Aυτή είναι η διαδικασία της ψηφοφορίας των Όσκαρ

Δημοσίευση: 8 Φεβ. 2020, 21:17
Συντάκτης:

Έφτασαν και φέτος τα βραβεία Όσκαρ, νωρίτερα από άλλες χρονιές μιας και μεταφέρθηκαν στις αρχές του Φεβρουαρίου. Κάθε χρόνο υπάρχουν ομόφωνες κραυγές χαράς για ταινίες και ανθρώπους που βλέπουμε στις υποψηφιότητες αλλά και προσωπικές ενστάσεις για μερικές. Συχνά, όπως και φέτος, τίθεται το θέμα του diversity, με καμία γυναίκα να μην διεκδικεί το Όσκαρ σκηνοθεσίας, ενώ ίσως θα μπορούσε η Greta Gerwig και μόνο μία μαύρη ηθοποιός διεκδικεί βραβείο ερμηνείας στις τέσσερις κατηγορίες υποκριτικής. Ας δούμε λοιπόν πώς και ποιοι ψηφίζουν για τα βραβεία αυτά ώστε να καταλάβουμε καλύτερα τον θεσμό.

<a href="/nea/oscars-2020-i-hamiloteri-tiletheasi-stin-istoria/62124">Oscars 2020: Η χαμηλότερη τηλεθέαση στην ιστορία</a>ΣΧΕΤΙΚΑOscars 2020: Η χαμηλότερη τηλεθέαση στην ιστορία

Καταρχάς ποιοι ψηφίζουν. Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου αριθμεί 8469 μέλη φέτος, μιας και κάθε χρόνο προστίθενται και νέα και έτσι έχει 35% περισσότερα μέλη από το 2015 που είχε 6261. Ο καθένας ανήκει σε μία από τις 17 κατηγορίες με την κάθε ομάδα, το κάθε σωματείο να ψηφίζει για το ποιοι θα είναι υποψήφιοι στο αντίστοιχο βραβείο, π.χ. οι σκηνοθέτες για το Όσκαρ σκηνοθεσίας, οι ηθοποιοί για Α΄ και Β΄ γυναικείο και ανδρικό ρόλο, οι μοντέρ για Όσκαρ μοντάζ κ.ο.κ. Για το Όσκαρ καλύτερης ταινίας ψηφίζουν όλοι. Όταν όμως ανακοινώνονται οι υποψηφιότητες, τότε ξαναγίνεται ψηφοφορία για το ποιοι θα είναι οι νικητές. Για τους τελικούς νικητές ψηφίζουν όλοι για όλες τις κατηγορίες.

Ποια είναι τα σωματεία που υπόκεινται στην Ακαδημία. Είναι οι σκηνοθέτες, οι σεναριογράφοι, οι ηθοποιοί, οι διευθυντές φωτογραφίας, οι μοντέρ, οι σχεδιαστές κοστουμιών, οι ντοκιμαντερίστες, οι παραγωγοί, οι σχεδιαστές παραγωγής, οι μουσικοί, οι makeup artists και οι κομμωτές, οι δημιουργοί ταινιών μικρού μήκους και animation, οι άνθρωποι που επιμελούνται τον ήχο, τα οπτικά, ενώ υπάρχουν και τρείς κατηγορίες στις οποίες δεν αντιστοιχεί βραβείο, οι υπεύθυνοι του κάστινγκ, οι εκτελεστικοί παραγωγοί και αυτοί που αναλαμβάνουν τις δημόσιες σχέσεις και την διαφήμιση των ταινιών. Καθένας λοιπόν εντάσσεται σε μία από τις προαναφερθείσες ομάδες.

Πώς όμως καταφέρνεις να γίνεις μέλος. Θεωρητικά ο καθένας μπορεί να γίνει αν έχει συμμετάσχει σε μια ταινία με κάποια από τις παραπάνω ιδιότητες.  Η αίτησή του πρέπει στην συνέχεια να εγκριθεί από κάθε ομάδα.

Γιατί οι ταινίες που διεκδικούν το Όσκαρ καλύτερης ταινίας φέτος είναι εννιά, αλλά πέρσι οκτώ;

Μέχρι το 2008 οι υποψήφιες ταινίες ήταν πέντε, όπως και σε όλες τις άλλες κατηγορίες. Από το 2009 διπλασιάστηκαν σε δέκα για να χωρέσουν περισσότερες. Αυτό συνέβη γιατί ενώ για χρόνια η Ακαδημία προτιμούσε και ταινίες που άρεσαν στο ευρύ κοινό, όπως ο Τιτανικός ή ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών (με 11 νίκες έκαστη), μετά τον Άρχοντα καμία δημοφιλής ταινία δεν προτάθηκε έχοντας μια ροπή προς πιο σινεφίλ ή ανεξάρτητες ταινίες. Ας θυμηθούμε ότι παρά την αύξηση του αριθμού ταινιών, η Ακαδημία ήθελε το 2018 να προσθέσει το Όσκαρ καλύτερης δημοφιλούς ταινίας για να χωρέσουν ακόμα περισσότερες, κάτι που το απέσυρε. Η κατηγορία λοιπόν διευρύνθηκε ώστε να συνυπάρχουν arthouse με πιο mainstream ταινίες. Ωστόσο δεν έδωσαν συγκεκριμένο αριθμό υποψηφιοτήτων αλλά πρέπει να είναι από πέντε έως δέκα. Ψηφίζουν όλοι τις ταινίες που θα ήθελαν να δουν ως υποψήφιες και προτείνονται εν τέλει εκείνες που κατορθώνουν να έχουν τουλάχιστον το 5% των ψήφων.

Πώς προκύπτει ο τελικός νικητής στην συγκεκριμένη κατηγορία. Είναι λίγο περίεργος ο τρόπος, καθώς μια ταινία πρέπει να κερδίσει το 50% των Νο1 ψήφων, δηλαδή το 50% των μελών της Ακαδημίας να την έχει επιλέξει ως Νο1 στην δική του ψηφοφορία που τοποθετεί τις ταινίες με αξιολογική σειρά. Αυτό όμως δεν πρέπει να συμβαίνει συχνά, διότι είναι πολύ δύσκολο. Αν λοιπόν για παράδειγμα μια ταινία κερδίσει το 30% των Νο1 ψήφων, τότε περνάμε στο Νο2 ή αν χρειαστεί και στο Νο3, διότι αν το Νο2 έχει κερδίσει το 20% των ψήφων ως Νο1 αλλά η πλειοψηφία το έχει επιλέξει ως Νο2 τότε κερδίζει αυτή η ταινία γιατί δεν είναι μεν Νο1 επιλογή, αλλά πιο πολλοί την επέλεξαν ως Νο2, άρα στις πρώτες θέσεις από όσοι επέλεξαν την Νο1.

Γιατί διαρκεί τόσο. Αν σκεφτούμε ότι είναι 24 κατηγορίες, ότι τις προηγούμενες χρονιές που υπήρχε παρουσιαστής έπρεπε να υπάρχει ένας εναρκτήριος μονόλογος, μουσικά δρώμενα, το In Memoriam, σκηνές από τις ταινίες που είναι υποψήφιες τότε είναι λογικό. Τα Grammy αντιθέτως δίνουν πολλά βραβεία εκτός τηλεοπτικού αέρα, κάτι που προσπάθησαν πέρσι τα Όσκαρ συναντώντας μεγάλες αντιδράσεις.

Τα νούμερα τηλεθέασης πέφτουν. Τα Όσκαρ θα αλλάξουν; Δύσκολα θα δούμε κάποια μεγάλη αλλαγή, παρά μόνο ενέσεις φρεσκάδας.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό ένα Όσκαρ; Γιατί ανοίγει πολλές πόρτες και φέρνει πολλά χρήματα στους νικητές. Αυξάνει την αμοιβή στις επόμενες δουλειές και ίσως φέρνει καλύτερες προτάσεις. Γι’ αυτό άλλωστε τα στούντιο κάνουν ολόκληρη προ-οσκαρική καμπάνια ώστε να είναι σίγουροι ότι τα μέλη της Ακαδημίας θα θυμηθούν την ταινία.

Πόσο κοστίζει μια καμπάνια; Αυτό εξαρτάται από το στούντιο. Φέτος το Netflix που διεκδικεί τα περισσότερα Όσκαρ, αν και πιθανώς θα μείνει με πολύ λιγότερα, σίγουρα έδωσε πολλά περισσότερα από ότι ένα μικρότερο στούντιο που ποντάρει σε μια ταινία. Ξεκινάνε σε γενικές γραμμές από μερικές χιλιάδες δολάρια μέχρι 50 εκατομμύρια δολάρια.

Γιατί τόσα λεφτά; Υπολογίζουμε μαζί και τα έξοδα της αποστολής της ταινίας σε διεθνή φεστιβάλ, οι τηλεοπτικές διαφημίσεις, τα dvd που δίνονται στους ψηφοφόρους και η γενικότερη διαφήμιση της ταινίας.

Μπορείς να αγοράσεις ένα Όσκαρ; Πάντα υπάρχει ο μύθος ότι μπορείς, ωστόσο τα ίδια τα μέλη το αρνούνται. Μπορείς να πουλήσεις καλά την ταινία αλλά όχι να κάνεις κάποιον να την αγαπήσει.

Η δημοφιλία παίζει ρόλο στην τελική νίκη; Πάλι εξαρτάται. Υπάρχουν περιπτώσεις που το επιβεβαιώνουν και άλλες που το διαψεύδουν κερδίζοντας κάποιος που δεν είναι φαβορί, όπως πέρσι η Olivia Colman έναντι της Glen Glose.

Μπορεί η νίκη στις Χρυσές Σφαίρες ή στα SAG να ισχυροποιήσουν μια υποψηφιότητα; Μπορεί να ισχυροποιηθεί όχι όμως απαραίτητα και να κερδίσει. Κάποιες φορές τυχαίνει να συμπίπτει και άλλες όχι. Οι αναλυτές προσπαθούν μέσα από τις νίκες να προ-οικονομήσουν το αποτέλεσμα αλλά η μαντεψιά δεν οδηγεί πάντα στο τελικό αποτέλεσμα.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos