Σύνοψη: Οι άνθρωποι που σχετίζονται με τη δράση της Καμόρα, του συνδικάτου εγκλήματος που «κυβερνά» τη Νάπολη, ζουν μονίμως στην κόψη του ξυραφιού. Οι αντίπαλες φατρίες παλεύουν για τον έλεγχο, σκορπίζοντας πτώματα, ενώ η επιρροή του συνδικάτου φτάνει μέχρι και τη διαχείριση τοξικών αποβλήτων.

Γνώμη: To 2006, o Ιταλός δημοσιογράφος και συγγραφέας Ρομπέρτο Σαβιάνο εκδίδει το «Γόμορρα» και ξεσκεπάζει τη δράση της διαβόητης Καμόρα, βάζοντας έκτοτε τον εαυτό του στο στόχαστρο της οργάνωσης. Το βιβλίο γνώρισε μεγάλη επιτυχία, όχι μόνο στην Ιταλία αλλά σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Δύο χρόνια αργότερα, το 2008, ο Ιταλός σκηνοθέτης Ματέο Γκαρόνε (“Dogman”) μεταφέρει τα «Γόμορρα» από το χαρτί στη μεγάλη οθόνη και φεύγει από το Φεστιβάλ Καννών με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής.

Σήμερα, ήρθε η στιγμή να δούμε την director’s cut της ταινίας, με τη διάρκειά της να έχει μειωθεί από στα 125 λεπτά από τα 135’ που ήταν στην αρχική της εκδοχή (πράγμα αρκετά αξιοπερίεργο για director’s cut). Δεκατέσσερα, λοιπόν, χρόνια από την πρώτη προβολή τους, τα «Γόμορρα» συνεχίζουν να αποτελούν μία από τις καλύτερες κινηματογραφικές απεικονίσεις του κόσμου της μαφίας, μία απεικόνιση ωμή, στενάχωρη, βίαιη και ρεαλιστική, η οποία απέχει έτη φωτός από την ιδέα που έχουμε σχηματίσει για τα συνδικάτα εγκλήματος και τους ανθρώπους που εμπλέκονται σε αυτά μέσω από άλλες ταινίες αντίστοιχου περιεχομένου.

Ο Γκαρόνε στήνει μια ντοκιμαντερίστικης υφής τοιχογραφία της καθημερινότητας μιας ομάδας ετερόκλητων χαρακτήρων, οι οποίοι όμως εμπλέκονται όλοι σε κάποια παράνομη δραστηριότητα. Με το να μην έχει έναν κεντρικό ήρωα, καταφέρνει να δείξει την έκταση που πραγματικά έχει η επιρροή της Καμόρα, στήνοντας έτσι ένα σχεδόν κλειστοφοβικό σκηνικό, από το οποίο ξέρεις ότι κανείς δεν θα μπορέσει να δραπετεύσει.

Ο Γκαρόνε δεν αγαπάει τους ήρωές του, ούτε συμπάσχει μαζί τους, ούτε επιθυμεί να διαχωρίσει τους αθώους από τους ενόχους. Η κάμερά του τους παρακολουθεί όλους με έναν τρόπο σχεδόν κλινικό και σε αφήνει να βγάλεις τα δικά σου συμπεράσματα.

Η φωτογραφία του Μάρκο Ονοράτο αιχμαλωτίζει μια πτυχή της Ιταλίας που σπάνια βλέπουμε σε ταινίες. Το προάστιο της Σκάμπια, με τις κορμπισιανής καταβολής εργατικές πολυκατοικίες του, δεν έχει τίποτα το φωτογενές. Υπάρχει μόνο μια αίσθηση παρακμής και εγκατάλειψης, μια γενικότερη αίσθηση βρωμιάς που φαίνεται να επηρεάζει και τις ψυχές όσων ζουν εκεί. Στα «Γόμορρα» δεν βλέπεις ποτέ καμία έπαυλη, κανέναν κουστουμαρισμένο «Ντον». Βλέπεις μόνο τους τελευταίους τροχούς της μαφιόζικης αμάξης –μεταξύ των οποίων και παιδιά– που ρισκάρουν τις ζωές τους για μερικά «εύκολα» χιλιάρικα ή/και πιστεύοντας ότι έτσι θα ανέβουν στην ιεραρχία. Αυτοί που κάθονται στην κορυφή λάμπουν δια της απουσίας τους.

Και μπορεί η επιλογή της πολυπρόσωπης αφήγησης να αποβεί κουραστική ή χαοτική για τους μη προσεκτικούς θεατές ή να κατηγορήσει κανείς τον Γκαρόνε ότι ξέχασε να κορυφώσει την ταινία του, αλλά όταν βλέπεις κάτι που μοιάζει τόσο πολύ στην πραγματική ζωή, τότε είναι δύσκολο να μην αναρωτηθείς τι θα μπορούσε να κορυφώσει μια ταινία που καθ’όλη τη διάρκειά της, δείχνει μια σειρά αποτρόπαιων πράξεων, μικρών και μεγάλων, οι οποίες εκτελούνται σε καθημερινή διάταξη.

Για τον Γκαρόνε, στην κόλαση που θεωρεί ότι είναι τα σύγχρονα «Γόμορρα» δεν υπάρχουν ήρωες να σώσουν την ημέρα ούτε κακοί που περιμένουν να τους συνθλίψουν. Η ίδια η ζωή, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί από τους άγραφους νόμους της Καμόρα, αργά ή γρήγορα θα τους συνθλίψει όλους και θα έχει τοποθετήσει άλλους στη θέση τους, ώστε να μην κλείσει ποτέ αυτός ο αιματηρός κύκλος.

H ταινία προβάλλεται σε director's cut στο e-cinema της Strada Films

Πρώτη δημοσίευση: 15 Ιουλίου 2022, 14:17
Ενημέρωση: 15 Ιουλίου 2022, 14:17
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Gomorrah (Γόμορρα)
Σκηνοθεσία: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
137
Εταιρία διανομής: 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Prey

Prey

Θα το βρείτε: Disney+

Το στερνοπαίδι του Predator στριμάρει Disney Plus και εννοείται θερίζει χωρίς να παίρνει αιχμαλώτους.
1 ημέρα