Οι Έλληνες σκηνοθέτες κατακρίνουν των αποκλεισμό των ανεξάρτητων ταινιών

Δημοσίευση: 28 Ιουλίου 2021, 12:33

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών απαντά με δελτίο Τύπου στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αναφορικά με τις πρόσφατες χρηματοδοτήσεις ταινιών που ανακοίνωσε και κατηγορούν για μη διαφανείς διαδικασίες και αποκλεισμό πολλών ανεξάρτητων ταινιών. Η ανακοίνωση: 

ΣΧΕΤΙΚΑΙσότητα στον Κινηματογράφο: Πόσο μακριά είμαστε από το 50/50;

Οι τελευταίες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου σχετικά με τη χρηματοδότηση έτοιμων ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που είχαν κατατεθεί από τον Οκτώβριο του 2017 μέχρι τον Ιανουάριο του 2021, ξεσήκωσαν για μια ακόμη φορά διαμαρτυρίες και ενίσχυσαν το κλίμα απογοήτευσης των κινηματογραφικών δημιουργών για την αποτελεσματικότητα του παρόντος Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ..

Σε μια περίοδο μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας στο χώρο της κινηματογραφικής παραγωγής από την παρατεταμένη υπο-χρηματοδότηση και την οικονομική αφαίμαξη του Ε.Κ.Κ., 89 δημιουργοί που με χίλιους τρόπους κατάφεραν μόνοι να δημιουργήσουν έργο, υπολογίζοντας και σε κάποια οικονομική στήριξη από το Πρόγραμμα Έτοιμων Ταινιών του έμειναν μετέωροι και αβοήθητοι.

Η σχετική ανακοίνωση του Ε.Κ.Κ. μας υποχρεώνει λοιπόν να κάνουμε τις παρακάτω σοβαρές επισημάνσεις:

1. Το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. εξέτασε 89 προτάσεις και ενέκρινε για χρηματοδότηση 26 με το τεράστιο ποσό των 343,500 ευρώ! Οι χρηματοδοτήσεις αυτές κυμαίνονται από 6.000 μέχρι 25.000 ευρώ για κάθε ταινία. Το Ε.Κ.Κ. δηλαδή στήριξε μόλις το 27% των ταινιών.

2. Το Πρόγραμμα Έτοιμων Ταινιών όμως διέπονταν πάντα από τη φιλοσοφία στήριξης και ενθάρρυνσης από το Ε.Κ.Κ. των ανεξάρτητων κυρίως κινηματογραφικών δημιουργών στο σύνολό τους, οι οποίοι τολμούν αβοήθητοι σχεδόν με διάφορους τρόπους να υλοποιήσουν το κινηματογραφικό τους όραμα, υπολογίζοντας και στην οικονομική στήριξη του Προγράμματος Έτοιμων Ταινιών.

Το Πρόγραμμα επίσης στοχεύει και στην ενθάρρυνση ενός χρηματοδότη, που αποφάσισε να επενδύσει στην παραγωγή μιας ταινίας, με μια οικονομική ενίσχυση ως κίνητρο που μπορεί να προσελκύσει τον ίδιο, αλλά και άλλους στην κινηματογραφική παραγωγή.

Οι ταινίες με βάση δηλωμένα κριτήρια, αξιολογούνται και κατατάσσονται σε σειρά ως προς το ποσό χρηματοδότησης κάθε μιας.

3. Δεν γνωρίζει ο πρόεδρος του Ε.Κ.Κ. ότι το ποσό που διέθεσε για το Πρόγραμμα αυτό είναι ασήμαντο σε σχέση με αυτό που έπρεπε να διαθέσει για να στηρίξει τις προσπάθειες 89 δημιουργών;

Δεν γνωρίζει επίσης πως οι προτάσεις αυτές αφορούσαν συνολική χρονική περίοδο 40 μηνών που εάν εξεταζόταν κανονικά στην διάρκεια των τρεισήμισι χρόνων που περίμεναν, θα ενισχύονταν πιθανών όλες;

Δεν γνωρίζει τέλος ότι το ποσό των 343,500 ευρώ που διέθεσε αντιστοιχεί με ένα ασήμαντο ποσό κάτω από τις 100.000 ευρώ για κάθε έτος στήριξης του Προγράμματος;

4. Όλα αυτά τα γνωρίζει ασφαλώς ο πρόεδρος του Ε.Κ.Κ. που σπεύδει στην ανακοίνωση του να αποπροσανατολίσει δηλώνοντας ότι με την απόφαση του Δ.Σ. για τις έτοιμες ταινίες το Ε.Κ.Κ. έχει διαθέσει 5.123.400 ευρώ για την ενίσχυση έτσι της κινηματογραφικής παραγωγής. Δεν μας λέει όμως ότι το ποσό αυτό αφορά σε προτάσεις δύο και πλέον χρόνων που αν το επιμερίσουμε, το Ε.Κ.Κ. διέθεσε λιγότερα από 2,5 εκατομμύρια τον χρόνο για την ενίσχυση της ντόπιας κινηματογραφικής παραγωγής. Αλήθεια, τι χρήματα έχει σήμερα στο ταμείο του; Τις φήμες που διαδίδονται οφείλει να τις διαψεύσει ή να τις επιβεβαιώσει.

5. Αντίθετα, στο ποσό των 5.123.400 ευρώ που διέθεσε το Ε.Κ.Κ., προσθέτει το ποσό των 3.800.000 ευρώ που διέθεσε το ΥΠ.ΠΟ.Α. ως δική του αυτοτελή στήριξη των κινηματογραφικών δημιουργών που επλήγησαν από την πανδημία, σπεύδοντας να καλύψει τον πολιτικό του προϊστάμενο που τον διόρισε. Έτσι, μεγαλώνει την ψευδή εικόνα χρηματοδότησης του Ε.Κ.Κ. από το ΥΠ.ΠΟ.Α..

6. Γιατί το Ε.Κ.Κ. δεν ανακοίνωσε ποιοι είδαν τις 89 έτοιμες ταινίες, μέσα από ποιες διαδικασίες ορίστηκαν οι κριτές των ταινιών και με βάση ποια κριτήρια τις αξιολόγησαν και τις κατέταξαν (αν τις κατέταξαν) και εάν οι εισηγήσεις τους προς το Δ.Σ. συνοδευόταν από τεκμηριωμένο σκεπτικό για κάθε ταινία;

7. Τέλος, ο πρόεδρος του Ε.Κ.Κ. οφείλει να ανακοινώσει δημόσια τι χρήματα έβαλε το Ε.Κ.Κ. στο ταμείο του το 2020 και το 2021 από την προβλεπόμενη ετήσια επιδότηση του ΥΠ.ΠΟ.Α. και η σιωπή του Δ.Σ. να μην καλύπτει την υπο-χρηματοδότηση του Ε.Κ.Κ. τα τελευταία χρόνια. Αντίθετα, ο πρόεδρος και το ΔΣ να διεκδικήσουν τους αναγκαίους πόρους από το ΥΠ.ΠΟ.Α. ώστε να διευρύνουν την οικονομική βάση και να πολλαπλασιάσουν τις δυνατότητες του Ε.Κ.Κ.

Αυτά έχει ανάγκη σήμερα η κινηματογραφική παραγωγή.

Εμείς, από την πλευρά των δημιουργών, θα παρακολουθούμε κάθε βήμα θετικό ή αρνητικό του Ε.Κ.Κ. και ως έχουμε νόμιμο δικαίωμα θα παρεμβαίνουμε.

Γιατί εμείς είμαστε οι φορείς που δημιουργήσαμε το Ε.Κ.Κ. και αγωνιστήκαμε για τη λήψη όλων εκείνων των νομοθετικών μέτρων υπέρ της κινηματογραφικής τέχνης στη χώρα μας και της προστασίας των εργασιακών και πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών της.

Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ