Σύνοψη: Η ζωή και η επαναστατική φιλμογραφία του Γερμανού Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ.

Άποψη: Η βιογραφική ταινία του Όσκαρ Ρόελερ δεν θα μπορούσε να έχει πιο ταιριαστό τίτλο: ο Φασμπίντερ υπήρξε επιδραστικός, ανυπότακτος και ανήσυχος είτε αναφορικά με την δουλειά του είτε με την ζωή του. Το “μαύρο πρόβατο” του σινεμά σε έναν άτυπο αγώνα ταχύτητας με τον ίδιο του τον εαυτό, παρήγαγε περίπου 40 ταινίες σε 13 συναπτά έτη και ηγήθηκε του κινηματογραφικού New Wave της Γερμανίας στο πλάι του Βιμ Βέντερς και του Βέρνερ Χέρτζογκ.

Υποστήριζε ότι “η ζωή είναι ένα ρίσκο” και στις δύο ώρες που έχει στην διάθεσή του ο Όλιβερ Μασούτσι (“Dark”, “Don’t Look Away”) για να αποδώσει την ουσία της φράσης ενσαρκώνοντας τον μεγάλο σκηνοθέτη, βλέπουμε τις αυτοκαταστροφικές του τάσεις και την ευαισθησία του σε έναν πόλεμο μεταξύ τους, καλύτερα απεικονιζόμενο στις μεγάλες του σινεματικές επιτυχίες. Δεν είναι μόνο το γεγονός ότι ο Ρόελερ αξιοποίησε ταινίες όπως το “Love is Colder than Death” ή “Fear Eats the Soul” για να μας μεταδώσει την φιλοσοφία του Φασμπίντερ, είναι και η επάξια προσπάθεια, πολλές φορές υπερβάλλουσα, του ίδιου του Μασούτσι να αποδώσει με ευκρίνεια την χαρακτηριστική σωματικότητα του σκηνοθέτη (μονίμως με ένα τσιγάρο στο χέρι και με στενό πουκάμισο, ανοιχτό στο στήθος) και τους πολύ συχνά προοδευτικούς, αν και αυταρχικούς, τρόπους του  στα γυρίσματα.

Όπως και ο ίδιος συνήθιζε να αφορίζει τον ρεαλισμό στις ταινίες του, στο “Enfant Terrible” κυριαρχεί η θεατρικότητα των ηθοποιών και η υπερδραματοποίηση σκηνών δεν αποφεύγεται καθώς από την αγάπη του για το σινεμά μέχρι την ανοιχτή ομοφυλοφιλία του, τα πάθη του Φασμπίντερ είναι από μόνα τους έδαφος πρόσφορο για έντονα συναισθήματα και δραματικές ατάκες.

Πρακτικά, όλη η ατμόσφαιρα που πετυχαίνει ο Ρόελερ είναι κοντά στο σινεμά του δημιουργού όμως ίσως αυτός ο συνεχόμενα αναφορικός τρόπος στην μέθοδό του να μην ήταν ο ιδανικός για να γνωρίσουμε καλύτερα τον άνθρωπο. Δυστυχώς για τον Ρόελερ, η δουλειά του μένει στο παρασκήνιο ενώ μία λιγότερο ικανή εκδοχή του Φασμπίντερ αναλαμβάνει τα ηνία για να σκηνοθετήσει μία ταινία για την ζωή του ακριβώς με την προσωπική του αισθητική.

Τα βασικά του στοιχεία είναι πολύ καλά και μελετημένα, όμως το “Enfant Terrible” έχει μόνο την ορμή του Μασούτσι για να μας τραβήξει την προσοχή όπως και το κάνει. Παρά την προσεγμένη φωτογραφία και σκηνογραφία ώστε όλα να παραπέμπουν στην ανάλογη εποχή του λείπει το πάθος και το γενικό περιβάλλον που ενέπνευσε τον Φασμπίντερ.

Πρώτη δημοσίευση: 13 Ιαν. 2022, 01:57
Ενημέρωση: 13 Ιαν. 2022, 01:57
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Enfant Terrible (Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ)
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
134
Εταιρία διανομής: 
Release: 
13 Ιανουαρίου 2022

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

The model

The model

Θα το βρείτε: Cinobo

Η Emma, ένα νέο και φιλόδοξο μοντέλο από τη Δανία, καταφθάνει στο Παρίσι με...
8 ώρες