Γούντι Άλεν & Νέα Υόρκη: Ένας παθιασμένος έρωτας

Δημοσίευση: 23 Aug 2019, 11:46
Συντάκτης:

Ο Woody Allen επιστρέφει αυτήν την εβδομάδα με νέα ταινία, το «Μια Βροχερή Μέρα στην Νέα Υόρκη. Στην βροχερή μέρα βλέπουμε όλα τα γουντιαλενικά μοτίβα που έχουμε συνηθίσει. Ρομάντζο, εμπόδια, τρίτα πρόσωπα, τέχνη, λογοτεχνία, χιούμορ, ανασφαλείς ήρωες, αστικά άγχη και νευρώσεις και όλα αυτά με φόντο την αιώνια μούσα του, την Νέα Υόρκη. Και ας την εγκατέλειψε από το 2005 με το λονδρέζικο «Match Point» έως το 2014 με το γυρισμένο στην Γαλλία «Magic in Moonlight» ή τώρα για το ισπανικό «Rifkin’s Festival», όπως είναι ο προσωρινός τίτλος της επερχόμενης ταινίας του. Όλα έγιναν εξ ανάγκης, η Ευρώπη όσο και να την θαυμάζει και να την εκτιμά, ήταν απλώς μια πιο οικονομική λύση. Και ας έκανε τις παρασπονδίες του με το Λος Άντζελες (Café Society), αυτό έγινε μόνο για να καγχάσει την μηδαμινότητά του μπροστά στην Νέα Υόρκη. Η αμερικάνικη μεγαλούπολη είναι η πόλη που αγάπησε ο Allen, όσο καμία άλλη. Βέρος νεοϋορκέζος, γεννημένος και μεγαλωμένος στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης από αμερικανοεβραίους γονείς που μεγάλωσαν σε μια άλλη γειτονιά της πόλης, στο Μανχάταν, μέχρι και σήμερα εξακολουθεί να κατοικεί στο Μεγάλο Μήλο και να το κινηματογραφεί υπέροχα.

ΣΧΕΤΙΚΑΟ Γούντι Άλεν επιστρέφει back to back!

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αυτές είναι 10 από τις 33 (!) συνολικά ταινίες που έχει γυρίσει είτε εξολοκλήρου είτε μερικώς στην Νέα Υόρκη.

Annie Hall (1977)

Αν εξαιρέσουμε το Bananas (1971) με γυρίσματα τόσο στην Νέα Υόρκη, όσο και στην Νότια Αμερική (Λίμα και Πουέρτο Ρίκο), η πρώτη ταινία που γύρισε στην πόλη που αγάπησε και τον αγάπησε είναι η βραβευμένη με τέσσερα Όσκαρ, τα δύο εκ των οποίων προσωπικά για τον δημιουργό (σκηνοθεσία και σενάριο). Ο λόγος που την γύρισε εκεί? Επειδή η προηγούμενή του ταινία, το «Love and Death» (1975) γυρίστηκε στην Γαλλία και στην Ουγγαρία, και λίγο ο κακός καιρός, λίγο γ τροφική δηλητηρίαση, έκανε τον Allen να ορκιστεί να μην ξανακάνει γύρισμα εκτός των ΗΠΑ-όρκος που αθετήθηκε ως γνωστόν- και έτσι κατέληξε να κάνει μια από τις καλύτερες και πιο ώριμες ταινίες του στην Ν. Υόρκη.

Manhattan (1979)

Η ταινία του όμως που φωτογράφισε καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη (πιθανόν σε όλη την ιστορία του κινηματογράφου) την αμερικανική μεγαλούπολη είναι φυσικά το «Manhattan», μια ταινία αφιερωμένη στην ανάδειξη της ζωής και ομορφιάς της περιοχής. Ένα από τα αριστουργήματα του σκηνοθέτη, με εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία του σπουδαίου Gordon Willis («The Godfather») και με την γέφυρα του Μπρούκλιν να έχει ταυτιστεί πλέον ανεξίτηλα στο συλλογικό ασυνείδητο με την συγκεκριμένη ταινία. Και ας μην ήθελε αρχικά ο ίδιος ο Allen να βγει η ταινία στις αίθουσες, θεωρώντάς την αποτυχία, σημάδεψε για πάντα την φιλμογραφία του.

The Purple Rose of Cairo (1985)

Το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου έχει όλα τα στοιχεία για να καταστήσουν μια ταινία αλησμόνητη. Μαγεία, φαντασία, εξωπραγματικός έρωτας, ζωή και σινεμά και όλα αυτά τοποθετημένα στην Νέα Υόρκη. Ελαφρώς εμπνευσμένο από το «Έξι πρόσωπα αναζητούν συγγραφέα» του Πιραντέλο και σπάζοντας τελείως τα δεσμά ανάμεσα σε κινηματογραφική οθόνη και κοινό, ο Allen αναδεικνύει μια άλλη πτυχή της πόλης, με γυρίσματα στο Kent Theater στο Μπρούκλιν αλλά και με πολλά γυρίσματα στο New Jersey.

Radio Days (1987)

Το «Radio Days» είναι ό,τι το «Amarcord» για τον Fellini, μια φαντασιακή δηλαδή επαναπροσέγγιση του προσωπικού παρελθόντος των παιδικών χρόνων. Επιστρέφει στα 50s δείχνοντάς μας ένα παλαιότερο Manhattan, με γυρίσματα στο Radio City Music Hall, ένα μεγαλεπήβολο κτίσμα, που όταν κτίστηκε ήταν η αίθουσα που χώραγε τους περισσότερους θεατές στον κόσμο.

New York Stories (1989)

Το «New York Stories» είναι μια ταινία ανθολογίας, περιλαμβάνοντας τρείς ταινίες από τρείς σπουδαίους σκηνοθέτες, τον Martin Scorsese, τον Francis Ford Coppola και φυσικά τον Allen και όλες με θέμα την ζωή στην Νέα Υόρκη. Η ιστορία του Allen τιτλοφορείται «Oedipus Wreck» στήνοντας μια φροϋδική ιστορία οιδιπόδειου συμπλέγματος. Κομβική σκηνή το γιγαντιαίο πρόσωπο της μητέρας στον ουρανό πάνω από τους ουρανοξύστες της πόλης.

Manhattan Murder Mystery (1993)

Ενώ έχει ξεσπάσει το σκάνδαλο για την σεξουαλική κακοποίηση μόλις της προηγούμενη χρονιά, ο δημιουργός κάνει νέα ταινία και αφού πλέον δεν γινόταν να παίξει η Mia Farrow, μόνιμη πρωταγωνίστρια των ταινιών του από το 1982 και την «Σεξοκωμωδία Θερινής Νυκτός» επέστρεψε στην παλιά μούσα του και φίλη του, την Diane Keaton σε μια χιτσκοκικών αποήχων κωμωδία μυστηρίου, και αναδεικνύοντας τους δρόμους και τα στενά του Manhattan αλλά και γνωστά κτήρια όπως το Lincoln Center.

Everyone Says I Love You (1996)

Μια από τις παραγνωρισμένες αλλά καλύτερες στιγμές της πιο πρόσφατης φιλμογραφίας του, το μιούζικαλ αυτό με το πλούσιο καστ (Julia Roberts, Edward Norton, Alan Alda, Goldie Hawn) μας δείχνει ένα από τα σημαντικότερα μουσεία, το Metropolitan, ή  η Madison Avenue αν και εν προκειμένω κλέβει την παράσταση το Παρίσι με την σκηνή που χορεύουν και τραγουδάνε ο Allen και η Hawn στο Port de la Tournelle.

Whatever Works (2009)

Το 2005 ξεκινά η ευρωπαϊκή περιοδεία με το «Match Point» και έπειτα από τρείς ταινίες γυρισμένες στο Λονδίνο και μία στην Βαρκελώνη, βάζει μια άνω τελεία, επιστρέφοντας στην Νέα Υόρκη, από την οποία θα ξαναφύγει για ταινίες σε Λονδίνο, Παρίσι και Ρώμη. Το «Και αν σου Κάτσει» με τον έξοχο κωμικό Larry David που είναι φτιαγμένος για γουντιαλενικός ήρωας, περνάει από μικρά καφέ της πόλης, αλλά έχοντας και θέα το Άγαλμα της Ελευθερίας, την τελευταία γυναίκα στην οποία μπήκε μέσα ο Allen, κατά την χιουμοριστική δήλωσή του.

Wonder Wheel (2017)

Η δεύτερη κινηματογραφική συνεργασία του με την Amazon (και τρίτη μαζί με την σειρά) αποτέλεσε μια επιστροφή στο δράμα, χωρίς να αποφεύγεται το χιούμορ και οι ανάλαφρες στιγμές, Είδαμε όμως ένα γουντιαλενικό κείμενο βαθιά επηρεασμένο από το κλασικό αμερικάνικο θέατρο και το Coney Island του Μπρούκλιν με την γνωστή ρόδα του, το Wonder Wheel, υπέροχα φωτογραφημένο από τον μαέστρο του χρώματος Vittorio Storaro.

A Rainy Day in New York (2019)

Και φθάνουμε στο σήμερα, στην ταινία που και στον τίτλο της υπάρχει το όνομά της μόνιμης ερωμένης του. Αυτήν την φορά βλέπουμε μια φθινοπωρινή και βροχερή Νέα Υόρκη, θαυμάζοντας τους ωραίους της μικρούς δρόμους, τα βιβλιοπωλεία, τα καφέ αλλά και το Metropolitan στο οποίο ο Chalamet με την Gomez επισκέπτονται και χάνονται μέσα του.

Είναι πολλές ακόμα οι ταινίες που γύρισε στην Νέα Υόρκη και είτε δεν είναι εξολοκλήρου γυρισμένες εκεί, είτε τα εξωτερικά γυρίσματα είναι λίγα με τα περισσότερα να είναι εσωτερικά και σε στούντιο. Συγκεκριμένα τα: Bananas (1971), Interiors (1978), A Midsummer Night’s Sex Comedy (1982), Broadway Danny Rose (1984), Hannah and her Sisters (1986), September (1987), Another Woman (1988), Crimes and Misdemeanors (1989), Alice (1990), Shadows and a Fog (1991), Husband and Wives (1992), Bullets over Broadway (1994), Mighty Aphrodite (1995), Deconstructing Harry (1997), Celebrity (1998), Sweet and Lowdown (1999), Small Time Crooks (2000), The Curse of the Jade Scorpion (2001), Hollywood Ending (2002), Anything Else (2003), Melinda and Melinda (2004), Blue Jasmine (2013) και Café Society (2017) έχουν γυρίσει είτε λίγες είτε πολλές σκηνές στην πόλη που κανένας σκηνοθέτης δεν ανέδειξε περισσότερο και καλύτερα.

Δημοσίευση: 23 Aug 2019, 11:46
Συντάκτης:
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ Knives Out - Στα μαχαίρια - 5 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους από τη Σπέντζος

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Feelgood
54986
Spentzos
26000
Tulip
11298
Odeon
8400