Νύχτες Πρεμιέρας 2024: "Κονκλάβιο" - Κριτική
Σύνοψη: Βασισμένη στο μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις, η γεμάτη ανατροπές πλοκή εισχωρεί στο Βατικανό για να παρακολουθήσει τις μυστικές διαδικασίες εκλογής Πάπα, όταν ο προηγούμενος πεθαίνει αιφνίδια. Τις διαδικασίες αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας ο Καρδινάλιος Λόρενς, σκαλίζοντας άθελά του μυστικά που πρέπει να αποφασίσει αν θα αφήσει για πάντα στο σκοτάδι ή θα φέρει στο φως.
ΣΧΕΤΙΚΑΚονκλάβιο
Άποψη: Το αντιπολεμικό Ουδέν Νεότερο από το Δυτικό Μέτωπο ήταν μια μεγάλη επιτυχία για τον Γερμανοελβετό σκηνοθέτη Edward Berger που είδε την γερμανόφωνη ταινία του να γίνεται παγκόσμιο χιτ, να δέχεται αποθεωτικές κριτικές και να βραβεύεται με τέσσερα Όσκαρ μεταξύ των οποίων και καλύτερης διεθνούς ταινίας.
Αναμενόμενο το Χόλιγουντ να θέλει να τον εκμεταλλευτεί με μια αγγλόφωνη ταινία.
Έτσι, αυτή την φορά μεταφέρει πάλι ένα βιβλίο, πολύ πιο πρόσφατο, στήνοντας ένα παπικό θρίλερ συνωμοσίας υψηλών υποκριτικών αξιώσεων και υπόγειων δομών με δυναμική, που αν και θα διχάσει με το τέλος του, σίγουρα είναι μια γερή δόση αγνής διασκέδασης.
Άλλωστε, ο Berger ακριβώς επειδή γνωρίζει ότι απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό και δεν δημιουργεί μια καλλιτεχνική ταινία για σινεφίλ κατανάλωση, βάζει σε σημεία ενέσεις κωμωδίας με κάποιες πραγματικά αστείες σκηνές για το μέχρι πού θα φτάσει κάποιος για να αναδυθεί στην πυραμίδα της καθολικής εξουσίας.
Όπως στον Θάνατο του Στάλιν, μέσα από κωμικά σκηνικά ο Iannucci παρατηρεί την ακρότητα και τις δολοπλοκίες πίσω από τον θάνατο του πατερούλη, στο Κονκλάβιο άλλοτε με χιούμορ άλλοτε με την φόρμα του ψυχολογικού θρίλερ, ο Καρδινάλιος Λόρενς του Ralph Fiennes κινείται ως ο άνθρωπος που διαχειρίζεται το κενό για αυτές τις μέρες της ψηφοφορίας των καρδιναλίων μέχρι την ανακήρυξη του νέου Πάπα και τον λευκό καπνό που θα ανακουφίσει τους απανταχού πιστούς.
Ο κάθε καρδινάλιος έχει την δική του ιστορία και τις δικές του σκέψεις αλλά και μυστικά που πρέπει να κρύψει για να μπορέσει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα. Σεξουαλικά σκάνδαλα, με τα οποία εδώ και χρόνια ταλανίζεται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα του Βατικανού, αλλά και περίεργες δοσοληψίες θα έρθουν στην επιφάνεια και θα προβληματίσουν τόσο τους υπόλοιπους όσο και τους θεατές για το ποιος είναι ο κατάλληλος Πάπας.
Αυτό είναι και ένα παιχνίδι του σκηνοθέτη με το κοινό, ανατρέποντας συχνά τις εντυπώσεις που έχουμε για τον καθένα από αυτούς.
Όπως επίσης, σχολιάζεται εύστοχα και η ταυτότητα που θέλει να δώσει ο υποψήφιος στην παπική εξουσία και άρα στην θρησκευόμενη κοινότητα.
Ο Ιταλός Tedesco του Sergio Castellitto πιστεύει στην επιστροφή του παπικού θρόνου σε Ιταλό και σε μια συντηρητική στροφή του προφίλ του Βατικανού μακριά από τις νεανικές και σύγχρονες αντιλήψεις του τελευταίου Πάπα που μάλλον είναι σαν ένας πάπας Φραγκίσκος. Από την άλλη, ο καρδινάλιος Bellini, που δεν ξέρει αν θέλει την θέση, προτρέπει μια ακόμα πιο ριζοσπαστική τοποθέτηση φιλική προς τις γυναίκες, τα γκέι άτομα και άλλες υπό θρησκευτικό διωγμό κοινωνικές ομάδες.
Ο Fiennes είναι αυτός που εγκρατώς παρατηρεί τους πάντες σε μια πολύ δυνατή παρότι ήρεμη και συγκρατημένη ηρεμία που εύκολα θα τον οδηγούσε στην οσκαρική πεντάδα. Το βλέμμα του διαπεραστικό αλλά οι προθέσεις του θολές και αυτό επιτείνει το μυστήριο σε μια όμορφη όσο και σκοτεινή ταινία γεμάτη εντυπωσιακά έργα του Μικελάντζελο και άλλων αναγεννησιακών ζωγράφων ενώ και τον ίδιο τον Fiennes να μετατρέπεται σε έργο του Maurizio Catelan σε μια κομβική σκηνή που θα φέρει στην επιφάνεια τις ουσιαστικές κόντρες των υποψηφίων ή ανταγωνιστών.
Στο τέλος έρχεται ένα plot twist που θα σοκάρει την ίδια την δομή της παπικής εξουσίας για την οποία δεν μπορούμε να συζητήσουμε περισσότερο μιας και θα προδώσουμε την ανατροπή. Φέρνει στην επιφάνεια ένα σύγχρονο ζήτημα το οποίο συζητείται πολύ (και ειδικά φέτος το καλοκαίρι), που όμως δυστυχώς το χρησιμοποιεί όχι για να πάει την συζήτηση κάπου αλλού, αλλά μόνο ως plot twist μιας και αμέσως μετά την αποκάλυψή του, η ταινία τελειώνει και έτσι τελικά ήταν απλώς ένα σεναριακό τρικ και τίποτα περισσότερο από αυτό, αδικώντας την συζήτηση γύρω από αυτό και εν τέλει στερώντας του οποιοδήποτε νόημα στην ταινία.
ΣΧΟΛΙΑ
Εμφάνιση σχολίων