63ο ΦΚΘ: "Η ελληνική τηλεόραση γίνεται με πολύ κόπο και αίμα"

Published: 13 Nov 2022, 17:16
Συντάκτης:

Στο πλαίσιο του νεοσύστατου τμήματος Agora Series του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που έχει ως στόχο τη δημιουργία ενός δικτύου επικοινωνίας με τους επαγγελματίες που δημιουργούν σειρές για τηλεοπτικά δίκτυα και πλατφόρμες, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τρία διαφορετικά πάνελ επαγγελματιών και τίτλο «Το μοντέρνο ελληνικό σινεμά – Στήνοντας την τοπική σκηνή», με συντονίστρια τη δημοσιογράφο/κριτικό κινηματογράφου, Πόλυ Λυκούργου.

<a href="/en/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Καταρχήν το πάνελ των δημιουργών με τους: Γιώργο Καπουτζίδη (Σκηνοθέτης Σεναριογράφος, Ηθοποιός και Ambassador της Αγοράς), Βαρδή Μαρινάκη, (Σκηνοθέτης), Κατερίνα Μπέη (Συγγραφέας/Σεναριογράφος), Χριστόφορο Παπακαλιάτη, (Σκηνοθέτης/Σεναριογράφος/Ηθοποιός), Κατερίνα Φιλιώτου, (Σκηνοθέτης/Σεναριογράφος) και Λευτέρη Χαρίτο (Σκηνοθέτης/Πρόεδρος ΔΣ στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου).

«Είχα κουραστεί με τις ελληνικές ταινίες και ήθελα να μπω στον κόσμο της τηλεόρασης. Με συγκίνησε το σενάριο και ήθελα να το αναπτύξω», είπε ο Βαρδής Μαρινάκης για την επιλογή του να κάνει τον Σιωπηλό Δρόμο. «Τα τελευταία χρόνια έχω τη χαρά μετά την Ευτυχία να δουλεύω με την ησυχία μου. Όταν είσαι σεναριογράφος και θέλεις να κάνεις σινεμά ή παρακαλάς σκηνοθέτες ή κάνεις ό,τι θέλει ο σκηνοθέτης. Δεν μπορείς να πεις ότι είσαι σεναριογράφος του σινεμά στην Ελλάδα», είπε η Κατερίνα Μπέη. Σε ερώτηση αν λογοκρίνεται ο ίδιος, ο Γιώργος Καπουτζίδης απάντησε: «Έγραψα μια σειρά για έναν γκέι γιο που πήγε να βοηθήσει τον μπαμπά του, ο οποίος έσπασε το χέρι του στις Σέρρες. Και είμαι ένας γκέι γιος που πήγε να βοηθήσει τον μπαμπά του που έσπασε το χέρι του στις Σέρρες, άρα δεν αυτολογοκρίθηκα. Πιο πιστή αντιγραφή δεν υπήρχε. Το θέμα με την κωμωδία είναι ότι δεν υπάρχει στην ελληνική τηλεόραση. Παίζει η Μουρμούρα πολλά χρόνια. Κανείς μας δεν θα ζει για να δει το τελευταίο επεισόδιο. Θέλουν πλέον μια κωμωδία για όλη την οικογένεια. Από τον παππού μέχρι το οκτάχρονο παιδάκι του. Γιατί κάποια μυαλά νομίζουν ότι μια οικογένεια μαζεύεται το βράδυ στον καναπέ και βλέπει τηλεόραση».

«Δεν μπορούσα λόγω πανδημίας να κάνω την επόμενη ταινία και έτσι έγραψα την ιστορία του Maestro στους Παξούς. Ήθελα να γράψω μια ιστορία για εννέα μέρη που ήταν δύσκολο, γιατί ουσιαστικά έπρεπε να γράψω μια ταινία εννιά ωρών», είπε ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης για την επιλογή του να επιστρέψει στις σειρές. Μετά τις Άγριες Μέλισσες ο Λευτέρης Χαρίτος ετοιμάζει την σειρά Μάγισσα. «Θα ήθελα να ζητήσω συγγνώμη που είπα ότι η σειρά θα είναι ένα μίνι Game of Thrones. Θα είναι μια ακριβή σειρά, σε ένα είδος που δεν έχουμε δει ξανά στην Ελλάδα. Ο σκηνοθέτης το προσεγγίζει δημιουργικά και είναι μεγάλο ρίσκο γιατί η ελληνική τηλεόραση γίνεται με πολύ κόπο και αίμα. Με προβλημάτισε ο όγκος της παραγωγής και να είναι πιστευτό το προϊόν που θα παρουσιάσουμε».

Τι κάνει επιτυχία στην τηλεόραση; Όπως εξήγησε ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης: «Δεν ξεκινά κανείς να δημιουργεί με αυτό στο μυαλό του. Ό,τι γράφω, από το μοντάζ μέχρι και το γύρισμα, το αγαπάω τόσο πολύ και δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός. Ύστερα από 32 χρόνια στη δουλειά, όταν γράφω, παράλληλα σκηνοθετώ και γίνομαι και παραγωγός. Όσοι γράφουμε εκπληρώνουμε μια προσωπική μας ανάγκη. Δεν σκεφτόμαστε ποιος θα το δει». «Όταν ξεκινούσαμε, είχαμε δει πράγματα που μας είχαν επηρεάσει και πλέον ξέρουμε τι έχουμε να πούμε γιατί έχουμε περισσότερες εμπειρίες», συμπλήρωσε ο Γιώργος Καπουτζίδης.

Από την πλευρά της η Κατερίνα Φιλιώτου ανέφερε: «Την ώρα που γράφεις είσαι μέσα στην ιστορία σου και είναι αδύνατο να σκεφτείς το κοινό στην Ελλάδα, πόσο μάλλον το αν θα το δει κάποιος στο εξωτερικό». «Είτε γράφω κάτι δικό μου είτε όχι, το αγαπώ σαν να είναι δικό μου και σκέφτομαι πώς μπορώ να το κάνω καλύτερο», ανέφερε η Κατερίνα Μπέη. «Όλες οι σειρές που έχουμε αγαπήσει έχουν κάτι προσωπικό. Είτε του σκηνοθέτη είτε του σεναριογράφου. Για να είμαι ειλικρινής, δεν πιστεύω ότι υπάρχει κινηματογραφική σειρά. Η εικόνα είναι το μέσο και εδώ, αλλά η τηλεόραση έχει άλλο κοινό. Οι ταινίες γεννιούνται για να τις δεις στην μεγάλη οθόνη, η τηλεόραση έχει άλλη λογική», τόνισε ο Λευτέρης Χαρίτος.

Ακολούθησε το πάνελ που αποτελούσαν οι Γιάννης Δώνος, Original Content Manager & Head of Acquisitions, ANT1 +, Κωνσταντίνος Μπουρούνης, Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή Προγράμματος, ΕΡΤ, Κωνσταντίνος Σούσουλας, Chief Content Officer, MEGA TV και  Φαίη Τσιτσιπή, Senior Manager COSMOTE TV Originals.

Όταν έρχεται μια ιδέα στο τραπέζι, με ποια κριτήρια γίνεται η επιλογή; Τη συζήτηση ξεκίνησε η Φαίη Τσιτσιπή: «Η COSMOTE TV είναι παρούσα στην παραγωγή και στη συμπαραγωγή original περιεχομένου και αφορά κυρίως ταινίες στο κομμάτι της μυθοπλασίας και του ντοκιμαντέρ με 160 παραγωγές στον χώρο του παρεξηγημένου ντοκιμαντέρ. Στα γραφεία όλων μας έρχονται προτάσεις από δημιουργούς. Ο τρόπος που λειτουργούμε και αυτό που κοιτάμε πάντα, πέρα από το σενάριο, είναι και το πού θέλουμε να απευθυνθούμε, ώστε στη συνέχεια να επενδύσουμε».

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Σούσουλα: «Εννοείται πως η τηλεθέαση μάς αφορά πάρα πολύ. Όταν έχεις δημιουργήσει ένα μωσαϊκό με mainstream κοινό, το να βάλεις το κερασάκι με κάτι διαφορετικό, είναι κάτι που πάντα με ενδιέφερε. Αλλά δεν μπορεί να είναι πάνω από ένα τη σεζόν. Το Milky Way που ετοιμάζουμε θα είναι ένα κομμάτι τολμηρής τηλεόρασης».

Τα πράγματα είναι διαφορετικά σε μια πλατφόρμα, ωστόσο, όπως εξήγησε ο Γιάννης Δώνος: «Εμείς δεν τρέχουμε πίσω από τον χρόνο. Δίνουμε τον χρόνο και τον χώρο σε ένα πρότζεκτ για να αναπτυχθεί σωστά. Έχουμε έναν προγραμματισμό καθώς επενδύουμε στο προϊόν. Οι Σέρρες του Γιώργου Καπουτζίδη ήταν ένα μεγάλο στοίχημα με πολύ ιδιαίτερο θέμα και χαρήκαμε πολύ που το αγκάλιασε ο κόσμος. Για εμάς ήταν βασικό στην πλατφόρμα να μιλήσουμε και με κινηματογραφικούς δημιουργούς χωρίς να υποτιμάμε τους τηλεοπτικούς σκηνοθέτες στους οποίους υπάρχει άπλετο ταλέντο», τόνισε ο Γιάννης Δώνος.

Όσο για το αν υπάρχει μυστικό της επιτυχίας; «Φυσικά και δεν υπάρχει. Πρώτα έχει μεγάλη αξία η ομάδα προγράμματος, αλλά πολλά ορίζονται και από το ένστικτο. Τι θέλεις να κάνεις πραγματικά. Αυτό που βοηθά πολύ είναι η εμπιστοσύνη στις εταιρείες παραγωγής. Και για κάθε σειρά πρέπει να εμπιστεύεσαι και τον showrunner. Σε μια σειρά μπορεί να είναι ο σεναριογράφος και σε άλλη ο σκηνοθέτης. Δεν θα συνεχίσουμε να έχουμε τόσες πολλές σειρές. Τα κουκιά είναι μετρημένα. Θέλουμε ιστορίες που δεν έχουμε ξαναδεί και θα μπορούσαν να αποκτήσουν κοινό και στο εξωτερικό», εξήγησε ο Κωνσταντίνος Μπουρούνης.

Το τρίτο πάνελ απάρτισαν οι Φένια Κοσοβίτσα (Παραγωγός, Blonde), Ιωάννα Δάβη (Παραγωγός, Indigo View), Διονύσης Σαμιώτης (Παραγωγός, Tanweer Productions), Μάρκος Χολέβας (Πρόεδρος ΔΣ στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου), Στέλιος Κοτιώνης (Foss productions). «Αυτό που θέλεις να εκφράσεις με τη δουλειά σου μπορεί να προβληθεί σε μεγάλη ή μικρή οθόνη. Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το Διοικητικό Συμβούλιο ασχολήθηκα με τις σειρές και τη νέα αυτή διάσταση της τηλεόρασης. Με το Ταμείο Ανάκαμψης ετοιμάζουμε ένα πρόγραμμα που θα χρηματοδοτεί την ανάπτυξη σειρών που μπορούν να βγουν στο εξωτερικό» απάντησε ο Μάρκος Χολέβας, σε ερώτηση για το πώς θα χρηματοδοτούνται τα νέα εγχειρήματα.

«Αγαπώ τις σειρές όπως και το σινεμά. Για μένα είναι το ίδιο. Το timimg ήταν λάθος. Ποιος να άκουγε το 2003 για μια τέτοια σειρά. Το 2018, μετά την ταινία Έτερος Εγώ, αντί να κάνουμε άλλη μια ταινία είπαμε να κάνουμε μια σειρά», ανέφερε η Φένια Κοσοβίτσα για τη μετάβασή της στην τηλεόραση.

Σύμφωνα με τον Διονύση Σαμιώτη: «Η εταιρεία παραγωγής μας ξεκίνησε πριν τέσσερα χρόνια και έχουμε παρουσία σε διάφορες χώρες και δεν περιοριζόμαστε μόνο στην Ελλάδα. Προτεραιότητα έχει το σινεμά και όχι η τηλεόραση. Οι σειρές μπορούν να συμπληρώσουν το επιχειρηματικό πλάνο μιας εταιρείας, αλλά ο βασικός άξονας είναι αναγκαστικά το σινεμά. Η τηλεόραση μπήκε στη ζωή μας λόγω της πανδημίας. Καθίσαμε πολλές ώρες με τους σεναριογράφους τότε και δημιουργήθηκαν ωραία πρότζεκτ. Τώρα, ο χρόνος είναι περιορισμένος».

«Λείπει χρόνος, χρήμα και εκπαίδευση για να πηγαίνουν τα πρότζεκτ ένα βήμα παραπάνω» τόνισε η Φένια Κοσοβίτσα. «Για μένα έχει διαφορά η τηλεόραση με το σινεμά. Κάνουμε κάθε χρόνο pitching, ώστε να βρίσκουμε νέους ανθρώπους και πρότζεκτ όπως θα γίνει και για δεύτερη χρονιά, φέτος τον Μάιο» ανέφερε ο Διονύσης Σαμιώτης.

To 63o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης διεξάγεται 3-13 Νοεμβρίου 2022. Το MOVE IT βρίσκεται εκεί όπως κάθε χρόνο και σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν. 

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos