23ο ΦΝΘ: "Μέρες και νύχτες της Δήμητρας Κ." - Κριτική

Δημοσίευση: 3 Ιουλίου 2021, 12:38

Σύνοψη: Η Δήμητρα είναι εργαζόμενη στο χώρο του σεξ και επί χρόνια πρόεδρος του σωματείου Ατόμων Εργαζομένων στο Σεξ Ελλάδας. Αγαπάει τη δουλειά της και υπήρξε ιδιοκτήτρια σ’ ένα από τα παλαιότερα σπίτια της Αθήνας.

<a href="/festival-thessalonikis/26o-festival-ntokimanter-thessalonikis-ayxisi-rekor-se-theates/69664">26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές</a>ΣΧΕΤΙΚΑ26o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αύξηση-ρεκόρ σε θεατές

H Εύα Στεφανή ακολουθεί επί δώδεκα χρόνια τη Δήμητρα καταγράφοντας όχι μόνο τη ζωή της αλλά και τις όψεις της πόλης που αλλάζει, σημαδεμένη από τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης.

Γνωρίζοντας τη Δήμητρα ερχόμαστε αντιμέτωποι με τα στερεότυπά μας για το σεξ, τη γυναικεία επιθυμία, την ατομική ελευθερία αλλά και τον τρόπο που μας αλλάζουν οι δοκιμασίες σε κρίσιμες ιστορικές στιγμές.

Άποψη:  Η Στεφανή καταφέρνει να χωρέσει σε εβδομήντα περίπου λεπτά αβίαστα και με απόλυτη συνοχή πλάνα δώδεκα χρόνων. Τα λεπτά αυτά  κυλούν σα νεράκι συνθέτοντας το πολυδιάστατο πορτρέτο της Δήμητρας που δε φέρει μόνο την ιδιότητα της εργάτριας του σεξ. Στο κάδρο προστίθενται πέρα από τη δουλειά της, η σχέση της με τη μητέρας της, η αγάπη της για τα ζώα και τα παλιά πράγματα, η πίστη της στο Δωδεκάθεο, ο αγώνας της για την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο χώρο του σεξ.

Tο επάγγελμα της Δήμητρας δεν είναι επομένως το βασικό θέμα της ταινίας αλλά μία απλώς από τις πτυχές της πολύπλευρης προσωπικότητας μίας γυναίκας απελευθερωμένης από τα στερεότυπα που επιλέγει η ίδια το πώς θα ζήσει χωρίς να καθοδηγείται από τη γνώμη των άλλων.

Η Εύα Στεφανή δεν επιθυμεί να παραμένει αόρατη και να κρύβεται πίσω από την κάμερά της. Αντιθέτως, προτιμά τη συμμετοχική παρατήρηση θέτοντας η ίδια στη Δήμητρα τα δικά της ερωτήματα σχετικά με τη δουλειά στον οίκο ανοχής, γελώντας μαζί της, κάνοντας σχόλια.

To MOVE IT παρακολουθεί Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από κοντά

Η ταινία αποκτά με αυτόν τον τρόπο έναν άμεσο χαρακτήρα που πολύ απέχει από την στεγνή και μονοδιάστατη καταγραφή της καθημερινότητας μίας εργαζόμενης στο σεξ. Γιατί η σκηνοθέτις δεν ενδιαφέρεται για μία στερεοτυπική προσέγγιση και απεικόνιση του τι σημαίνει για μία γυναίκα να  εργάζεται στο χώρο αυτό και των κοινωνικών και νομικών εμποδίων που καλείται εκείνη να ξεπεράσει. Εκείνο που πρωτίστως την ενδιαφέρει είναι να ανακαλύψει και να κατανοήσει  τον άνθρωπο που κρύβεται πίσω από αυτήν την επαγγελματική ιδιότητα. Και το πετυχαίνει κερδίζοντας την εμπιστοσύνη της Δήμητρας.

Σ΄ ένα παράλληλο επίπεδο λοιπόν  γινόμαστε μάρτυρες της σχέσης που αναπτύσσεται μεταξύ της Εύας Στεφανή και της πρωταγωνίστριάς της. Η Δήμητρα, όπως έχει και η ίδια εξομολογηθεί, ήταν αρχικά επιφυλακτική απέναντι στην πρόθεση της Στεφανή να την κινηματογραφήσει. Όσο όμως τα χρόνια περνούν την  επιφυλακτικότητα και το δισταγμό έρχονται ν’ αντικαταστήσουν η εγγύτητα και η οικειότητα, τις οποίες η δημιουργός αξιοποιεί με ειλικρίνεια και τιμιότητα για ν΄ αποτυπώσει μέσα από τον κινηματογραφικό φακό την αλήθεια της Δήμητρας.

Μέσα σε αυτά τα δώδεκα χρόνια κινηματογραφικής και όχι μόνο συνύπαρξης των δύο γυναικών βλέπουμε να σημειώνονται σημαντικές αλλαγές  που επηρεάζουν όχι μόνο την ηρωίδα της ταινίας αλλά και την Αθήνα που ρημάζει από την έλευση της οικονομικής κρίσης.

Η Δήμητρα όμως συνεχίζει να διψά για ζωή αποτελώντας με την στάση της αυτή ένα πρότυπο αισιοδοξίας και  κουράγιου για όλους εμάς που κάποιες στιγμές λυγίζουμε κάτω από το βάρος των ανεπιθύμητων αλλαγών. 

Μπορείτε να το δείτε εδώ.

Αναστασία Σταθά

 

 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

BOX OFFICE

Ταινία
4ημέρο
Tanweer
43250
Film Group
13175
Tanweer
12142
Tanweer
4254
Tanweer
2372
Baghead, από την Spentzos Baghead, από την Spentzos