά μου ώστε να μου δοθουν. Ήθελαν μια πιο κλασσική βιογραφία ενώ εγώ απλά αναζητούσα να εστιάσω σε ένα μόνο έτος της ζωής του, το 1943, και να διερευνήσω αυτή την τόσο καταστροφική περίοδο για τους Τσιγγάνους λόγω της δίωξης τους από τους Ναζί. Ήθελα να έχω την ελευθερία να φασταστώ και να υλοποιήσω πράγματα μόνος μου. Τελικά οι κάτοχοι των δικαιωμάτων ήταν πολύ ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα.

Γιατί πιστεύετε ο Ρέινχαρντ είχε τόσο μεγάλη επιρροή σε καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο;

Είναι μια συμβολική φιγούρα των Τσιγγάνων σε όλο τον κόσμο. Αυτός είναι που εφηύρε τα σόλο κιθάρας. Έχει επηρεάσει κιθαρίστες σε όλα τα είδη μουσικής, από τη ροκ στη τζαζ. Ακόμη και ο Τζίμι Χέντριξ ονόμασε το άλμπουμ «Band of Gypsys» σαν φόρο τιμής στον Ρέινχαρντ.

Έχουν λάβει μέρος αρκετοί κομπάρσοι;

Πράγματι παίζουν πολλοί κομπάρσοι στο «Τζάνγκο» συμπεριλαμβανομένων Τσιγγάνων που ζουν στον καταυλισμό.  Η γυναίκα του Ρέινχαρντ για παράδειγμα είναι μία Ουγγαρέζα τραγουδίστρια ένω οι μουσικοί που παίζουν μαζί του είναι επαγγελματίες μουσικοί που στις σκηνές της μουσικής παράστασης, έπαιζαν ζωντανά και ήταν μεγάλη έμπνευση για τον Ρέντα Κατέμπ να περιβάλεται από αυτούς.

Πόσο συμβολική είναι για εσάς η προβολή της ταινίας «Τζάνγκο» στο Βερολίνο;

Είναι πραγματικά τιμητικό το ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Μπερλινάλε Ντίτερ Κόσλικ επέλεξε να ανοίξει το φεστιβάλ με το «Τζάνγκο» και να του δώσει ένα σλοτ στο διαγωνιστικό. Κατάλαβε οτι η ταινία έχει να κάνει περισσότερο με καλλιτέχνες που ζουν σε δύσκολους καιρούς παρά με τον ίδιο τον πόλεμο. Και πόσο ειρωνικό είναι να παίζουμε το «Τζάνγκο» στο Βερολίνο, περισσότερα από 60 χρόνια αφού ο Ρέινχαρντ το εγκατέλειψε για να μη δώσει παράσταση.

Η συνεντευξη δημοσιεύτηκε στο Variety στα πλαίσια της 67ης Μπερλινάλε.

Πρώτη δημοσίευση: 11 Φεβ. 2017, 15:34
Ενημέρωση: 11 Φεβ. 2017, 15:39
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos