Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί: "Προστατέψτε το ελληνικό σινεμά!"

Έλληνες σκηνοθέτες και παραγωγοί: "Προστατέψτε το ελληνικό σινεμά!"
Δημοσίευση: 29 Μαρτίου 2020, 04:10

H επέλαση της πανδημίας του κορωνοϊού έχει καταφέρει τεράστια πλήγματα στην κινηματογραφική παραγωγή παγκοσμίως, με φεστιβάλ και δημιουργίες, αλλά και διανομές ταινιών να ακυρώνονται, δεδομένου ότι ο μισός πλανήτης έχει πάψει σχεδόν κάθε δραστηριότητα βρισκόμενος σε καραντίνα για να αναχαιτίσει τον Covid-19.

Δεν αποτελεί εξαίρεση και το ελληνικό σινεμά που περνά πολύ δύσκολες ώρες. Η Ένωση Σκηνοθετών και Παραγωγών, ο Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών και η Ένωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης έσπευσαν να χτυπήσουν καμπανάκι προς το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου, επισημαίνοντας χαρακτηριστική αδράνεια όσον αφορά στα μέτρα που θα πρέπει να είχαν ήδη ληφθεί με σκοπό την προστασία της ελληνικής κινηματογραφίας. Αναλυτικά: 

"Δημοσιεύουμε την κοινή επιστολή που συνυπέγραψαν η ΠΑΚΤ, ο ΣΑΠΟΕ και η ΕΣΠΕΚ προς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Υπουργείο Πολιτισμού, με σκοπό μέσα σ' αυτές τις δύσκολες μέρες που βιώνουμε να μην παγώσουν οι υποχρεώσεις τους και με εύλογα ασφαλείς για την υγεία τρόπους που προσφέρονται από την τεχνολογία, να συνεχίσουν τη λειτουργία τους ώστε να μην καταρρεύσει η κινηματογραφική παραγωγή, βγαίνοντας από την κρίση.

Ευχόμαστε σε όλους καλή υγεία, προσοχή και κουράγιο.

Αγαπητέ κύριε Πρόεδρε, Αγαπητές κυρίες και κύριοι,

Αρχικά να σας μεταφέρουμε τις ευχές μας για υγεία σε όλους. Με την επιστολή μας αυτή θα θέλαμε να σας καταθέσουμε τις ανησυχίες μας σχετικά με την στάση λειτουργίας που παρατηρείται εδώ και 2 εβδομάδες των Υπηρεσιών του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και ταυτόχρονα τις σκέψεις αλλά και προτάσεις μας για να ξεπεράσουμε το πρόβλημα που έχει προκύψει λόγω του κορωνοϊού.

Συγκεκριμένα, όπως μας ενημερώνουν τα μέλη μας,διαπιστώνουμε ότι δεν λειτουργεί καν το πρωτόκολλο του οργανισμού, υπάρχει στάση πληρωμών (!) ενώ τα mail μας παραμένουν αναπάντητα και είναι αδύνατον να επικοινωνήσουμε με τους υπαλλήλους του οργανισμού, δεδομένου ότι στα τηλέφωνα δεν απαντάει κανείς. Το Δ.Σ. δεν συνεδριάζει αν και μπορούν να γίνουν τηλε-συνεδριάσεις όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλους τους δημόσιους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις. Ακόμη δεν έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ για τον διορισμό του Γενικού Διευθυντή που έχετε ήδη επιλέξει.

Η διαπίστωση αυτή εγείρει πολύ σοβαρά ερωτήματα για το πώς προτίθεται ο βασικός κινηματογραφικός οργανισμός της χώρας να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της πρωτόγνωρης κατάστασης που ζούμε, και τι θέση θα επιλέξει να κρατήσει απέναντι στο σύνολο της ελληνικής κινηματογραφίας, για τον συντονισμό και προστασία της οποίας είναι νομικά, και φυσικά ηθικά, υπεύθυνο.Σημειώνεται εδώ ότι η μέχρι σήμερα στάση αυτή του ΕΚΚ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με άλλους σχετικούς οργανισμούς της χώρας (όπως το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αλλά και η ΕΡΤ) και αποτελεί λαμπρή εξαίρεση πανευρωπαϊκά, την ώρα που άλλα κέντρα κινηματογράφου χωρών που πλήττονται περισσότερο ημών από τον ιό, αλλά και οι ευρωπαϊκοί οργανισμοί (CreativeEurope, Eurimages κλπ) εργάζονται πυρετωδώς και με δημιουργικότητα προκειμένου να βρουν τρόπους να στηρίξουν τους επαγγελματίες κινηματογραφιστές ώστε να βγουν όσο το δυνατόν αλώβητοι από αυτή την κρίση. 

Δεδομένου ότι ο κινηματογραφικός χώρος ήταν ήδη σε δεινή κατάσταση λόγω των 48 και πλέον μηνών συνεχών διοικητικών ανακατατάξεων του ΕΚΚ που το οδήγησαν σε απραξία και ακυβερνησία με ανυπολόγιστες καθυστερήσεις, είναι προφανές ότι δεν θα αντέξει και αυτό το τελευταίο χτύπημα. Να σημειωθεί εδώ ότι δεν έχει επιδειχθεί ενδιαφέρον ή επικοινωνία εκ μέρους του ΕΚΚ ούτε για τις ταινίες οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη και άρα είναι οι πρώτες πληγείσες από την κατάσταση και θα χρειαστούν μία παραπάνω μέριμνα για την αντιμετώπιση τους.

Με δεδομένες τις δυνατότητες της τεχνολογίας και της εξ αποστάσεως εργασίας που όλοι –οι υπόλοιποι -λίγο πολύ εξασκούσαμε ούτως ή άλλως, τώρα παραδόξως βρισκόμαστε στην «ευχάριστη»θέση να έχουμε τον χρόνο να τακτοποιήσουμε με ησυχία της εκκρεμότητές μας, καθώς και να σχεδιάσουμε το μέλλον με την ησυχία που η καθημερινότητα δεν θα μας επέτρεπε. Και αυτό ακριβώς ζητάμε να κάνει και το ΕΚΚ. Συγκεκριμένα, οι προτάσεις μας έχουν δύο πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας αφορά

•Στην τακτοποίηση όλων των εκκρεμοτήτων που ταλαιπωρούν τους παραγωγούς από το 2018 που ξεκίνησε η παρατεταμένη περίοδος καθυστερήσεων, και την εξέταση θεμάτων που εκκρεμούσαν από το ΔΣ που έχει σταματήσει να συνεδριάζει, όπως οριστικοί φάκελοι παραγωγής για τελική έγκριση προς υπογραφή συμβάσεων, εγκρίσεις πληρωμών ταινιών που βρίσκονται σε εξέλιξη, έγκριση απολογισμών, τακτοποίηση οικονομικών οφειλών και γενικά εξέταση και αποφάσεις όλων των εκκρεμούντων θεμάτων για να τελειώσει οριστικά η κληρονομιά των καθυστερήσεων των τελευταίων χρόνων. Ταυτόχρονα, εξέταση των σεναρίων και των σχεδίων παραγωγής που έχουν κατατεθεί και εκκρεμούν απαντήσεις από το 2018. Ιδιαίτερη μνεία θα γίνει εδώ στα σχέδια προς ανάπτυξη που εκκρεμούν από το 2018 και τα οποία έχουν εξεταστεί από την αρμόδια επιτροπή από τον Φεβρουάριο του 2019, οπότε και οι σκηνοθέτες και οι παραγωγοί κλήθηκαν σε συνεντεύξεις, αλλά το ΔΣ δεν τα έχει ακόμη εγκρίνει.

•Στην εξώφληση όλων των τιμολογίων και οικονομικών εκκρεμοτήτων. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά στα μέτρα που θα πρέπει να ληφθούν για να προστατευθεί η ελληνική κινηματογραφία και να μπορέσει να αντιμετωπίσει το αλλαγμένο τοπίο στο οποίο θα βρεθούμε όλοι μας όταν επανέλθει κάποιου είδους κανονικότητα.
Συγκεκριμένα:

•Προφανή μέτρα που έχουν λάβει αντίστοιχα κέντρα είναι έκτακτες χρηματοδοτήσεις στις παραγωγές που βρίσκονται σε προετοιμασία, εν μέσω γυρισμάτων ή σε μοντάζ και postproduction, παραγωγές δηλαδή οι οποίες βρίσκονται οικονομικά εκτεθειμένες, με ανοικτές υποχρεώσεις απέναντι σε εταιρίες και εργαζόμενους τις οποίες αδυνατούν βεβαίως να καλύψουν χωρίς την παροχή ταμειακής ροής. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι άλλα κέντρα κινηματογράφου, όπως και το CreativeEuropeκαι το Eurimages, θα αλλάξουν άμεσα τον τρόπο χρηματοδότησής τους αυξάνοντας σημαντικά τις προκαταβολές και μειώνοντας στο απολύτως αναγκαίο τις τελευταίες δόσεις χρηματοδότησης.

•Επιπλέον, εδώ τονίζεται και πάλι η σημασία της ανάπτυξης σχεδίων (development) που είναι το πλέον βασικό εργαλείο των παραγωγών για το μέλλον και που είναι σαφώς αυτό στο οποίο πρέπει να δοθεί βάση την συγκεκριμένη στιγμή. Κάτι τέτοιο θα στηρίξει τόσο τους σεναριογράφους, σκηνοθέτες και παραγωγούς, ενώ θα διασφαλίσει ότι η μετάβαση σε μια κανονική κατάσταση θα γίνει όσο πιο ομαλά γίνεται.

Ζητάμε την άμεση ανταπόκρισή σας και την ανάληψη πρωτοβουλιών εσωτερικά αλλά και προς το Υπουργείο Πολιτισμού».

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tulip
12029
Feelgood
9042
Tanweer
3463