Star Wars: Σε έναν μακρινό γαλαξία, 40 χρόνια πριν

Δημοσίευση: 25 Μαΐου 2017, 21:46

Ήταν στις 25 Μαϊου 1977, η ημέρα που σε 32 αίθουσες, έκανε πρεμιέρα το Star Wars –A New Hope του Τζορτζ Λούκας . Κανείς δεν το φαντάζονταν τότε, αλλά αυτή η ταινία άλλαξε τον τρόπο που δημιουργούνται οι ταινίες και άλλαξε και τις προσδοκίες των θεατών που τις παρακολουθούν. Σήμερα, έννοιες όπως blockbusters, franchise, merchandise, ψηφιακά εφέ, είναι η καθημερινότητα του Χόλιγουντ και ξεκίνησαν από αυτή την ταινία. Το A New Hope, έκανε με τις συνέχειες του δισεκατομμυριούχο τον δημιουργό του, έσωσε την 20th Century Fox από την χρεωκοπία, οδήγησε στην επανάσταση των ψηφιακών εφέ και έχει δικαίωμα να λέει ότι δημιούργησε ένα σύγχρονο έπος που επηρέασε την κουλτούρα όλου του πλανήτη.

Ο Τζορτζ Λούκας έπαιζε με την ιδέα μιας διαστημικής Οδύσσειας ήδη από το 1971 και  προσπάθησε να την πουλήσει σε διάφορα στούντιο, αλλά όλα την έβρισκαν «κάπως παράξενη» μια που οι διαστημικές ταινίες, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ήταν b-movies. Η 20th C.Fox τελικά πήρε το ρίσκο και επέτρεψε στον Λούκας να διαχειριστεί 11 εκ $ που δεν ήταν λίγα, αλλά ήταν τα μισά από όσα πήρε ο φίλος του Σ. Σπίλμπεργκ για να γυρίσει την ίδια εποχή τις Στενές Επαφές του. Τα περισσότερα λεφτά πήγαν στα ειδικά εφέ, στην εταιρία που είχε ιδρύσει, την Industrial Light and Magic. Οι ηθοποιοί του, εκτός από τον θρύλο Άλεκ Γκίνες ήταν άγνωστοι ή πρωτοεμφανιζόμενοι. Όσο για το σενάριο και τους διαλόγους, δικαίωναν αυτούς που έβλεπαν όντως να δημιουργείται ένα ακόμη b-movie.

Όταν η ταινία βγήκε στις αίθουσες, δεν την πίστευε ούτε η ίδια η 20th C.Fox. Αλλά όσοι την είδαν, έγιναν αμέσως οπαδοί της. Ο παραγωγός της, Γκάρι Καρτζ, είχε κάνει μια ραδιοφωνική εκπομπή την επόμενη της πρεμιέρας, όταν ένας ενθουσιασμένος ακροατής, του περιέγραφε με λεπτομέρειες τις αρετές της. «Φαίνεται να ξέρεις καλά το θέμα σου» του αστειεύτηκε. «Ε, βέβαια. Την έχω δει τέσσερις φορές» του απάντησε. Εκείνη τη στιγμή, ο Καρτζ συνειδητοποίησε ότι είχαν στα χέρια τους την επιτυχία της χρονιάς. Τελικά είχαν την τρίτη μεγαλύτερη επιτυχία στην ιστορία όλου του κινηματογράφου.

Από τι απαρτίστηκε αυτή η επιτυχία;  Πρώτα από όλα η ιστορία. Πιο απλή δεν γίνεται: Οι καλοί, πολεμάνε τους  κακούς και στο τέλος, το καλό νικά. Και σώζει και την Πριγκηποπούλα. Το λέει και η ίδια ταινία από το πρώτο δευτερόλεπτο: In a galaxy far, far away… Μια φορά κι έναν καιρό...

Μετά, ήταν από την μία ένα εντελώς αυτόνομο σύμπαν, χωρίς καμία αναφορά στην Γη ή σε συγκεκριμένη χρονική εποχή. Αλλά από την άλλη ήταν ένα σύμπαν ολοζώντανο. Και ως κινηματογραφικό σύμπαν είχε εύκολους και αναγνωρίσιμους κώδικες. Ήταν μαζί, γουέστερν, ταινία με αερομαχίες, με σαμουράι, με πειρατές, με ξιφομάχους και ιππότες, και σαν τις σειρές του Μπακ Ρότζερς και του Φλας Γκόρντον. Και πάνω από όλα, με ειδικά εφέ που στέκουν ακόμη και σήμερα, όλα στο χέρι, με μακέτες, μοντέλα και κόλπα της κάμερας. Ειδικά εφέ που απέσπασαν τρία Όσκαρ και τότε είχαν αφήσει τους θεατές με ανοιχτό το στόμα, και που μετά με την σειρά τους, στην ανάγκη να ξεπεραστούν ώθησαν τον κλάδο να φτάσει στις ψηφιακές λύσεις που σήμερα είναι αυτονόητες.  

Το Star Wars ήταν επίσης, μαζί με το Jaws, οι ταινίες που έκαναν θεσμό τα Blockbuster. Ταινίες που βγαίνουν το καλοκαίρι, θεαματικές και πολυδάπανες, με καταιγιστική δράση και εφέ, όπου η προώθηση τους και η δημιουργία συνεχειών, είναι τόσο σημαντικά όσο η ίδια η ταινία. Ο Λούκας, όταν διαπραγματεύτηκε την αμοιβή του, δεν ασχολήθηκε με χρήματα. Ζήτησε τον έλεγχο σε τυχόν συνέχειες της πρώτης ταινίας και τα δικαιώματα στα αναμνηστικά από την ταινία. Οι άνθρωποι της Fox γελούσαν κάτω από τα μουστάκια τους που τον έπιασαν κορόιδο. Ο Λούκας, όχι μόνο γύρισε σχεδόν με δικά του χρήματα τα επόμενα δύο φιλμ της σειράς, και συνεπώς εισέπραξε το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών, αλλά όλα αυτά τα χρόνια τα αναμνηστικά των ταινιών έχουν αποφέρει πολύ περισσότερα λεφτά από τις ίδιες τις ταινίες! Και μιλάμε για εκατοντάδες δισεκατομμύρια. Κάτι που σήμερα είναι αυτονόητο, τότε ήταν ανήκουστο. Βέβαια και υπήρχαν αναμνηστικά, αλλά αυτό το τσουνάμι προϊόντων δεν είχε προηγούμενο: Ρούχα, βιβλία , σεντόνια,  παιχνίδια, έπιπλα, μέχρι φρούτα με την φωτογραφία των ηρώων πουλάνε! Μετά τα Star Wars, η εμπειρία και η κατανάλωση του προϊόντος, απλά ξεκινάει από την κινηματογραφική αίθουσα.

Το Star Wars είναι μια ταινία που σου μένει. Έχει, με διαφορά, τον μεγαλύτερο κακό από συστάσεως κινηματογράφου, τον Darth Vader. Έχει μερικά από τα πλέον αναγνωρισμένα μουσικά θέματα όλων των εποχών (ακόμη ένα Όσκαρ πήγε στον Τζον Γουίλιαμς) Έχει την εμβληματική εισαγωγή με την περίληψη να κυλάει μακρυά από την οθόνη (μόνο αυτή του Τζέιμς Μποντ συγκρίνεται μαζί της) Έχει ατάκες που πέρασαν στην καθημερινότητα. Είναι μια ταινία φτιαγμένη για να περάσεις καλά!

Πολλοί την κατηγόρησαν, ότι στην εποχή που δημιουργοί όπως ο Κόπολα, ο Τσιμίνο, ο Σκορσέζε, έσπαζαν τα ταμεία με πραγματικά αριστουργήματα της 7ης τέχνης, έστρεψε την προσοχή του κοινού και την χρηματοδότηση των εταιριών, προς την εύπεπτη διασκέδαση και μας άφησε σήμερα με τους επίγονους της, να συναγωνίζονται σε εφέ και θόρυβο. Δημιούργησε μια στρατιά θεατών που βλέπουν σινεμά μόνο για να καταναλώσουν μετά με δεκάδες τρόπους την ανάμνηση της. Θεατές που συνήθισαν τόσο πολύ στο υπερθέαμα, που πάσχουν πλέον από ανηδονισμό.

Σωστά όλα αυτά, αλλά και με τα καλά και με τα κακά, η σειρά του Star Wars ήρθε για να αλλάξει για πάντα το πως καταναλώνεται ο κινηματογράφος ως προϊόν και πως δημιουργείται . 40 χρόνια μετά, η ένατη συνέχεια, το The Last Jedi, θα κυκλοφορήσει τα Χριστούγεννα. Και το τέλος της σειράς είναι πολύ, πολύ μακρυά. The force is strong with this one.

Βασίλης Παπαστεργίου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos