"Με τα μάτια ανοικτά": Αφιέρωμα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ

Δημοσίευση: 12 Δεκ. 2020, 14:15

Για 6η συνεχόμενη χρονιά η Ένωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης,παρουσιάζει ένα ακόμη Αφιέρωμα στο ελληνικό ντοκιμαντέρ με τίτλο «Με τα μάτια ανοικτά 2020».

<a href="/home-cinema-streaming/damsel/69658">Damsel</a>ΣΧΕΤΙΚΑDamsel

Για πρώτη φορά- και λόγω των υγειονομικών συνθηκών- το Αφιέρωμα θα προβληθεί διαδικτυακά μέσα από την πλατφόρμα cinesquare , δωρεαν και συνεχόμενα από τις 9 πμ της Πέμπτης 17 Δεκεμβρίου έως το πρωί της Δευτέρας 21 /12. Οι ταινίες:

9 συν 1 ΜΟΝΑΞΙΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ (20 min)

Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στην καθημερινή ζωή του πατέρα της σκηνοθέτιδας, ενός ηλικιωμένου άντρα 85 ετών. Η ταινία προσεγγίζει τη δυσκολία της τρίτης ηλικίας, τη μοναξιά, τον φόβο του θανάτου και το πένθος, καθώς ο πρωταγωνιστής βιώνει την απώλεια της συντρόφου του μετά από 57 χρόνια κοινής πορείας. Η ταινία καταγράφει τα συναισθήματα που κυριαρχούν, αλλά και τις ενέργειες με τις οποίες ο ηλικιωμένος «πρωταγωνιστής» αντιδρά σε αυτά προσπαθώντας να υπερβεί τη μοναξιά του.

Σκηνοθεσία, σενάριο, διεύθυνση φωτογραφίας, ήχος, μοντάζ : Καλλιόπη Κατσιδονιώτη.

DOWN TIME (76΄)

Στην Αθήνα ζουν 5 νέοι που τους ενώνει μια κοινή επιθυμία. Να βρουν διέξοδο από την πραγματικότητα μέσα σε ένα φανταστικό κόσμο που οι ίδιοι δημιουργούν.Το φανταστικό είναι η προβολή του πραγματικού σε μια λογική σκέψη?

Υπάρχει φανταστικό ή είναι μια έννοια που περιγράφει με διαφορετικό τρόπο την πραγματικότητα? Ερωτήματα που προσπαθούν να απαντηθούν μέσα από την διπλή ζωή τους.

Η συνάντηση σε ένα κοινό και για τους 5 νέους, φανταστικό χρόνο και τόπο, τους φέρνει αντιμέτωπους με «πραγματικά» προβλήματα που προσπαθούν να ξεπεράσουν για να μη «πεθάνουν για δεύτερη φορά», όπως λέει η Άρτεμις.

Σενάριο-Σκηνοθεσία- Διεύθυνση Φωτογραφίας: Στέλιος Ευσταθόπουλος. Μοντέρ: Τάσος Μαυρόγιαννης. Μουσική: Αλέξης Γραμματικός, Φωτεινή Τσακνάκη

ΡΙΤΑ ( 21’)

Η Ρίτα, μία κυρία των οίκων ανοχής της παλιάς Αθήνας, περιγράφει γεγονότα της ζωής της και πλευρές του χαρακτήρα της που κάθε άλλο παρά ιερόδουλη θυμίζουν.Όλα αυτά, έγιναν εφόδια για να ανταπεξέλθει σε καταστάσεις πολύ δύσκολες. Ο σκηνοθέτης μας παίρνει από το χέρι για να μας δείξει τον αιχμηρό κόσμο των πορνείων της Αθήνας. Η περιπλάνηση στους εσωτερικούς χώρους των πορνείων με την γλυκιά φωνή της Ρίτας να συνοδεύει τις εικόνες, δημιουργεί έναν ιδιαίτερο συνδυασμό ασχήμιας και ομορφιάς.

Σενάριο- Σκηνοθεσία-Διεύθυνση Φωτογραφίας : Γιώργος Δανόπουλος. Μοντάζ :Κυρηναίος-Παπαδημάτος. Μουσική: Γιώργος Λαιμός

ΣΚΙΕΣ ΟΝΕΙΡΩΝ (80’)

Πώς αντιλαμβάνεται το χρόνο ο SeppoLeinonen, τρέχοντας στο Σπάρταθλον για 35 ώρες; Ο 29 χρόνια φαροφύλακας Κουλουλίας Πρόδρομος, στο ακρωτήρι Πάπας στην Ικαρία; Ο Γιώργος Mihailovic, φύλακας του συμμαχικού νεκροταφείου για όλη του τη ζωή; Η χορεύτρια Στέλλα Ζάννου; Μια ταινία όπου οι ήρωες της πολεμούν τον χρόνο ή συμπορεύονται μαζί του, καταφέρνοντας τελικά μετά από χρόνια, να βρουν έναν τρόπο να ζουν με τα όρια που ο ίδιος επιβάλλει. Η εμπειρία τους είναι αυτή που θα μας δείξει πως μπορούμε και εμείς να αντιμετωπίσουμε όχι μόνο τον χρόνο, αλλά και την ίδια μας τη ζωή. Η ταινία γυρίστηκε σε Ικαρία, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Σπάρτη, Φινλανδία. Χρειάστηκε δέκα χρόνια για να ολοκληρωθεί.

Σκηνοθεσία, Σενάριο: Δημήτρης Γεράρδης. Διεύθυνση φωτογραφίας: Ηλίας Αδάμης. Μουσική: Γιώργος Μαγουλάς. Mοντάζ: Δημήτρης Γεράρδης. Ήχος: Κωστής Λεβάντης, Αλέξανδρος Κωνστάντης

ΑΓΙΑ ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ (40΄)

Ένα ταξίδι στο χώρο, τον χρόνο, τη μνήμη και τη νοσταλγία μιας νεαρής Ελληνίδας μετανάστριας στην Αμερική τη δεκαετία του ’80, μέσα από τα ίδια της τα λόγια. ‘Όχημα η αλληλογραφία της με τους γονείς της, όπως βρέθηκε πεταμένη σ’ έναν κάδο με σκουπίδια, κάπου στους παράδρομους του Πειραιά, τον Αύγουστο του 2018.

Σκηνοθεσία- Σενάριο: Διεύθυνση φωτογραφίας- Μοντάζ : Ξενοφών Αγγελόπουλος. Ήχος: Ερμής Παππάς. Μουσική: Ξενοφών Αγγελόπουλος // SweetNoizMusick. Αφήγηση: Ξενοφών Αγγελόπουλος, Αντωνία Βίδη

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΟΡΦΕΑ (48:30)

Το ντοκιμαντέρ «Αναζητώντας τον Ορφέα»αναζητά, με τρόπο ποιητικό, τα ίχνη του αρχαίου μυθικού μουσικού στη Λέσβο, καθώς ο μύθος λέει πως το κεφάλι του και η λύρα του, ξεβράστηκαν από τη θάλασσα στις ακτές του νησιού. Περιδιαβαίνοντας την περιοχή που έχει συνδεθεί με τον μύθο, συναντάμε τυχαία απλούς ανθρώπους και τους ρωτάμε τι ξέρουν για το θέμα αυτό. Οι απαντήσεις τους είναι αποστομωτικές: Ο καθένας τους, τροποποιώντας τον μύθο κατά την κρίση και την εμπειρία του, προσθέτει ακόμα ένα παραμύθι στα πολλά που λέγονται για τον Ορφέα. Ανάμεσά τους τη γνωστή και πολυβραβευμένη Κινέζα λυρική ποιήτρια Lanlan.

Σκηνοθεσία –σενάριο-Διεύθυνση φωτογραφίας: Τζέλη Χατζηδημητρίου. Μοντάζ: Γιώργος Σαβόγλου, Τζέλη Χατζηδημητρίου. Αφήγηση: Γιώργος Κοτανίδης

ΚΛΕΟΝΙΚΗ (28΄)

Η υπεραιωνόβια Κλεονίκη ζει στα βουνά της Ευρυτανίας, τραγουδώντας και λέγοντας ιστορίες από τα παλιά. Μαζί της κατοικούν ο Κώστας και ο Γιώργος, δύο από τα οκτώ παιδιά της. Όλοι περιμένουν το πανηγύρι του Σωτήρος, όπου το μικρό χωριό ξαναζωντανεύει.

Σενάριο, Σκηνοθεσία: Άννα Αντωνοπούλου. Διεύθυνση φωτογραφίας: Άννα Αντωνοπούλου, Στέφανος Παππάς. Μοντάζ- Σχεδιασμός Ήχου : Ξενοφών Λατινάκης. Ήχος: Ιωάννα Γκεριμέζη

Ο ΔΙΚΟΣ ΜΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΣ ΛΙΒΑΝΟΣ (15:44)

Τρεις γλώσσες, δύο μισά, κανένα ολόκληρο

Ο δικός μου προσωπικός Λίβανοςείναι ένα ντοκιμαντέρ μικρού μήκους που ακολουθεί έναν νεαρό Έλληνα σκηνοθέτη και την προσπάθειά του να συνδεθεί με την απόμακρη καταγωγή του από τον Λίβανο μέσω των μυστικών ιστοριών της μητέρας του από τον πόλεμο.Η ταινία εξερευνά την συναισθηματική ένταση μεταξύ εθνικής και προσωπικής ταυτότητας μέσα από μια συζήτηση σε αμάξι, δύο καλλιτεχνικές εγκαταστάσεις στην Αθήνα, ένα βιβλίο για την Βυρηττό και τρεις γλώσσες.

Σκηνοθεσία- σενάριο: Θοδωρής Παναγόπουλος. Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Καραλιάς. Μοντάζ: Andrada Neacsu, Θοδωρής Παναγόπουλος. Μουσική: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου

Ο ΝΕΟΣ ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΣΤΙΚΟΥ (66΄)

Ο Νταβλάτ είναι ένας Τατζίκος έμπορος, πατέρας τριών παιδιών, ο οποίος μετά το άνοιγμα των συνόρων μεταξύ της Κίνας και του Τατζικιστάν και της ανακατασκευής του Δρόμου του Μεταξιού, έχει καταφέρει να “χτίσει” τη ζωή του από την αγορά και το εμπόριο Κινέζικών προϊόντων. Ως παιδί του πρώτου φορτηγατζή και εμπόρου της περιοχής έχει καταφέρει να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο τόσο της προσωπική του ζωής αλλά και των συγγενών του.

Σκηνοθεσία Σενάριο : Άγγελος Τσαούσης, Μυρτώ Παπαδοπούλου. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Μυρτώ Παπαδοπούλου. Μοντάζ: Κυριάκος Στυλιανόπουλος. Μουσική: Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος. Σχεδιασμός ήχου: Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος &Άρης Λουζιώτης// MilkAudio

 «ΟΤΑΝ ΦΥΣΑΕΙ ΝΟΤΙΑΣ» ( 80΄)

Η καταγραφή της διαδρομής της ομάδας των θεραπευτών – σε τακτά χρονικά διαστήματα – από την πρωτεύουσα σε τόπους δύσβατους, μακριά απ’ τα αστικά κέντρα, η συνάντηση με τους ανθρώπους που βιώνουν καθημερινά τον ψυχικό πόνο, οι προσπάθειες που καταβάλλουν - σε συνεργασία πάντα με την τοπική κοινότητα – για την φροντίδα και την θεραπεία τους. Μια ταινία που «αφουγκράζεται» προβληματισμούς, «αποτυπώνει» συναισθήματα, «διερευνά» τη θέση του ψυχικά πάσχοντος στην τοπική κοινωνία και «καταγράφει» τις συντονισμένες προσπάθειες κοινότητας και επιστημόνων για την «ανακούφιση» από την οδύνη του ψυχικού προβλήματος.

Σενάριο –Σκηνοθεσία: Καλλιόπη Λεγάκη. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Οδυσσέας Παυλόπουλος. Ήχος: Στέλιος Μιχαηλίδης. Μουσική: Νίκος Παπαδογούλας. Μοντάζ: Μπονίτα Παπαστάθη

ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ (75΄)

Το αόρατο νήμα που συνδέει μια παρέα νεαρών φίλων από το Ίλιον και τον ροκ δίσκο τους, με τον JayZ, την Rihanna και τον KanyeWest ξετυλίγεται μέσα από το μουσικό ντοκιμαντέρ Tα 4 Eπίπεδα της Ύπαρξης. Ο Θανάσης, ο Χρήστος και ο Νίκος, τα εναπομείναντα μέλη του γκρουπ «Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης» δραπετεύουν για λίγο από τις υποχρεώσεις της ενήλικης ζωής τους, συναντιούνται και «ροκάρουν» ξανά. Μία ταινία για την «ροκ εν ρολ δικαίωση», τα εφηβικά όνειρα που ζωντανεύουν, τη φιλία, τη νοσταλγία για τα περασμένα, την ανυπομονησία για εκείνα που έρχονται και μία υπενθύμιση: oδρόμος για τα βραβεία Gramm yμερικές φορές περνάει μέσα από τα αυτοσχέδια υπόγεια προβάδικα της Δυτικής Αττικής.

Έρευνα – Σενάριο – Σκηνοθεσία: Ηλιάνα Δανέζη. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Νέλσον Εσκίογλου, Φίλιππος Ζαμίδης. Ήχος: Γιάννης Αντύπας, Λευτέρης Καμπαλώνης, Κώστας Κουτελιδάκης. Μοντάζ: Δώρα Μασκλαβάνου

ΤΟ ΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΕΙΜΑΙ (84΄)

Για ποια πραγματικότητα μιλάμε; Όλοι μας βιώνουμε την πραγματικότητα με διαφορετικό τρόπο, ή φτιάχνουμε τη δική μας. Υπάρχει άραγε κάτι έξω από εμάς;

Το νέο ντοκιμαντέρ του Μένιου Καραγιάννη διερευνά τη σχέση μας με το άφατο, το άλογο, το εκτός λογικής κομμάτι του εαυτού μας. Είναι μήπως η τρέλα, η ποίηση, κι ο πόνος, πύλες προς τη ζωντανή αλλά άρρητη αυτή πλευρά που όλοι φέρουμε μέσα μας;

Στην ταινία εμφανίζονται διαφορετικές προσωπικότητες, που με τον τρόπο τους εκφράζουν κάτι που υπερβαίνει το άμεσα κατανοητό από τη λογική και τη σκέψη. Μοιράζονται τις εμπειρίες τους, εκμυστηρεύονται τον πόνο τους και αμφισβητούν τα δεδομένα, φωτίζοντας έτσι έναν κρυμμένο πυρήνα, αυτόν που κατά βάθος μας ενώνει. Στην ταινία συμμετέχει ο διδάκτωρ ψυχοπαθολογίας Φώτης Καγγελάρης, καθώς και η ποιήτρια Κατερίνα Αγγελάκη Ρουκ.

Σκηνοθεσία / Φωτογραφία: Μένιος Καραγιάννης. Πρωτότυπη μουσική: Απόστολος Δημητρακόπουλος

Ο ΧΕΙΡΟΠΑΛΑΙΣΤΗΣ (22’)

O Παναγιώτης είναι ένας 30χρονος πρωταθλητής στο άθλημα της χειροπάλης (brasdefer) και ιδιοκτήτης καφενείου σε ένα απομακρυσμένο χωριό. Με αφορμή έναν επικείμενο αγώνα στην Αθήνα και την προπόνησή του γι αυτόν, η ταινία χτίζει το πορτρέτο ενός νέου άνδρα που ταλαντεύεται καθημερινά μεταξύ των ονείρων του και της πραγματικότητας της ζωής στην Ελληνική επαρχία.

Σενάριο- Σκηνοθεσία: Γιώργος Γούσης. Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Κουτσαλιάρης. Βασικός Χαρακτήρας : Παναγιώτης Γούσης. Μοντάζ: Γιώργος Γούσης - Γιώργος Κουτσαλιάρης. Μουσική: Παναγιώτης Πανταζής

ΧΕΡΙΑ ΣΕ ΧΛΩΡΙΝΗ (27’)

Δύο γυναίκες μέσης ηλικίας, συζητούν και καθαρίζουν, δωμάτια ξενοδοχείων και γκαλερί σύγχρονης τέχνης. Οι φιγούρες τους δεν συναντιούνται ποτέ στην οθόνη, ωστόσο οι συζητήσεις τους και οι κρυφές τους σκέψεις γύρω από τις σύγχρονες εργασιακές συνθήκες τις φέρνουν κοντά. Μέσα από δύο παράλληλες προβολές που καταγράφουν τη λεπτολογία της καθημερινότητας μιας καθαρίστριας, η καθαριότητα αναδεικνύεται ως εργασιακή συνθήκη. Ένα σχόλιο για την σχέση της τέχνης με την εργασία. Η ιστορία δύο γυναικών που για χρόνια έχουν τα χέρια τους βουτηγμένα στην χλωρίνη.

Σκηνοθεσία, σενάριο, Μοντάζ : Ιωάννα Νεοφύτου. Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Μπακάλης, Γρηγόρης Πανόπουλος. Ηχοληψία: Δημήτρης Σταμάτης, Κώστας Καρανδίνος. Μουσική: Αλεξανδρα Κατερινοπούλου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos