Σύνοψη: Τα γυρίσματα μιας ταινίας με θέμα το κάψιμο των μαγισσών πηγαίνουν από το κακό στο χειρότερο, με τους ηθοποιούς και το συνεργείο να οδηγούνται σταδιακά σε μια κατάσταση μαζικής υστερίας.

Γνώμη: Ο Γκασπάρ Νοέ λατρεύει το καλά οργανωμένο κινηματογραφικό χάος. Συνεπώς, όταν ο οίκος Yves Saint Laurent του ανέθεσε να γυρίσει ένα 15λεπτο φιλμ για λογαριασμό του, ο Νοέ δεν θα μπορούσε παρά να παραδώσει κάτι αναπάντεχο, κάτι 100% δικό του.

Κι έτσι δημιουργήθηκε το “Lux Aeterna”, που δεν είναι ούτε διαφημιστικό φιλμ ούτε και παραδοσιακή ταινία. Είναι ένα σχόλιο του Νοέ για την τέχνη της σκηνοθεσίας, ένα δοκιμιακής φύσης mockumentary που δοκιμάζει την υπομονή, αλλά διαθέτει αυτή τη χαρακτηριστική γοητεία που χαρακτηρίζει σχεδόν όλες τις δημιουργίες του 57χρονου “τρομερού παιδιού” του γαλλικού σινεμά.

Θεματικά και στιλιστικά, το “Lux Aeterna” συγγενεύει με το “Climax”, το οργιώδες φιλμ του 2018, στο οποίο ο Νοέ έστησε μαεστρικά την καταβύθιση μιας ομάδας χορευτών στην παράνοια με τη βοήθεια ενός μπολ με fruit punch στο οποίο κάποιος πρόσθεσε -εν αγνοία τους- LSD.

Στο “Lux Aeterna” μπορεί να μην υπάρχουν ναρκωτικά, όμως μια αίσθηση ανησυχίας απλώνεται από την πρώτη κιόλας σεκάνς, όπου παρακολουθούμε μια σκηνή από το “The King of Kings” (βουβή ταινία του 1927 σχετικά με τις τελευταίες μέρες της ζωής του Χριστού δια χειρός Σέσιλ Μπ. Ντεμίλ) να “πνίγεται” σταδιακά σε ένα λευκό strobo φως. Ο Ντεμίλ δεν είναι ο μόνος σκηνοθέτης που έχει στο μυαλό του ο Νοέ: ένα απόσπασμα από το “Day of Wrath” του Καρλ Ντράγιερ με μια γυναίκα να πέφτει στη πυρά ακολουθεί αμέσως μετά, ενώ μεσότιτλοι με αποφθέγματα των Ντράγιερ, Γκοντάρ και Φασμπίντερ εμφανίζονται διάσπαρτα σε όλη τη διάρκεια της ταινίας.

Μετά από αυτή την εισαγωγή/σύντομο μάθημα της ιστορίας του κινηματογράφου, παρακολουθούμε τις Σαρλότ Γκενσμπούρ (“Nymphomaniac”) και Μπεατρίς Νταλ (“Trouble Every Day”), οι οποίες υποδύονται τους εαυτούς τους, να μιλάνε για τις καριέρες τους. Η Νταλ ετοιμάζεται να σκηνοθετήσει τη Γκενσμπούρ στο “God’s Work”, μια ταινία για το κυνήγι των μαγισσών, ενώ στο πλατό αλλά και στα παρασκήνια τα προβλήματα είναι εμφανή: οι παραγωγοί της ταινίας αμφισβητούν τις ικανότητες της Νταλ, ο διευθυντής φωτογραφίας αρνείται να συνεργαστεί μαζί της, η Γκενσμπούρ λαμβάνει ένα ανησυχητικό τηλεφώνημα από τη μικρή κόρη της. Όλα αυτά είναι δοσμένα μέσω από ένα split screen, το οποίο καταλήγει σ’ έναν εντυπωσιακό επίλογο, όπου τα γνωστά κόλπα του Νοέ αξιοποιούνται στο έπακρο, σε σημείο που θες να πάρεις τα μάτια σου από την οθόνη και να κλείσεις τ’ αυτιά σου.

Είναι πολλά αυτά για τα οποία θέλει να μιλήσει εδώ: τη θέση των γυναικών μπροστά και πίσω από τις κάμερες, το πώς η κακοποιητική συμπεριφορά σκηνοθετών και συνεργείου μπορεί να δικαιολογηθεί όντας ενδεδυμένη τον μανδύα της τέχνης, την δημιουργική τρέλα που υπάρχει σε κάθε κινηματογραφικό πλατό. Για άλλη μια φορά, η αισθητική του καταπλακώνει τα μηνύματα που θέλει να περάσει, με αποτέλεσμα το “Lux Aeterna” να μην είναι τίποτα παραπάνω από μια ευπρόσδεκτη άσκηση ύφους του Νοέ, προορισμένη όμως κυρίως για όσους τον ξέρουν και τον εμπιστεύονται ήδη. 

Πρώτη δημοσίευση: 17 Φεβ. 2021, 16:07
Ενημέρωση: 17 Φεβ. 2021, 20:03
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Συντάκτης: 
Τίτλος:
Lux Aeterna
Σκηνοθεσία: 
Χώρα: 
Έτος: 
Διάρκεια: 
51

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
1228
Spentzos
1170
Tanweer
1135
Spentzos
870