24ο ΦΝΘ: "Το οδοιπορικό των μαρμάρων" - Κριτική

Published: 19 Mar 2022, 13:45
Συντάκτης:

Σύνοψη: Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί το οδοιπορικό των μαρμάρων από την Ελλάδα έως την Κίνα, όπου οι γλύπτες τα μετατρέπουν σε αγάλματα και κολώνες ελληνιστικού τύπου, μαγνητάκια ψυγείου και άλλα τουριστικά σουβενίρ, τα οποία στη συνέχεια επιστρέφουν στην αγορά της Ευρώπης και πωλούνται στους Κινέζους τουρίστες.

<a href="/en/festival-thessalonikis/26o-festival-ntokimanter-thessalonikis-ayxisi-rekor-se-theates/69664">26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές</a>ΣΧΕΤΙΚΑ26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές

Η ταινία περιγράφει τις περίπλοκες συνδέσεις αυτής της καταναλωτικής αλυσίδας και αναδεικνύει με χιούμορ τις ευρωπαϊκές φιλοδοξίες της κινεζικής μεσαίας τάξης, με ένα διακριτικό αλλά οπτικά σαγηνευτικό στιλ.

Άποψη: Ο Sean Wang παρατηρεί και περιγράφει μια αλυσίδα σχέσεων και πρακτικών που ίσως λίγοι είχαμε αντιληφθεί. Τα περιβόητα τουριστικά αντικείμενα, τα αγαλματάκια, τα μαγνητάκια, οι κίωνες και όλα τα συναφή που πωλούνται ως σουβενίρ σε μαγαζάκια στο κέντρο της Αθήνας αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης ως στοιχείο της αρχαιοελληνικής κληρονομιάς, πρέπει να ταξιδέψουν μέχρι την Κίνα, όπου θα δημιουργηθούν όλα τα αντίγραφα αρχαίων αγαλμάτων και έπειτα από την Κίνα να έρθουν πάλι πίσω.

Ένα ταξίδι καταναλωτικής μανίας, μια ωδή στο τουριστικό κιτς και στο καπιταλιστικό πνεύμα που διαπνέει τον χώρο του πολιτισμού και μια ψευδαίσθηση ή αίσθηση του τι θέλουν οι κινέζοι τουρίστες φτιαγμένη όμως προσεκτικά και λεπτομερώς από την ευρωπαϊκή αισθητική.

Το ντοκιμαντέρ παρακολουθεί διακριτικά και χωρίς πολλά περιττά λόγια την συγκεκριμένη περιπέτεια, άλλοτε μέσω του χιούμορ άλλοτε μέσα από συζητήσεις και συνεντεύξεις ώστε να διαφανούν τα πραγματικά κίνητρα. Άλλωστε, κάθε χώρα «πουλάει» πολιτισμό και δεν ξεφεύγει από αυτόν τον κανόνα ούτε η Ελλάδα, που ως είθισται να λέμε η βαριά της βιομηχανία είναι ο τουρισμός και ο πολιτισμός τον οποίον πρέπει να προωθήσει μέσω του πρώτου.

Το οδοιπορικό των μαρμάρων είναι πολύ πιο ανάλαφρο από όσο μπορεί να εικάζει κανείς, δεν είναι κανένα μάθημα ιστορίας ή πολιτισμικής συνείδησης, αφού περισσότερο συνδέεται το αρχαιοελληνικό παρελθόν με τους κανόνες της αγοράς και μάλιστα της τουριστικής που όπως βλέπουμε αντιμετωπίζεται με μια ευκολία και επιπολαιότητα πολλές φορές.

Έχει πολύ ενδιαφέρον το πώς συνομιλεί η σύγχρονη Ελλάδα με το αρχαίο παρελθόν, το πώς παντρεύεται η εκκλησία με την αρχαιότητα αλλά και πώς συνυπάρχει η Ελλάδα με την Κίνα, δύο χώρες με μακραίωνη ιστορία. Πώς οι σύγχρονοι Κινέζοι αντιμετωπίζουν την επαφή τους με την χώρα μας και τι περιμένουν από αυτήν, μιας και τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και οι Κινέζοι που κατοικούν μόνιμα στην χώρα μας. Όλα αυτά σε ένα επίκαιρο και ευχάριστο ντοκιμαντέρ.

Όλες τις κριτικές και τις ανταποκρίσεις του MOVE IT από το 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, μπορείτε να τις βρείτε εδώ.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos