Omar

Ο Ομάρ είναι συνηθισμένος να αποφεύγει τις σφαίρες των σκοπών όταν περνά το Τείχος που χωρίζει στα δύο την πόλη ώστε να επισκεφθεί την κρυφή του αγάπη, τη Νάντια. Στην άλλη μεριά του τείχους, ο ευαίσθητος νεαρός φούρναρης, Ομάρ, γίνεται ένας μαχητής της ελευθερίας, ο οποίος θα χρειαστεί να έρθει αντιμέτωπος με οδυνηρές επιλογές για τη ζωή και το τι σημαίνει να είσαι άνδρας.

Υποδειγματικός ρεαλισμός

Ο Ομάρ είναι ένας νεαρός Παλαιστίνιος αρτοποιός. Κάθε μέρα σκαρφαλώνει πάνω από το τείχος που διαχωρίζει τη Δυτική όχθη από τα κατεχόμενα, διακινδυνεύοντας τη ζωή του, αφενός για να έρθει σε επαφή με τους φίλους του, Τάρεκ και Ανζάντ, αλλά και για να δει τη Νάντια, αδερφή του Τάρεκ, με την οποία είναι ερωτευμένος.

Το ζευγάρι ονειρεύεται να ζήσει μαζί. Οι τρεις άνδρες είναι μέλη της ένοπλης αντίστασης. Μετά από μία επίθεση σε ένα ισραηλινό φυλάκα, ο Ομάρ θα συλληφθεί. Στην οργάνωση υπάρχει ένας προδότης.. Ο Ομάρ θα βασανισθεί και θα έρθει αντιμέτωπος με έναν εξαιρετικά έξυπνο και ραδιούργο αξιωματικό της μυστικής αστυνομίας, που, εκμεταλλευόμενος τον έρωτα του νεαρού για τη Νάντια, θα προσπαθήσει να τον εκβιάσει για να γίνει καταδότης. Ο Ομάρ θα αγωνιστεί και για να προσπατεύσει την αγαπημένη του και για να μη γίνει προδότης...

Γνωρίσαμε τον Παλαιστίνιο Χάνι Αμπού Ασάντ το 2005, ως σκηνοθέτη και συνσεναριογράφο στο εξαιρετικό φιλμ «Παράδεισος Τώρα». Με σπουδαία κινηματογραφική αφήγηση, αλλά και με σενάριο ιδιαίτερα πυκνό, μας έδειχνε την προετοιμασία μιας βομβιστικής επίθεσης αυτοκτονίας από δύο Παλαιστινίους, που απείχαν παρασάγγας του φανατικού Ισλαμιστή.

Στο καινούργιο του φιλμ, «Ομάρ», ο Αμπού Ασάντ έγραψε το σενάριο μόνος του. Εμπεόμενος από την αφήγηση ενός φίλου του, που του εξιστόρησε πώς ένας σημερινός αξιωματικός τον προσέγγισε, θέλοντας να τον κάνει καταδότη, χρησιμοποιώντας προσωπικά του δεδομένα.

Βρισκόμαστε και πάλι στην Παλαιστίνη, κατεχόμενη και «μη», χωρισμένη από ένα τείχος που αναγκάζει ανθρώπους να πηδούν από πάνω του για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, ουσιαστικά για να συνεχίσουν να ζουν... ανθρώπινα.

Η εμπιστοσύνη είναι ο θεμελιώδης άξονας του σεναρίου: η πίστη που είχε το νεαρό ζευγάρι μεταξύ του, οι Παλαιστίνοι μαχητές ο ένας με τον άλλο, αλλά και μεταξύ του Ομάρ και του Ισραηλινού αξιωματικού. Αυτή η εμπιστοσύνη είναι που καθορίζει τις πράξεις του Ομάρ. Αυτή είναι το πιο ισχυρό του όπλο, σημαδεύει τον έρωτά του, που έχει ο ίδιος εξιδανικεύσει, αλλά και τη στάση του ως μαχητή. Όταν αυτή φανεί να κλονίζεται (το είναι και το φαίνεσθαι παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη της ιστορίας), θα τον οδηγήσουν σε πράξεις που θα επαναπροσδιορίσουν τη ζωή του.

Όμως το σενάριο δεν εστιάζει μόνο στο θέμα της εμπιστοσύνης, του έρωτα και της φιλίας. Σχολιάζει αποτελεσματικά την τραγική πολιτική κατάσταση της Παλαιστίνης – ένα σύγχρονο Απαρχάιντ – με τη ζωή του Παλαιστινιακού λαού διαλυμένη κυριολεκτικά, τους ανθρώπους να υφίστανται βασανιστήρια, εξευτελισμούς, αλλά και ψυχολογική βία. Μια κατάσταση που, αναπόφευκτα, οδηγεί στην ένοπλη αντίσταση, με όλες της τις συνέπειες.

Εξίσου σημαντική είναι η κοινωνιολογική διάσταση της ταινίας: οι Παλαιστίνιοι, αν και αγωνίζονται για την ελευθερία τους, στο ζήτημα των αστικών ηθών παραμένουν βαθύτατα συντηρητικοί και οπισθοδρομικοί.

Οι χαρακτήρες σκιαγραφούνται εξαιρετικά. Είναι ανθρώπινοι, με όλες τις ατέλεις, τις αδυναμίες και ειδικά τις επιθυμίες τους. Υποστηρίζονται από τις πολύ καλές ερμηνείες των τεσσάρων νέων ηθοποιών (από 16-25 ετών), που έχουν σπουδαίο καλλιτεχνικό και μορφωτικό υπόβαθρο (με σπουδές ηθοποιίας, με συμμετοχές σε μουσικά και θεατρικά σχήματα) και εμφανίζονται για πρώτη φορά σε ταινία μεγάλου μήκους.

Ο Άνταμ Μπάκρι που υποδύεται τον Ομάρ, μας δίνει μία βιωματική ερμηνεία (έχει σπουδάσει στη σχολή Λι Στράσμπεργκ της Νέας Υόρκης) και το βλέμμα της 16χρονης Λι Λουμπανί «μιλάει» στην καρδιά μας. Σημειώνουμε και την παρουσία του Βαλέντ Ζουαιντέρ, ως Ισραηλινού αξιωματικού (η πιο πρόσφατή του εμφάνιση είναι στην αμερικανική σειρά, Homeland).

Η κινηματογράφιση έχει ρεαλισμό, καθώς όλα τα γυρίσματα έγιναν σε Παλαιστινιακές πόλεις. Έχει ένταση (προσέξτε τις σκηνές πάνω στο τείχος και της καταδίωξης στα σοκάκια), αλλά και λυρισμό (σκηνές με το ερωτευμένο ζευγάρι). Διαθέτει, όμως, και κάποιες ιδιαίτερες λεπτομέρειες (πχ. οι αφίσες που καλούν σε περιβαλλοντική υποστήριξη), που δίνουν μια χροιά λεπτής ειρωνείας. Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει καθόλου νεκρός χρόνος στην αφήγηση. Ένα υποδειγματικό φιλμ που δεν πρέπει να χάσετε.

Δημήτρης Κιαχίδης

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗ: Καλό θα ήταν να το δουν κάποιοι «νέοι» 'Ελληνες δημιουργοί, για να πάρουν μια ιδέα του τι μπορεί να είναι ο σύγχρονος κινηματογράφος από άποψη γραφής και περιεχομένου, όταν δεν ομφαλοσκοπεί αυτάρεσκα, χαρακτηριζόμενος και ως «κίνημα».

 

Πρώτη δημοσίευση: 7 Φεβ. 2014, 11:42
Ενημέρωση: 13 Φεβ. 2014, 19:47
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Τίτλος:
Omar (Ομάρ)
Είδος: 
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
98
Εταιρία διανομής: 
Release: 
6 Φεβρουαρίου 2014
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
1228
Spentzos
1170
Tanweer
1135
Spentzos
870