Νύχτες 13: Δέκα ταινίες-underdogs που δεν πρέπει να χάσετε

Δημοσίευση: 18 Σεπτεμβρίου 2013, 21:07

Οι Νύχτες Πρεμιέρας ξεκινούν αύριο Πέμπτη 19/9/13 και μέχρι την Κυριακή 29/9/13 αναπόφευκτα θα μονοπωλούν το σινεφιλικό ενδιαφέρον στην Αθήνα. Καλό φεστιβάλ να έχουμε λοιπόν και για να το κάνουμε πιο ενδιαφέρον, ας καταθέσουμε και τις δικές μας δέκα προτάσεις για ταινιάκια που δεν θα δεις αλλού, καθώς δεν έχουν βρει διανομή.

Το εύκολο θα ήταν να σας γράψουμε για τις πρεμιέρες ("All is lost", "Don Jon", "Lovelace", "Kill your darlings", "Le pasee", "Ain't them bodies saints), αλλά για δαύτες εκτός του ότι θα ακούσετε και θα διαβάσετε πολλά παντού, θα έχετε την ευκαιρία να τις απολαύσετε με λιγότερο συνωστισμό προσεχώς. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι ελληνικές πρεμιέρες ("Ο εχθρός μου", "Λιμουζίνα", "Δρακοφοίνικας", "Luton", "September", "Illusion", "Από τη Γη στη Σελήνη"), αλλά αυτές αποτελούν μια κατηγορία από μόνες τους.

Οι τακτικοί αναγνώστες του MOVE IT γνωρίζουν ότι ψαχνουμε βαθύτερα, με το ρίσκο πάντα να μην αποδειχθούν όλες οι επιλογές μας γκαραντί. Μη ξεχνάμε όμως ότι βλέπουμε φεστιβάλ. Όλα είναι στο πρόγραμμα. Πάμε ημερολογιακά, με τις περιγραφές του δελτίου τύπου:

The ressurrection of a bastard

Ο Ρόνι είναι ένας αδίστακτος γκάνγκστερ στο Αμστερνταμ, φημισμένος για τις ευφάνταστες αλλά υπερβίαιες τακτικές που υιοθετεί εν ώρα εργασίας. Μια ηλεκτρική σκούπα στα χέρια του μπορεί να χρησιμεύσει για να ξεκολλήσει τον βολβό του ματιού από το ανυποψίαστο θύμα του, ενώ η εικόνα μιας μητέρας που προστατεύει τον νεαρό γιο της δεν θα τον αποτρέψει απ' το να τη στείλει στον άλλο κόσμο χωρίς δεύτερη σκέψη. Ολα τα παραπάνω, όμως, ισχύουν για τον «παλιό» Ρόνι, γιατί απλούστατα ο καινούργιος μοιάζει περισσότερο με καλοκάγαθο γίγαντα. Τι πραγματικά συνέβη στον μοχθηρό άνδρα και ποια είναι η πραγματική αιτία της μεταστροφής ενός στυγνού τραμπούκου σε ένα χαμηλών τόνων μεσήλικα;

Στο σκηνοθετικό του ντεμπούτο που άνοιξε το πρόσφατο φεστιβάλ του Ρότερνταμ, ο Γκουίντο φαν Ντρίελ βασίζεται στο δικό του κόμικ «Om mekaar in Dokkum» που κυκλοφόρησε το 2004 για να παραδώσει μια σκοτεινά αστεία ιστορία και να εντυπωσιάσει με τη σκηνοθετική βιρτιουζιτέ και τα στιλιζαρισμένα άλλα στιβαρά εκτελεσμένα πλάνα του. Γνήσιο τέκνο του ταραντινικού σύμπαντος αλλά συγχρόνως μπολιασμένο με την υγρασία των Κάτω Χωρών, το «The Ressurection of a Bastard» συνιστά μια εντυπωσιακή επίδειξη δεξιοτεχνίας από ένα πολλά υποσχόμενο δημιουργό που αξίζει να παρακολουθήσουμε στενά.

 

Τore Tanzt

Ορφανός νεαρός που ζει στο σημερινό Αμβούργο, έχοντας βρει προσωρινά καταφύγιο σε μια νεανική χριστιανική κοινότητα, συναντά στο πρόσωπο ενός φαινομενικά φιλήσυχου οικογενειάρχη τον χαμένο πατέρα που πάντοτε αποζητούσε, αλλά και έναν πρόσκαιρο σωτήρα από μια ζωή άσκοπης περιπλάνησης. Οπως πολύ σύντομα θα διαπιστώσει, εντούτοις, και μάλιστα με τον πιο τραυματικό τρόπο, είναι γραφτό να γίνει μαρτυρικός πρωταγωνιστής σε μια σειρά από απάνθρωπες δοκιμασίες, στις οποίες υποβάλλεται από τον σαδιστικό οικοδεσπότη του. Ο τελευταίος προσπαθεί να κάμψει την ακλόνητη πίστη του πιτσιρικά και να την οδηγήσει στα άκρα.

Από τις πιο πολυσυζητημένες και αμφιλεγόμενες δημιουργίες που προβλήθηκαν στο πρόσφατο Φεστιβάλ των Κανών, το ντεμπούτο-σοκ της γερμανικής καταγωγής σκηνοθέτιδας μεταφέρει στην οθόνη μια ιστορία που, όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, στηρίζεται σε αληθινά περιστατικά. Ακατάλληλο για ευαίσθητα στομάχια, το ενοχλητικό πρώτο φιλμ της Κάτριν Γκέμπε γίνεται μια εφιαλτική παραβολή πάνω στα ρευστά όρια και τους κρυμμένους κινδύνους της τυφλής πίστης

 

Nos heros sont morts ce soir

Ένας πρωτοεμφανιζόμενος νεαρός σκηνοθέτης από τη Γαλλία, γαλουχημένος με τα συμπαγή αστυνομικά δράματα του Ζαν Πιέρ Μελβίλ, τα αριστουργήματα του Γερμανικού εξπρεσιονισμού και τα διαχρονικά φιλμ νουάρ του κλασικού Χόλιγουντ, χώρεσε όλες τις εμπνεύσεις και τα αγαπημένα του φιλμικά φαντάσματα σε ένα πραγματικά εντυπωσιακό ντεμπούτο.

Παρακολουθώντας την αντιπαράθεση δυο επαγγελματιών πυγμάχων με μέλη του παρισινού υποκόσμου, κατά την διάρκεια της δεκαετίας του '60, ο Νταβίντ Περό σκαρφίζεται πλάνα που αποθεώνουν το στυλ και την καλαισθησία, περικυκλώνει τους πρωταγωνιστές του με αξιομνημόνευτους δεύτερους χαρακτήρες και μετατρέπει το «Οι Ηρωές μας Ξεψυχούν Απόψε» σε ένα υποβλητικό κινηματογραφικό σύμπαν σκιών και ονειρικής ατμόσφαιρας το οποίο εντυπωσιάζει με τη σκηνοθετική δεξιοτεχνία του. Φρέσκο από την πρεμιέρα του στο πρόσφατο Φεστιβάλ Καννών, το φιλμ διαγωνίζεται για το φετινό έπαθλο της Χρυσής Αθηνάς

 

Borgman

Η πρώτη ολλανδική ταινία που συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών έπειτα από 38 ολόκληρα χρόνια, το «Μπόργκμαν» είναι μία από τις πιο τολμηρές ταινίες της χρονιάς, που έρχεται όχι μόνο για να προκαλέσει το κοινό αλλά και για να επαναπροσδιορίσει τα όρια του ίδιου του δημιουργού της. Χωρίς να αποποιείται τη σκοτεινά κωμική φύση των ταινιών του, ο Αλεξ φαν Βάρμερνταμ βουτάει με το «Borgman» σε έναν ωκεανό δραματικών συγκυριών, υπογράφοντας τελικά ένα μεταφυσικό θρίλερ εμπνευσμένο από την αρχετυπική μάχη μεταξύ του Καλού και του Κακού.

Σε αυτό το μακάβριο παραμύθι που φλερτάρει με τις πιο υποχθόνιες πτυχές του σινεμά του Μίκαελ Χάνεκε, ο Μπόργκμαν και η αγνώστου προέλευσης ομάδα του βάζουν στο στόχαστρο μια οικογένεια μεγαλοαστών που ζει σε ένα υπερπολυτελές αλλά απομονωμένο σπίτι. Ο πανούργος Μπόργκμαν θα εισχωρήσει σταδιακά στη ζωή της οικογένειας και θα δηλητηριάσει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς τους για να πετύχει τον στόχο του, που δεν είναι άλλος από το να παίξει με τις ζωές τους. 

 

In fear

Ο Τομ και η Λούσι είναι ένα νεαρό ζευγάρι που κατευθύνεται σε ένα μακρινό μουσικό φεστιβάλ κάπου στην εξοχή. Στον δρόμο έχουν ήδη κανονίσει να διανυκτερεύσουν σε ένα ξενοδοχείο, καθώς όμως πλησιάζουν, οι πινακίδες τους παραπλανούν, υποχρεώνοντάς τους σε ατελείωτους κύκλους στη μέση του πουθενά. Κι ενώ το σκοτάδι πέφτει και η βενζίνη τελειώνει, οι δύο νέοι διαπιστώνουν σύντομα πως σε αυτόν τον οδικό λαβύρινθο δεν είναι μόνοι...

Το ανατριχιαστικό ντεμπούτο του Τζέρεμι Λόβερινγκ, που δεν φοβάται να συμφιλιωθεί με την πρωτόλεια φύση του, δημιουργεί ατόφια ένταση και αγωνία στον θεατή, εκεί που ένα σωρό πολυδιαφημισμένες ταινίες του είδους αποτυγχάνουν παταγωδώς. Αποκρύπτοντας κρίσιμες στροφές του σεναρίου από τους ηθοποιούς του, ο Λόβερινγκ πετυχαίνει να τους πανικοβάλλει, διαχέοντας το φόβο -για το σκοτάδι, το άγνωστο, την ίδια την ανθρώπινη φύση- τόσο σε εκείνους όσο και στο κοινό, το οποίο μένει αποσβολωμένο από την κρυφή δύναμη μίας ταινίας που εκτυλίσσεται, ως επί το πλείστον, μέσα σε ένα αυτοκίνητο

 

Upstream Color

Όταν γυρίζεις την πρώτη σου ταινία με 7.000 δολάρια και σαρώνει στο Σάντανς, αποκτώντας αυτόματα τεράστια cult φήμη, τι μπορείς να κάνεις μετά; Kαθώς ο Σέιν Καράθ με το «Primer» μπήκε στο πάνθεον της επιστημονικής φαντασίας, κερδίζοντας με ευκολία τους σκληροπυρηνικούς θαυμαστές του είδους, ήξερε ότι το επόμενο βήμα θα μπορούσε εύκολα να τον διαλύσει.

Το «Κόντρα στο Ρεύμα» είναι, ωστόσο, ένας ακόμη θρίαμβος του αδύνατου, μια αταξινόμητη κινηματογραφική πανδαισία που αρνείται να δώσει εύκολες απαντήσεις και φιλοδοξεί να είναι αυτό που τόσες άλλες ταινίες φοβούνται πια: καθαρό σινεμά. Στο σύμπαν του Καράθ -όπου ο ίδιος γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί με την ίδια αποτελεσματικότητα- ο Τζεφ με την Κρις έρχονται κοντά υπακούοντας σε μια ακατανίκητη έλξη, η οποία τους αποκαλύπτει ένα ξεχασμένο παρελθόν που δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν. Ακροβατώντας ανάμεσα στην ιστορία αγάπης και το θρίλερ με σταθερό φόντο την επιστημονική φαντασία, ο Καράθ υπογράφει μια γεμάτη συναρπαστικές εικόνες φιλμική εμπειρία που πρέπει οπωσδήποτε να γευτείτε

 

Harmony lessons

Η αναπάντεχη ταινία-έκπληξη του πρόσφατου Φεστιβάλ Βερολίνου προέρχεται από το Καζακστάν και συστήνει δυναμικά το αδιαφιλονίκητο ταλέντο του πρωτοεμφανιζόμενου Εμίρ Μπαϊγκάζιν γύρω από μια ιστορία που προσεγγίζει το ζήτημα του σχολικού τραμπουκισμού από μια ολότελα ασυνήθιστη και υπερβατική διάσταση. Με αξιοθαύμαστη αυτοπεποίθηση πίσω από την κάμερα, ο σκηνοθέτης εμπνέεται από την ιμπρεσιονιστική ματιά που χαρακτηρίζει τις πιο προσωπικές ταινίες του Γκας Βαν Σαντ και υπογράφει μια ακραία ιστορία εκδίκησης που σοκάρει με την ωριμότητα του νεαρού δημιουργού της.

Σε αυτή, ο Ασλάν είναι ένας 13χρονος που ζει με τη γιαγιά του σε έναν απομονωμένο οικισμό στις ασιατικές στέπες. Ο μικρός πηγαίνει καθημερινά στο σχολείο όπου έρχεται αντιμέτωπος με τον Μπόρατ, ένα αγόρι που με τη συμμορία του τρομοκρατούν το προαύλιο πουλώντας προστασία στους συμμαθητές τους. Oταν στο σχολείο καταφθάνει ένας καινούργιος μαθητής, ο Ασλάν θα βρει στο πρόσωπο του Μιρσέν το στήριγμα που πάντα έψαχνε για να πυροδοτηθεί η οργισμένη απάντησή του στη βία που παραμονεύει καθημερινά στους διαδρόμους και τις αίθουσες του σχολικού κτιρίου.

 

Big bad wolves

Ένας μπάτσος που κινείται στα όρια του νόμου, ένας χαροκαμένος πατέρας διψασμένος για εκδίκηση και ένας δάσκαλος ύποπτος για μια σειρά ειδεχθών εγκλημάτων με θύματα ανήλικα κορίτσια των οποίων τα πτώματα ανακαλύπτονται χωρίς κεφάλι. Τρεις άνδρες χωρίς ηθικούς φραγμούς, τρεις υποψήφιοι λύκοι ντυμένοι με προβιά αρνιού, συναντιούνται σε μια αιματηρή μετωπική σύγκρουση, εξαπατούν ο ένας τον άλλον και ασκούν ψυχολογική και σωματική βία, με φόντο ένα υπόγειο όπου κάθε πιθανό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί για την εκμαίευση της επώδυνης αλήθειας.

Τρία χρόνια μετά το εξαιρετικό, μεταμοντέρνο σλάσερ «Rabies», το δαιμόνιο δίδυμο των Ισραηλινών Αχαρόν Κεσάλες και Ναβότ Παπουσάντο επιστρέφει στις Νύχτες Πρεμιέρας με ένα διεστραμμένο παραμύθι που θα ζήλευε και ο Παρκ Τσαν-γουκ, αφήνοντας ταυτόχρονα αιχμές για μελανές πτυχές από το παρελθόν της χώρας τους. Γεμάτο κατάμαυρο χιούμορ, αδυσώπητη ένταση και απρόβλεπτες ανατροπές, αυτό το σαρδόνιο θρίλερ καθιερώνει τους δύο δημιουργούς ως πραγματικούς μάστορες του σασπένς και της ζοφερής σάτιρας. Βραβείο καλύτερης ταινίας και σεναρίου στο Φεστιβάλ του Fantasia.

 

Coldwater

Όταν το «Bellflower», το μετα-αποκαλυπτικό μανιφέστο του Ιβαν Γκλόντελ, προβλήθηκε το 2011 στις Νύχτες Πρεμιέρας, σύσσωμη η ομάδα του Φεστιβάλ περίμενε εναγωνίως το επόμενο βήμα της ταλαντούχας παρέας που βρισκόταν πίσω από ένα απ' τα πιο εκρηκτικά ντεμπούτα του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά των τελευταίων ετών. Δυο χρόνια αργότερα ο Βίνσεντ Γκράσοου, παραγωγός, συμπρωταγωνιστής και μοντέρ στο «Bellflower», επιχειρεί την πρώτη σκηνοθετική του δουλειά με το «Coldwater», ένα θρίλερ δυναμίτη που καθηλώνει με τη συγκλονιστική ιστορία του και τα ντελιριακά ξεσπάσματα βίας που συχνά καταλήγουν σε λυρικές εικόνες καταστροφής.

Στο φιλμ, ο Μπραντ είναι ένας έφηβος που η εμπλοκή του με το εμπόριο ναρκωτικών και τις μικροκλοπές αναγκάζουν τη μητέρα του να τον στείλει εσώκλειστο στο Κολντγουότερ, ένα ιδιόμορφο σωφρονιστικό ίδρυμα οργανωμένο στα πρότυπα στρατοπέδου. Εκεί τον υποδέχεται ο πρώην πεζοναύτης και νυν διευθυντής του ιδρύματος, συνταγματάρχης Ράιχαρτ, που φροντίζει να συστήσει άμεσα τους νεοσύλλεκτους στις πιο βάρβαρες και ανίερες τακτικές επανένταξης. Σύντομα, οι νεαροί θα καταλάβουν πως φιλοξενούνται σε ένα απάνθρωπο στρατόπεδο συγκέντρωσης, σε μια επίγεια κόλαση απ' την οποία κανείς τους δεν θα φύγει αλώβητος

 

A field in England

Aφού παρέσυρε το γκανγκστερικό φιλμ σε απύθμενα βάθη τρόμου («Kill List») και μπόλιασε τη ρομαντική κομεντί με κατά συρροή δολοφόνους και κατάμαυρη σάτιρα («Sightseers»), ο πιο «πειραγμένος» σύγχρονος Βρετανός σκηνοθέτης αναλαμβάνει να δώσει τη δική του εκκεντρική εκδοχή πάνω στην ταινία εποχής. Βρισκόμαστε στο 1648 και μια ομάδα Βρετανών στρατιωτών λιποτακτούν από το πεδίο μάχης του Εμφυλίου Πολέμου μόνο και μόνο για να πέσουν στα νύχια ενός απειλητικού άνδρα που τους αναγκάζει να τον ακολουθήσουν σε ένα κυνήγι θησαυρού καταμεσής ενός μυστηριώδους λιβαδιού. Η κατανάλωση παραισθησιογόνων μανιταριών θα είναι μονάχα η αρχή μιας εφιαλτικής εμπειρίας που περιλαμβάνει σκοτεινές αλχημείες, νεκραναστάσεις, αλλόκοτες μεταμορφώσεις και άλλες επικίνδυνες «παρενέργειες».

Αισθητικά και αφηγηματικά τολμηρή, ευρηματική και ολότελα παρανοϊκή, η νέα σαρδόνια δημιουργία του Μπεν Γουίτλι υπόσχεται να σας βυθίσει σε ένα ανεπανάληπτο, ασπρόμαυρο ψυχεδελικό ταξίδι στις παρυφές της αγγλικής Ιστορίας, διανθισμένο με αδρές πινελιές τρόμου. Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι.

Ακολουθήστε το Move It στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα του σινεμά!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ