Berlinale 2020: "Father" - Κριτική

Published: 2 Mar 2020, 15:02
Συντάκτης:

Σύνοψη: Η γυναίκα του Nicola κάνει απόπειρα αυτοκτονίας προκειμένου με αυτό τον τρόπο να δώσουν στον άντρα της τα λεφτά που του χρωστάνε. Νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση ενώ εκείνος προσπαθεί να κρατήσει τα παιδιά του, κάτι που η Πρόνοια δεν του επιτρέπει λόγω της οικονομικής του κατάστασης. Θα ξεκινήσει ένα ταξίδι με τα πόδια στο Βελιγράδι, για να πείσει τις κοινωνικές υπηρεσίες να έχει την επιμέλεια των παιδιών.

<a href="/en/synenteyxeis/mpil-nai-o-haraktirismos-emporiko-einai-mia-poly-omorfi-lexi/65348">Μπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"</a>ΣΧΕΤΙΚΑΜπιλ Νάι: "Ο χαρακτηρισμός εμπορικο είναι μια πολύ όμορφη λέξη"

Άποψη: Ο Σέρβος σκηνοθέτης Srdan Golubovic καταπιάνεται με το θέμα της πατρότητας και του αγώνα ενός άνδρα να μπορεί να έχει τα παιδιά του. Σε αντίθεση με τον Πατέρα του Στρίντμπεργκ, όπου η μάχη είναι έμφυλη, μεταξύ των δύο γονιών, ο Πατέρας του Golubovic μάχεται με το κράτος και τις κοινωνικές υπηρεσίες κάτι που μας φέρνει έντονα στο μυαλό το σινεμά του Ken Loach αλλά σε μια καλύτερη και λιγότερο διδακτική εκδοχή του.

Ο Nicola ζει πολύ φτωχά σε ένα χωριό της Σερβίας και μετά την απέλπιδα προσπάθεια της γυναίκας του, εξακολουθεί να μην έχει χρήματα και να δυσκολεύεται να ζήσει. Ο Goran Bogdan που υποδύεται τον πατέρα έχει στο βλέμμα και στο παίξιμο του όλη την αγωνία, τον φόβο και το πάθος να διεκδικήσει τα παιδιά του που έτσι άδικα του τα στερεί το κράτος, λόγω της ισχνής οικονομικής του κατάστασης.

Εκεί που ο Loach και εν γένει το πολιτικό ή στρατευμένο σινεμά θα έβλεπε καλούς και κακούς, θα έβλεπε συμμάχους και εχθρούς, ο Golubovic βλέπει μόνο ανθρώπους που μέσα στην φαινομενική ανημπόρια τους μπορούν να ορθοποδήσουν και να διεκδικήσουν αυτά που τους ανήκουν ή τους αναλογούν. Ο ήρωας δεν αγιοποιείται ούτε καθίσταται μια αρχετυπική εικόνα του Καλού, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν νιώθεις τον ήρωα. Αντιθέτως, συμπάσχεις με αυτόν, αισθάνεσαι τον πόνο του και την θέλησή του που ακόμα και στα βουβά πλάνα τον νιώθεις να κραυγάζει εσωτερικά.

Ποτέ όμως η ταινία δεν βροντοφωνάζει αυτά που θέλει να υποστηρίξει. Κρατά μια λιτή αφηγηματική δομή και μια ήρεμη γλώσσα και ακόμα και αν κάπου μετά τα μισά της ταινίας χάνει λίγο τον άξονά της και μοιάζει να έχει απομακρυνθεί από αυτό που ήθελε να πει και πάλι όμως ακολουθείς την οδύσσεια ενός σύγχρονου πατέρα που πασχίζει για το αυτονόητο. Γιατί απλώς η προσπάθειά του σε ενδιαφέρει.

Στην Ελλάδα η ταινία πήρε διανομή και θα την δούμε από την AMA Films.

7 / 10

Το 70ο Φεστιβάλ του Βερολίνου διεξήχθη 20 Φεβρουαρίου με 1 Μαρτίου 2020, το MOVE IT βρέθηκε εκεί με την πολυπληθέστερη αποστολή για ελληνικό μέσο και σας μετέφερε για 10η συνεχή χρονιά όλα όσα συνέβησαν μέσα και έξω από τις αίθουσες της αγαπημένης μας ευρωπαϊκής πόλης, στο ειδικά διαμορφωμένο section μας.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos