Τι αλλάζει ο οσκαρικός θρίαμβος του CODA σε box-office και διανομή;

Δημοσίευση: 31 Μαρτίου 2022, 18:21
Συντάκτης:

Το CODA αναδείχθηκε η νικήτρια ταινία στο Όσκαρ καλύτερης ταινίας, συγκεντρώνοντας άλλα δύο, το διασκευασμένο σενάριο και το Β΄ Ανδρικού Ρόλου για τον Troy Kotsur. Είναι μια σημαντική στιγμή για τον θεσμό και ίσως εν γένει τον κινηματογράφο, καθώς είναι η πρώτη ταινία streaming πλατφόρμας που κερδίζει το Όσκαρ, με την ανταγωνίστριά της, την Εξουσία του Σκύλου, να είναι επίσης από streaming πλατφόρμα.

<a href="/nea/best-2022-oi-dimofilesteres-tainies-sto-elliniko-box-office/67559">Best 2022: Οι δημοφιλέστερες ταινίες στο ελληνικό box office</a>ΣΧΕΤΙΚΑBest 2022: Οι δημοφιλέστερες ταινίες στο ελληνικό box office

Τι σημαίνει αυτό για τον κινηματογράφο; Στην ουσία ότι η κινηματογραφική επιτυχία ή αποτυχία μιας ταινίας σε αριθμούς box office δεν έχει εν τέλει τόση σημασία. Μέχρι πρότινος το να κερδίσει μια ταινία το Όσκαρ καλύτερης ταινίας, σήμαινε καλύτερη διαφήμιση για την ταινία και οι διανομείς φρόντιζαν να το εκμεταλλευτούν καταλλήλως. Πρόσφατες νικήτριες ταινίες, όπως τα Παράσιτα και το Green Book παιζόντουσαν στα σινεμά την ίδια περίοδο που ήταν και υποψήφια για Όσκαρ και προωθούνταν προκειμένου να κερδίσουν, ενώ άλλες ταινίες όπως το Hurt Locker και το Moonlight κέρδισαν κοινό αφού πρώτα πήραν το χρυσό αγαλματίδιο και έτσι τις ενίσχυσε.

Φέτος, όλες οι ταινίες είχαν, έστω και σύντομη, έξοδο στις αίθουσες. Τρεις από τις δέκα ταινίες, το CODA με το Dune και το King Richard, είχαν ταυτόχρονη έξοδο σε σινεμά και κάποια πλατφόρμα ή online προβολή, ενώ το Belfast κυκλοφόρησε σε PVOD τέσσερις εβδομάδες μετά την έξοδο στα σινεμά. Το Power of the Dog και το Don’t Look Up βγήκαν στο Netflix περίπου δύο με τρεις εβδομάδες αφού παίχτηκαν σε σινεμά.

Όταν η Apple αγόρασε το CODA από το Sundance, δεν είχε συγκεκριμένη πολιτική ως προς την έξοδο ή μη στα σινεμά. Τελικά κυκλοφόρησε στις 13 Αυγούστου, την ίδια μέρα που ήταν διαθέσιμο στην πλατφόρμα της Apple, αγνοώντας τα φεστιβάλ του φθινοπώρου, όπως η Βενετία, το Τορόντο ή το Telluride, στα οποία δεν παίχτηκε, αν και θα μπορούσε ώστε να ξεκινήσει μια οσκαρική διαδρομή, όπως συχνά γίνεται. Δεν γνωρίζουμε τι εισπράξεις έκανε στα σινεμά, άλλωστε ούτε το Netflix αποκαλύπτει τις εισπράξεις των ταινιών του, όταν αυτές κυκλοφορούν στις αίθουσες, αλλά σίγουρα θα ήταν πολύ περιορισμένες, μιας και αφενός μπορούσε κανείς να το δει από το σπίτι του, αφετέρου δεν είχε ακουστεί ακόμα για τα επερχόμενα Όσκαρ.

H γνώμη του MOVE IT για το CODA

Παρόλα αυτά τα κατάφερε, χωρίς να έχει σύμμαχους ούτε τους κριτικούς, που όταν πρωτοβγήκε η ταινία οι περισσότεροι έγραψαν καλές αλλά όχι διθυραμβικές κριτικές. Και λογικό μιας και είναι μια αναμφίβολα καλή ταινία, αλλά όχι ένα αριστούργημα που θυμάσαι μια ζωή. Καθώς πλησίαζαν τα Όσκαρ άρχισε να συζητιέται περισσότερο και έτσι να ανεβαίνει στις προτιμήσεις, μιας και οι περισσότεροι δεν το είχαν δει νωρίτερα, παρά μόνο όταν ξεκίνησε η οσκαρική καμπάνια στα τέλη του χρόνου για να το θυμηθούν τα μέλη και να το ψηφίσουν.

Στα τέλη του 2021 ήταν η περίοδος που όλοι ακόμα έψαχναν ποιο θα είναι το φαβορί που θα το πάρει. Και βγαίνει το West Side Story και λαμβάνει εξαιρετικές κριτικές με κάποιους να το θεωρούν σιγουράκι. Αλλά απέτυχε εισπρακτικά, το κοινό δεν το πήρε μαζί του, παρόλο που σίγουρα έκανε πολλά εισιτήρια παραπάνω από το CODA. Από τις υπόλοιπες, το King Richard είχε ένα κοινό αλλά μόνο για την ερμηνεία του Will Smith και όχι για το σύνολο, το Belfast και το Nightmare Alley θα μπορούσαν αλλά δεν άρεσαν σε όλους, δεν είχαν δηλαδή καθολική αποδοχή, το Drive My Car είναι μια εξαιρετική ταινία που μάλιστα παραδόξως ενθουσίασε τους Αμερικανούς κριτικούς και άρχισαν να το βραβεύουν μερικές οργανώσεις ως καλύτερη ταινία της χρονιάς, αλλά τα Όσκαρ δεν θα μπορούσαν τόσο σύντομα από την νίκη των νοτιοκορεάτικων Παρασίτων, να το δώσουν στο ιαπωνικό Drive My Car. Αλλά και από εισπράξεις αν το δει κανείς, μικρή η συγκομιδή. 38,5 εκ. δολάρια εισπράξεις έκανε το West Side Story στις ΗΠΑ, 17εκ. το Licorice Pizza, 2,4 εκ. το The Eyes of Tammy Faye για το οποίο πήρε Όσκαρ η Jessica Chastain και σίγουρα ακόμα λιγότερα οι ταινίες των πλατφορμών.

Δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Σίγουρα δεν σημαίνει πως και του χρόνου θα γίνει κάτι παρόμοιο και ότι πλέον έτσι θα πηγαίνουν τα πράγματα. Απλώς φαίνεται πλέον πως μια ταινία μπορεί να κερδίσει χωρίς να έχει με το μέρος της το box office.

Πρώτη δημοσίευση: 31 Μαρτίου 2022, 18:21
Ενημέρωση: 31 Μαρτίου 2022, 18:21
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos