37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Αφιέρωμα στον Τζον Φορντ
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, επιστρέφει για 37η χρονιά, από τις 21/11 έως τις 27/11, στους κινηματογράφους Tριανός, Ανδόρα και Στούντιο με ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών και αφιερωμάτων από την αφρόκρεμα του ελληνικού και ευρωπαϊκού σινεμά.
ΣΧΕΤΙΚΑ37o Πανόραμα: Το Ευρωπαϊκό Σινεμά της Κρίσης
Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, πραγματοποιείται Προφεστιβαλική Εβδομάδα, που θα φιλοξενηθεί στον κινηματογράφο Τριανόν, από την Πέμπτη 24 έως την Τετάρτη 30 Οκτωβρίου.
Σας παρουσιάζουμε το αφιέρωμα στον Τζον Φορντ
"Μιαν άλλη εικόνα της ιστορίας της Αμερικής, μέσα από τα γουέστερν του Τζον Φορντ, ιστορία όχι μόνο εκείνης του θρύλου του Φαρ Ουέστ, με τις ληστείες και τους περιβόητους πιστολάδες, αλλά και της επεκτατικής πολιτικής της μέσα από την «κατάκτηση» της Δύσης και την εξόντωση των αυτόχθονων, παρουσιάζουμε στην προφεστιβαλική αυτή βδομάδα.
- Νίνος Μικελίδης, Καλλ/κός Δ/ντής του φεστιβάλ
Οι ταινίες αναλυτικά:
Ο ΛΥΤΡΩΤΗΣ / My Darling Clementine, 1946, 103’
Ως νομοθέτης μιας θορυβώδους παραμεθόριας πόλης όπου έχουν καταφύγει οι δολοφόνοι του αδερφού του, ο Γουάιατ Ερπ αφιερώνεται στην προσαγωγή των κακοποιών ενώπιον της δικαιοσύνης. Στην πρώτη τους συνεργασία μετά το τέλος του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, ο John Ford και ο Henry Fonda αναβιώνουν τους θρύλους της Άγριας Δύσης, παραδίδοντας ένα κλασικό ασπρόμαυρο γουέστερν που έγραψε τη δική του ιστορία και χαιρετήθηκε από την παγκόσμια κριτική. Μοναδικά σκηνοθετημένο υπό τις οδηγίες του Ford, η ταινία αναπαριστά τη συνάντηση που οδήγησε στη διάσημη μονομαχία στο O.K. Corral, με τους Henry Fonda και Victor Mature να δίνουν καταπληκτικές ερμηνείες ως Γουάιατ Ερπ και Ντοκ Χόλιντεϊ αντίστοιχα.
ΗΡΩΙΚΗ ΕΠΕΛΑΣΗ / She Wore a Yellow Ribbon, 1949, 104’
Ο Λοχαγός Νέιθαν Μπριτλς, την παραμονή της συνταξιοδότησης του, κάνει μια τελευταία περιπολία για να σταματήσει μια επικείμενη μαζική επίθεση Ινδιάνων. Η αποστολή του βρίσκεται σε κίνδυνο καθώς την ίδια στιγμή πρέπει να γλιτώσει πάση θυσία κάποιες γυναίκες. Δεύτερο μέρος της «Τριλογίας του Ιππικού», το κλασικό αυτό γουέστερν του Ford αποτελεί φόρο τιμής στο αμερικάνικο μυθοποιημένο παρελθόν. Στο ρόλο του Λοχαγού είναι ο John Wayne, ενώ ο Winton C. Hoch κέρδισε για τη συγκεκριμένη ταινία το Όσκαρ Καλύτερης Φωτογραφίας.
ΤΡΑΓΙΚΟ ΚΑΡΑΒΑΝΙ / Wagon Master, 1950, 86’
Ο Τράβις Μπλου και ο Σάντι Όουενς είναι δύο νεαροί τυχοδιώκτες που οδηγούν ένα τρένο μορμόνων στην κοιλάδα του Σαν Χουάν. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, θα έρθουν αντιμέτωποι με κάθε λογής απατεώνες, Ινδιάνους και πολλές άλλες ηθικές προκλήσεις. «Ως το πιο κοντινό που πάντα ήθελα να καταφέρω» έχει δηλώσει, γι’ αυτήν την ταινία που τη θεωρεί και μια από τις αγαπημένες του, ο John Ford, η οποία διακατέχεται από μια έντονη ποιητική και συγκροτημένη αφήγηση και δραματουργία, έξοχη κινηματογράφηση και ανάδειξη των κεντρικών θεματικών του σκηνοθέτη.
Η ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ / The Searchers, 1956, 119’
Μια επική ιστορία για έναν βετεράνο του Εμφυλίου Πολέμου, τον Ίθαν Έντουαρντς, που ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι βαθιά σε εδάφη των Ινδιάνων για να βρει την ανιψιά του που αγνοείται, αφού μέλη της οικογένειάς του σκοτώθηκαν ή έπεσαν θύματα απαγωγής από τους Κομάντσι. Ωστόσο, το κίνητρό του και η ανάγκη για εκδίκηση γίνεται όλο και πιο αμφισβητήσιμη όσο φτάνει προς το τέλος του ταξιδιού του. Ο John Wayne, σε έναν από τους καλύτερους ρόλους του, πρωταγωνιστεί στην πιο γνωστή ταινία του John Ford, η οποία αποτελεί ένα αψεγάδιαστο στο χρόνο δείγμα κινηματογραφικής δημιουργίας που συγκαταλέγεται στις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών και θεωρείται, από τους κριτικούς, τους θεσμούς όπως το Αμερικάνικο Ινστιτούτο Κινηματογράφου, ένα από τα κορυφαία γουέστερν που έχουν γίνει ποτέ.
ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ / Sergeant Rutledge, 1960, 111’
Ο αξιοσέβαστος μαύρος Λοχίας του Ιππικού Μπραξ Ράτλετζ περνάει από στρατοδικείο επειδή βίασε και σκότωσε μια λευκή γυναίκα και δολοφόνησε τον πατέρα της, ανώτερο του αξιωματικό. Με αυτό το ασυνήθιστο γουέστερν, ο John Ford έκανε μια ανανέωση στο αγαπημένο του είδος και ενσωμάτωσε αρκετά στοιχεία του δικαστικού δράματος, παρουσιάζοντας μια από τις πιο ενδιαφέρουσες και τολμηρές ταινίες του, ενώ έθεσε ζητήματα για την κατασκευή της εικόνας και του ρόλου της γυναίκας όπως και για τον κυρίαρχο ρατσισμό στις ΗΠΑ. Στο ρόλο του τίτλου, ο έξοχος Woody Strode σε μια από τις καλύτερες ερμηνείες της καριέρας του, ως ο κατηγορούμενος λοχίας που βρίσκεται ενώπιον της δικαιοσύνης.
Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΟΝ ΛΙΜΠΕΡΤΙ ΒΑΛΑΝΣ / The Man who Shot Liberty Valance, 1962, 123’
Ερωτήματα αρχίζουν να εμφανίζονται ξαφνικά όταν ο Γερουσιαστής Ράνσομ Στόνταρντ επιστρέφει σε μια μικρή πόλη της Δύσης για να παραστεί στην κηδεία του Τομ Ντόνιφον, ενός ντόπιου που κάποτε έσωσε από τον διαβόητο παράνομο Λίμπερτι Βάλανς και τη συμμορία του, οι οποίοι σκόρπιζαν τον τρόμο σε όλη την πόλη. Η ένταση αυξάνεται όταν αποφασίζει να αποκαλύψει την αλήθεια πίσω από την «καλή» αυτή του πράξη. Η τελευταία ασπρόμαυρη ταινία, και μια από τις πιο διάσημες, που γύρισε ο John Ford, με τον John Wayne και τον James Stewart στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.
ΤΟ ΔΕΙΛΙΝΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΦΑΓΗΣ / Cheyenne Autumn, 1964, 154’
Ενώ η αμερικάνικη κυβέρνηση θέλει να τους εξαφανίσει, αφήνοντάς τους χωρίς φαγητό και διωγμένους από τη γη τους, δυο αρχηγοί των Σεγιέν αποφασίζουν να επιστρέψουν στο πατρικό τους έδαφος στο Γουαϊόμινγκ, κυνηγημένοι από έναν λοχαγό και το ιππικό του που έχει στόχο να αναγκάσει τους 300 Σεγιέν να παραμείνουν στον καταυλισμό τους. Ο Ford, στο τελευταίο αυτό γουέστερν του, δίνει μια πιο αληθινή και όχι σύμφωνα με το μύθο, εικόνα της κατάκτησης της Δύσης, ένα επικό, μελαγχολικό γουέστερν, στην πραγματικότητα έναν προσωπικό απολογισμό του μεγάλου αυτού δημιουργού για ένα έθνος που οι άποικοι εξολόθρευσαν.
Tα πάντα για το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα τα βρίσκετε εδώ.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων