Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: "The souvenir Part ΙΙ" - Κριτική

Δημοσίευση: 14 Νοε. 2021, 14:49
Συντάκτης:

Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση σχετικά με τα κινηματογραφικά σίκουελ και τον λόγο ύπαρξής τους. Άλλωστε αυτή είναι συνήθως μια επιλογή που αφορά περισσότερο τις μεγάλες εμπορικές επιτυχίες και λιγότερο τους σκηνοθέτες όπως η Joanna Hogg, που δουλεύουν εκτός των mainstream κύκλων. Η επιλογή της λοιπόν να χωρίσει το ημι-αυτοβιογραφικό “The Souvenir” σε δύο μέρη είναι τουλάχιστον ενδιαφέρουσα.

<a href="/nea/i-elina-psykoy-kai-ta-adespota-kormia-tis/69430">Η Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της</a>ΣΧΕΤΙΚΑΗ Ελίνα Ψύκου και τα "Αδέσποτα κορμιά" της

Στο πρώτο μέρος γνωρίσαμε την Julie Harte (Honor Swinton Byrne), φοιτήτρια κινηματογράφου στην Αγγλία της δεκαετίας του ’80, και την ταραχώδη σχέση της με τον αρκετά μεγαλύτερό της, χαρισματικό και ελεγκτικό Anthony (Tom Burke), ο οποίος τελικά πεθαίνει από υπερβολική δόση ηρωίνης.

Στο “The Souvenir Part II”, που ξεκινά αμέσως μετά το τραυματικό αυτό τέλος, η Julie προσπαθεί να αποσαφηνίσει τα συναισθήματά της και να επεξεργαστεί το πένθος της, χρησιμοποιώντας ως βασικό μέσο την κινηματογραφική καταγραφή. Η ταινία αποφοίτησής της αλλάζει, με όλες τις αντιρρήσεις των (ανδρών) καθηγητών της, για να συμπεριλάβει τον Anthony και γίνεται σταδιακά ένας καθρέφτης της καθοριστικής τους επαφής και μια αδιαμφισβήτητα πλούσια οδός για να δει κατάματα την αλήθεια και να προχωρήσει μπροστά.

Η Hogg έχει δημιουργήσει ένα υπέροχο και βαθιά συναισθηματικό πορτρέτο μιας νεαρής καλλιτέχνιδας που ωριμάζει, μια πολυεπίπεδη καταγραφή όλου του βάρους που αφήνει η επίπονη αγάπη στο διάβα της και μια θριαμβευτική μετουσίωση αυτού σε τέχνη. Στο δεύτερο αυτό μέρος, η Julie καλείται να ξεδιαλύνει ένα επίπονο κουβάρι, συνειδητοποιεί καταστάσεις και γνωρίζει καλύτερα τον εαυτό της, την ζωή και την σύνδεση αυτών με την τέχνη της. Παράλληλα, διατηρεί την υποστηρικτική σχέση με την οικογένειά της (μητέρα και κόρη Swinton είναι εξίσου εξαιρετικές) και τους φίλους της, παρ’ όλο που μαθαίνει απ’ αυτούς περισσότερα απ’ όσα μπορεί να τους εξηγήσει.

Στον τρόπο με τον οποίο έχει συνθέσει την ταινία της η σκηνοθέτρια έχει προσέξει τα πάντα και φαίνεται, με την συνήθη στατική κινηματογράφηση και τις χωροχρονικές εναλλαγές να στηρίζονται σ’ ένα λεπτομερές και προσεγμένο σενάριο. Η αψεγάδιαστη ενδυματολογία, η απόλυτα πετυχημένη και καθόλου κραυγαλέα μεταφορά της ‘80s ατμόσφαιρας, η πανέμορφη φωτογραφία, η πάντα εύστοχη μουσική επένδυση (ναι έχει ταλέντο και σ’ αυτό) ολοκληρώνουν ένα πραγματικά ικανοποιητικό και προσωπικό αποτέλεσμα, ένα δεύτερο μέρος που επεκτείνει τις ιδέες και απαρτιώνει τα συναισθήματα του πρώτου, αν και θα μπορούσαν και τα δύο να σταθούν με αυτοτέλεια.

Στο σύνολο των χαρακτήρων ξεχωρίζουμε τον θαυμάσιο Richard Ayoade (“The Double”, “Submarine”) και την εύστοχη κυνικότητά του.

Η ζωή είναι τέχνη και η τέχνη είναι ζωή. Η Joanna Hogg το γνωρίζει καλά αυτό, το δουλεύει επιτυχώς και το αναδεικνύει στο “The Souvenir Part II” με έναν μοναδικό, χαμηλότονο, βαθύ και ολοκληρωμένο τρόπο. Κι αν άργησε να μας το δείξει (γύρισε την πρώτη κινηματογραφική της ταινία στα 47), άξιζε την αναμονή.

Τα πάντα για το φετινό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στην ξεχωριστή ενότητα του MOVE IT που ανανεώνεται συνεχώς. 

Πρώτη δημοσίευση: 14 Νοε. 2021, 14:49
Ενημέρωση: 14 Νοε. 2021, 14:49
Συντάκτης:

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Damsel

Damsel

Θα το βρείτε: Netflix

Σύνοψη: Η γλυκιά κόρη ενός βασιλιά ετοιμάζεται για προξενιό με πλούσια φαμίλια για να...
1 ημέρα

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos