Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Δημοσίευση: 22 Νοε. 2018, 16:49

Η μεγαλύτερη νεανική και παιδική γιορτή της χώρας, είναι πανέτοιμη να υποδεχθεί και φέτος, στις 1-8 Δεκεμβρίου, το πιο απαιτητικό κοινό: τα παιδιά και τους εφήβους.

Με μεγαλύτερη αισιοδοξία από ποτέ για το μέλλον του θεσμού, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας, το πρώτο και μεγαλύτερο κινηματογραφικό φεστιβάλ στην Ελλάδα με αποδέκτες παιδιά και νέους, είναι πανέτοιμο για την επόμενη μέρα: στις αρχές του χρόνου υπογράφτηκε τριετής προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, ένα ζητούμενο ετών, ενώ λίγες εβδομάδες αργότερα ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε την εγκατάσταση του Φεστιβάλ Ολυμπίας στον χώρο των αποθηκών του ΑΣΟ (σ.σ. Αυτόνομος Σταφιδικός Οργανισμός), ένα συγκρότημα κτηρίων στο κέντρο του Πύργου, το οποίο παραχωρεί για τον σκοπό αυτό η Περιφέρεια. Για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών και την προμήθεια του αναγκαίου εξοπλισμού που θα επιτρέψουν την μετεγκατάσταση του Φεστιβάλ στο εγκαταλελειμμένο σήμερα σταφιδεργοστάσιο, θα διατεθούν 8 εκατομμύρια ευρώ από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Το Φεστιβάλ Ολυμπίας μυεί τους νέους στο σινεμά, δείχνοντάς τους τις σημαντικότερες, βραβευμένες ταινίες για παιδιά και νέους απ’ όλον τον κόσμο, αλλά, ταυτόχρονα, τους ενθαρρύνει να γυρίσουν τις δικές τους. Δεν είναι τυχαίο ότι 20 χρόνια τώρα, στην πιο χαρούμενη κινηματογραφική γιορτή της Ελλάδας, οι δρόμοι του Πύργου μετατρέπονται σε ένα απέραντο κινηματογραφικό πλατό με πρωταγωνιστές παιδιά και εφήβους που, αξιοποιώντας ακόμα και το κινητό ή το τάμπλετ τους, γυρίζουν ταινίες, ενώ την ίδια στιγμή στην Camera Zizanio προβάλλονται εκατοντάδες ταινίες παιδιών και νέων από την Ελλάδα, την Ευρώπη και άλλες περιοχές του κόσμου.

Η φετινή διοργάνωση ξεκινά το Σάββατο 1 Δεκεμβρίου στον Πύργο (έδρα και κέντρο των κύριων εκδηλώσεων του Φεστιβάλ) και εξακτινώνεται σε πολλές ακόμα πόλεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και της Πελοποννήσου: Aμαλιάδα, Αγρίνιο, Αίγιο, Καλαμάτα, Κόρινθο, Μεσολόγγι, Λεχαινά, Ζαχάρω, Γαστούνη, Σπάρτη, Στυμφαλία, Δημητσάνα, καθώς και σε δεκάδες χωριά.

Το 21ο Φεστιβάλ ξεκινά με τη νέα ταινία του Γιάννικ Χάστρουπ Η Σιρκλίν, η Κοκό και ο άγριος ρινόκερος, μια ιστορία για την φιλία και τις δυσκολίες του να είσαι μικρός, που μας ταξιδεύει στην Αφρική, «τη χώρα όπου η σοκολάτα μεγαλώνει στα δέντρα». Από τους κορυφαίους διεθνώς ευρωπαίους δημιουργούς animation, ο Δανός Χάστρουπ είναι παλιός φίλος του Φεστιβάλ Ολυμπίας και δημιουργός του επίσημου σποτ της διοργάνωσης. Η ταινία έκανε πρεμιέρα φέτος στο πρόγραμμα Generation του Φεστιβάλ Βερολίνου και θα προβληθεί, μεταγλωττισμένη και εκτός συναγωνισμού, την Κυριακή 2/12 στις 11 πμ σε Πύργο, Αμαλιάδα, Αίγιο, Κόρινθο, Αγρίνιο, Μεσολόγγι και Καλαμάτα, σηματοδοτώντας την έναρξη προβολών του Φεστιβάλ Ολυμπίας.

Η επίσημη τελετή έναρξης θα πραγματοποιηθεί μία μέρα νωρίτερα, το Σάββατο 1/12, στις 8.30 μ.μ., στον κινηματογράφο «Απόλλων» στον Πύργο, την καρδιά του Φεστιβάλ, με συναυλία του Ορέστη Ντάντου.

ΤΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ

Στο φετινό Φεστιβάλ διαγωνίζονται 76 ταινίες από 50 χώρες. Οι ταινίες αυτές συμμετέχουν στα διαγωνιστικά τμήματα Μεγάλου Μήκους (12), Μικρού Μήκους Μυθοπλασίας (20), Μικρού Μήκους Animation (23) και Ντοκιμαντέρ / Kids & Docs (21).

Εκτός από τις διεθνείς κριτικές επιτροπές των ενηλίκων, θα υπάρχουν και παιδικές κριτικές επιτροπές οι οποίες θα απονείμουν τα δικά τους βραβεία, ενώ φέτος στο τμήμα Μυθοπλασίας & Animation προστίθεται για πρώτη φορά Διεθνής Κριτική Επιτροπή Νέων. Η συμμετοχή στις επιτροπές αυτές λειτουργεί σαν ένα εργαστήρι θεωρίας και κριτικής κινηματογράφου για τα παιδιά.

Το Τμήμα Ντοκιμαντέρ (Kids & Docs), το οποίο έχει ξεχωριστή διεθνή κριτική επιτροπή (καθώς και πολυμελή κριτική επιτροπή παιδιών), φιλοξενείται στο cine Cinema της Αμαλιάδας, πράγμα που σημαίνει πως το Φεστιβάλ Ολυμπίας ουσιαστικά απαρτίζεται από τρία φεστιβάλ: Το φεστιβάλ στον Πύργο, που φιλοξενεί τα διαγωνιστικά τμήματα μυθοπλασίας και animation, την γιορτή του ντοκιμαντέρ στην Αμαλιάδα και την Camera Zizanio.

Οι σκοτεινές αίθουσες του Πύργου και της Δυτικής Ελλάδας δεν παρουσιάζουν την καθημερινότητα μέσα από ένα ροζ σύννεφο: οι ταινίες του Φεστιβάλ δεν φοβούνται να αποκαλύψουν στα παιδιά όλες τις πτυχές της αληθινής ζωής. Τα αγόρια και τα κορίτσια του κόσμου, άλλωστε, δεν ζουν κλεισμένα σε μια αποστειρωμένη γυάλα – είναι, δυστυχώς, τα πρώτα και πιο ευάλωτα θύματα των επιλογών που κάνουν οι μεγάλοι. Καταπιάνονται με μια ευρεία γκάμα θεμάτων που απασχολούν τα παιδιά και τους νέους (σχέσεις, σχολικό περιβάλλον, εθισμοί, απώλεια, οικολογία, αναπηρία, διαφορετικότητα, παιδική εργασία κλπ.), αλλά και με όλες τις όψεις του σύγχρονου κόσμου, που έχουν άμεσο ή έμμεσο αντίκτυπο στη ζωή των παιδιών.

Οι ταινίες θέτουν στο επίκεντρο την παιδική και νεανική ηλικία, διαπνέονται από τις αρχές που έχουν θεσπίσει η UNICEF, η UNESCO και άλλοι διεθνείς οργανισμοί για τον παιδικό και νεανικό κινηματογράφο, στοχεύουν στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των παιδιών και των νέων και αναδεικνύουν τη σημασία του σεβασμού των οικουμενικών αξιών και των θεμελιακών δικαιωμάτων του ανθρώπου για έναν κόσμο με ειρήνη, ελευθερία, δημοκρατία, κοινωνική πρόοδο και δικαιοσύνη. Εξυπακούεται ότι ταινίες που προωθούν τον πόλεμο, τη βία, το ρατσισμό, το σεξισμό κλπ. αποκλείονται εκ προοιμίου. Φυσικά ένα πλήθος ταινιών υμνούν, συχνά με χιούμορ, και την χαρά της ζωής: τον πρώτο έρωτα, την φιλία, την αγάπη προς τα ζώα, την αδελφική αγάπη, την συντροφικότητα και την χαρά του παιχνιδιού και της εξερεύνησης…

Θα συζητηθούν:

*Στην μαυρόασπρη ταινία Fortuna (Eλβετία-Βέλγιο), που συμμετέχει στο διεθνές διαγωνιστικό μεγάλου μήκους, τον ιερέα ενσαρκώνει ο διάσημος ηθοποιός Μπρούνο Γκανζ. Η ταινία παρακολουθεί μια 14χρονη προσφυγοπούλα από την Αιθιοπία, η οποία χάνει τους γονείς της στη Λαμπεντούζα και βρίσκει καταφύγιο σε ένα κέντρο περίθαλψης στην Ελβετία.

*Η ταινία Supa Modo (Γερμανία-Κένυα) αποτελεί μια ιδιοφυή προσέγγιση του υπερήρωα: ένα κορίτσι στην Κένυα που λατρεύει τους υπερήρωες, πάσχει από μια σοβαρή ασθένεια και όλο το χωριό, σε ένδειξη συμπαράστασης, αντιμετωπίζει και την ίδια ως supergirl…

*Το Treasure, φέρει την υπογραφή της κορυφαίας Μεξικάνας σκηνοθέτιδας Maria Novaro, διάσημης κυρίως από τις ταινίες της Davron και El Jardin del Edem, η οποία γύρισε το Treasure με πρωταγωνιστές τα εγγόνια της και κατορθώνει να συλλάβει με το φακό της το «παιδικό θαύμα της ανακάλυψης ενός καινούριου κόσμου».

*Tre Masaon  Dasan (ΗΠΑ). Η ζωή 3 παιδιών από το Ρόουντ Άιλαντ των ΗΠΑ, των οποίων οι γονείς είναι φυλακισμένοι. Η σκηνοθέτης Denali Tiller, καταφέρνει να φωτίσει την αθωότητα αυτών των παιδιών και να μας περιγράψει τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν.

*What Walaa wants (Καναδάς, Δανία). Η δυναμική έφηβη Walaa, της οποίας η μητέρα είναι στη φυλακή, αποφασίζει να εκπαιδευτεί σε στρατόπεδο προσφύγων στη Δυτική Όχθη και να ενταχθεί στην Παλαιστιανιακή Ασφάλεια. Η εκπαίδευση είναι σκληρή τόσο σωματικά, όσο και πνευματικά και ψυχολογικά. Θα αντέξει να ολοκληρώσει την εκπαίδευση, στην οποία και πάρα πολύ άντρες λυγίζουν και τα παρατούν;

* Κι ένα ντοκιμαντέρ γροθιά στο στομάχι που λειτουργεί και ως προειδοποίηση: το When the war comes (Τσεχία, Κροατία) έχει για θέμα του την δημιουργία μιας ακροδεξιάς, παραστρατιωτικής ομάδας εφήβων στη Σλοβακία, η οποία εκπαιδεύεται στα όπλα με την ανοχή των αρχών.

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Οκτώ αφιερώματα, στα οποία προβάλλονται περίπου άλλες 100 ταινίες μεγάλου και μεσαίου-μικρού μήκους, παρουσιάζονται σε 16 περιφερειακές αίθουσες του Φεστιβάλ:

 Εργασία και Ανθρώπινη Αξιοπρέπεια. Ταινίες που φωτίζουν τις επιπτώσεις της ανεργίας κυρίως στη νέα γενιά. Υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΚΤ) και εθνικούς πόρους.

  • 2018: Greek Films About Children and Youth. Το 2018 είναι η χρονιά με τον μεγαλύτερο αριθμό ελληνικών ταινιών «για παιδιά και νέους» αλλά και ταινιών που πραγματεύονται θέματα που άπτονται της παιδικής και νεανικής ηλικίας και ανήκουν στην γενικότερη κατηγορία ταινιών που διεθνώς ονομάζεται “About Children and Youth”. Στο αφιέρωμα προβάλλονται δέκα ελληνικές ταινίες (μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και animation) παραγωγής 2018, με θεματολογία γύρω από την παιδική ηλικία.
  • Zoom in European Children’s Films. Ταινίες με θέματα οικολογικά, οικογένειας, εκπαίδευσης, μετανάστευσης, προβλημάτων της σύγχρονης κοινωνίας, ονείρων για ένα καλύτερο μέλλον κλπ.
  • Σύγχρονες τάσεις στο ευρωπαϊκό animation. Επιλογή ευρωπαϊκών animation μικρού μήκους πρόσφατης παραγωγής, μέσω των οποίων εκφράζονται οι νέες τάσεις στο περιεχόμενο και κυρίως στις τεχνικές δημιουργίας του animation.
  • Το Εκκρεμές του Φύλου. Ταινίες που προσεγγίζουν ποικιλοτρόπως ζητήματα του Φύλου και προωθούν την έμφυλη ισότητα, το σεβασμό στη διαφορετικότητα, την άρση των ανισοτήτων και των διακρίσεων που προκύπτουν εξαιτίας του φύλου ή άλλων χαρακτηριστικών, όπως η φυλή, η τάξη, η θρησκεία, οι προσωπικές επιλογές, οι πολιτικές πεποιθήσεις κλπ. Σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων.
  • Ολλανδικά ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους. Επιλογή των καλύτερων ντοκιμαντέρ για παιδιά και νέους, από τη χώρα που πρώτη χρηματοδότησε την ανάπτυξη αυτού του είδους ταινιών και συνέβαλε τα μέγιστα στην ανάπτυξη του παιδικού ντοκιμαντέρ και σε άλλες χώρες. Επιμέλεια-παρουσίαση: Sannete Naeye, πρώην διευθύντρια CineKid του Άμστερνταμ.
  • CINE ΦΩΣ στα κελιά των κρατουμένων. Εκδήλωση-συζήτηση-προβολή ταινιών με θέμα την κινηματογραφική εκπαίδευση στα Καταστήματα Κράτησης. Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος που υλοποιήθηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού (Τμήματα Ανδρών και Γυναικών), με την ευθύνη και καθοδήγηση του σκηνοθέτη και καθηγητή Κινηματογραφικών Σχολών Αντώνη Κόκκινου. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Παραστατικών Τεχνών & Κινηματογράφου του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Κατάστημα Κράτησης Κορυδαλλού και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Περισσότερα εδώ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
9427
Tanweer
6786
Feelgood
3008
breathe, από την Spentzos breathe, από την Spentzos