Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2021: "Το γεγονός" - Κριτική

Δημοσίευση: 5 Νοε. 2021, 17:27
Συντάκτης:

Η ταινία έναρξης του 62ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μας μεταφέρει στην Γαλλία των αρχών της δεκαετίας του ’60 και στο πανεπιστήμιο του Angoulême.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Αριστούχος φοιτήτρια Φιλολογίας και αδάμαστο πνεύμα, η 20χρονη Anne ονειρεύεται μια μέρα να γίνει συγγραφέας και μέχρι τότε, γεύεται με όρεξη την ζωή: βγαίνει με τις φίλες της, χορεύει πολύ, περνάει καλά. Μια ανεπιθύμητη εγκυμοσύνη συνταράσσει τον κόσμο της και απειλεί να διαλύσει τα σχέδια της για το μέλλον.

Δεδομένου ότι οι αμβλώσεις παρέμειναν παράνομες στη Γαλλία μέχρι το 1975, επιφέροντας ποινή φυλάκισης σε όποια έκανε αυτή την επιλογή (και σε όποιον την βοηθούσε τρόπον τινά), η Anne έρχεται αντιμέτωπη με την σκληρή πραγματικότητα: ή θα υποκύψει στην «ασθένεια που προσβάλει μόνο τις γυναίκες και τις μετατρέπει σε νοικοκυρές» ή θα βρει μόνη της τη λύση στο πρόβλημα.

Βασισμένο στο ομώνυμο, σχεδόν αυτοβιογραφικό βιβλίο της Annie Ernaux, και βραβευμένο με Χρυσό Λέοντα και βραβείο FIPRESCI στο τελευταίο φεστιβάλ Βενετίας, το “L’Événement” (ελληνιστί «Το Γεγονός») είναι μια καθόλου κοινότυπη και καθόλα σημαίνουσα ταινία για  το δικαίωμα της γυναίκας στο σώμα και τις επιλογές της και την άμεση, υπόκωφη, διαχρονική απώλειά του.

Ο τρόπος με τον οποίο η Audrey Diwan χτίζει την αφήγησή της και οι λεπτές αποχρώσεις της ψυχοσύνθεσης της νεαρής Anne, η διεκδικητικότητα, η αγωνία και η ειλικρίνεια των προθέσεών της, η πηγαία ανάγκη της για ελευθερία και αυτοδιάθεση, η επιμονή της μας κρατούν δέσμιους της εικόνας και δημιουργούν ένα σκληρό αλλά και τρυφερό, σοκαριστικό αλλά κι ελπιδοφόρο κινηματογραφικό αποτέλεσμα που σερβίρει το «μήνυμα» του χωρίς διδακτισμό.

Αυτή είναι και η μεγαλύτερη επιτυχία του, που το προσθέτει επάξια στην λίστα με τους κινηματογραφικούς «ομοϊδεάτες» του, όπως το «4 Μήνες, 3 Εβδομάδες και 2 Μέρες» του Cristian Mungiu και το πρόσφατο «Never Rarely Sometimes Always» της Eliza Hittman. H Diwan δημιουργεί ένα δράμα που δεν εκμεταλλεύεται το συναίσθημα που γεννά και ενώ αναπαριστά μια συγκεκριμένη ιστορική περίοδο,καταργεί την καθαρότητα του χώρου και του χρόνου, με τρόπους που καθίσταται διαχρονικό και απαραίτητο σε μια εποχή που η εμπειρία και η ψυχολογική κατάσταση των γυναικών αμφισβητούνται και περιθωριοποιούνται ξανά.

Ποιος είπε ότι η δική μας καθεστηκυία ηθική, το σύγχρονό μας νομικό πλαίσιο είναι εντάξει;

Η Anamaria Vartolomei είναι μαγνητική στην αγωνιώδη διαδρομή της ηρωίδας της και το φιλμ πετυχαίνει το βασικό: να καταστήσει σαφή, συγκινητική και αναπόφευκτη την ανθρώπινη αλήθεια του σε ένα πολυδιάστατο θέμα που επανέρχεται ξανά και ξανά, και δικαίως. Πόσο αυτονόητα είναι μερικά κεκτημένα;

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
20 ώρες

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos